21.12.2014
První zmínka o tomto letounu nabízeném pod obchodním názvem „Skyleader 100“ se objevila v leteckých časopisech v lednu tohoto roku, tedy přibližně dva měsíce poté, co se letový prototyp poprvé odpoutal od plochy jihlavského letiště. Podívejme se, jaká je jeho historie a jak se s ním vlastně létá.
Práce na vývoji nového jednomístného letounu začaly už v roce 2007. V té době Ústav letadlové techniky strojní fakulty ČVUT v Praze pod vedením Ing. Roberta Theinera, Ph.D., spojil síly se společností Jihlavan airplanes, s.r.o. Poté, co projektu byla poskytnuta podpora z MPO ČR v roce 2008, začal samotný vývoj. Koncepční návrh měl být takový, aby bylo možné jeho výslednou podobu upravovat podle konkrétní představy a finančních možností zákazníka. Bylo navrženo několik variant nosných ploch, překrytů kabiny, podvozkové soustavy a pochopitelně pohonné jednotky, které lze vzájemně kombinovat. Zákazník tak má možnost volby například mezi jednoduchým letounem s obdélníkovým křídlem bez vztlakových klapek s otevřeným pilotním prostorem a dražší verzí s lichoběžníkovým křídlem, lisovaným překrytem kabiny, padákovým záchranným systémem a aerodynamickými kryty kol. Navíc konstrukce letounu měla umožňovat amatérskou stavbu ze stavebnice.
Jedná se o celokovový letoun s výjimkou laminátových koncovek křídel a ocasních ploch a motorového krytu.
Křídlo má nosníkovou konstrukci s hlavním a pomocným nosníkem. Za zadním nosníkem jsou uchycena křidélka a odštěpné vztlakové klapky. Křídlo má profil s rovnou spodní hranou – modifikovaný Clark Y. Ocasní plochy obdobné konstrukce jsou dělené na pevnou plochu a kormidlo. Křidélka jsou ovládána táhly, výškové kormidlo tahotlačným bowdenem a směrové kormidlo lany. Podvozek ostruhového typu má bržděná hlavní kola uložená na průběžné laminátové pružnici a řiditelné ostruhové kolo.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »