Připomenutí 110 let od vzletu aviatika Henriho Jullerota na LKPL (Plzeň-Letkov)

11.6.2020

Připomenutí 110 let od vzletu aviatika Henriho Jullerota na LKPL (Plzeň-Letkov)26. května 1910 vzlétl Henri-Marie Jullerot z Malesického dostihového závodiště na letadle Farman
26. května 1910 vzlétl Henri-Marie Jullerot z Malesického dostihového závodiště na letadle Farman

Když jste srdcem i duší pilot, nebo nadšenec do letectví, nesmí Vám uniknout významná data, třeba jako je první vzlet aviatika Henriho Jullerota (dále HJ) v Plzeňském kraji. To se uskutečnilo 26. května 1910 z nepoužívaného závodiště Plzeňského dostihového spolku v Malesicích. Více informací na odkazu https://akletkov.cz/historie/vzpominky-clenu/110-let-l%C3%A9t%C3%A1n%C3%AD-v-plzni/?fbclid=IwAR33gzYuyKZJmEmtp1uLD2n42Bt1JYkmlLQ0EMq0DvSqZ4TFgDTdfH5dx_8

Henri Jullerot zachycený při svém letu
Henri Jullerot zachycený při svém letu

Přesně po 110 letech, tedy 26. května 2020, se uskutečnil vzlet na počest HJ z Aeroklubu Plzeň-Letkov (LKPL - https://www.flying-revue.cz/letiste-letkov-lkpl nebo na oficiálních stránkách https://akletkov.cz/), který na tomto počinu spolupracoval se spolky: Český svaz letectví – Letci Plzeň, Letecký historický klub gen. J. Irvinga Plzeň, Classic Trainers Líně a Aviatické sdružení Bohemia. Organizačně zaštítěné členem LKPL, panem Ing.Miroslavem Neumannem, bývalým předsedou LKPL z let 1996 až 2004 a současným předsedou aeroklubu LKPL, panem MUDr.Romanem Lanzendorfem.

             Pohled z věže na stojánku byl k nezaplacení
Pohled z věže na stojánku byl k nezaplacení

Letadla se začala shromažďovat na stojánce již od druhé hodiny odpolední. Přílety trvaly do 14:30, kdy dosedl poslední letoun Fairchild F 24 – UC 61K Argus Mk.III ze spolku Classic Trainers Líně. Vyrovnaná letadla na stojánce se sešla ve velmi pěkné sestavě, tedy krom zmiňovaného Fairchildu to byly dva Zlíny Z526, Z42, Z43, M1D Sokol, Stinson AT 19B, Morane Saulnier MS-893, C172 a nebo třeba TL 2000 Sting!

             Plán letu z LKPL nad místo historického vzletu Henriho Jullerota v Malesicích
Plán letu z LKPL nad místo historického vzletu Henriho Jullerota v Malesicích

              110 let historie létání v Plzni na vratech hangáru Aeroklubu Plzeň-Letkov
110 let historie létání v Plzni na vratech hangáru Aeroklubu Plzeň-Letkov

Úvodního proslovu se ujal pan Ing.Neumann, který přivítal všechny piloty a návštěvníky na letišti.  V pěkném sledu informací také přiblížil značný kus historie letectví v Plzni. Následoval briefing pro piloty, který se uskutečnil v zázemí budovy letiště, kde se probrala strategie letu, načasování, pořadí a poinformování o vydaném NOTAMu. Všichni přítomní na konci briefingu obdrželi plaketu k tomuto výročí z rukou podplukovníka ve výslužbě Jiřího Jogla, ze spolku Český svaz letectví – Letci Plzeň.

             Briefing v zázemí letiště
Briefing v zázemí letiště

Samotný vzlet proběhl v 16:00 dle dohodnutého pořadí. Letadla provedla úkony na společnou formaci a vydala se nad město Malesice, kde provedla přelet nad tehdejší dostihové závodiště, kde poprvé vzlétl HJ. Po přeletu posledního letadla z formace, zde bývalý předseda LKPL Ing.Lubomír Svoboda v klubovém Zlínu Z526 předvedl akrobacii. Návrat letadel na LKPL zakončil opět Ing.Lubomír Svoboda perfektní akrobacií na Z526.

Letadla připravená na vzlet se řadí za sebe
Letadla připravená na vzlet se řadí za sebe
  V dnešní době je bývalé místo vzletu již jen pole jižně od mlýna
V dnešní době je bývalé místo vzletu již jen pole jižně od mlýna

                Na celou akci dorazilo několik desítek nadšenců, nechyběla média, nebo zástupci města Plzeň.
Na celou akci dorazilo několik desítek nadšenců, nechyběla média, nebo zástupci města Plzeň.

110 let létání v Plzni

Pan Ing.Neuman při dávání rozhovoru pro CNN Prima News, redaktorce Alex Hrdinové
Pan Ing.Neuman při dávání rozhovoru pro CNN Prima News, redaktorce Alex Hrdinové

Pan Ing.Neumann je aktivní letec a sportovec, s náletem 1200 hodin pod licencí GLD (dosaženo FAI - Zlatého odznaku s třemi diamanty) a na PPL 300 hodin.

              Publikace s kompletní historií létání v Plzni a pamětní plaketa
Publikace s kompletní historií létání v Plzni a pamětní plaketa

Pan Ing.Neumann poskytl zajímavé informace, které podkreslují tuto leteckou akci:

Aeroklub Plzeň-Letkov, se aktivně podílí na kolektování leteckých střípků z historie Plzně a jeho okolí. Ty sahají až do roku 1909, kdy bylo založeno České aviatické družstvo s první leteckou aktivitou v roce 1910. Začátky sbírky pocházejí od Plzeňského rodáka, historika, člena LKPL pana Hanuše Salze, který vydal krom dalších zajímavých knih, také publikace „Letectví a město Plzeň“, sám vydal ještě druhé pokračování a na dalších dvou se aktivně podílel (autor 3. dílu Ladislav Vitík, autor 4. dílu Jan Kárník). Pan Salz, který například spolupracoval s Plzeňským muzeem, necítil, že je mu správně vyhověno v prezentování jeho sbírky informací o letectví a tak začal o svém díle mluvit právě se mnou. V průběhu častých návštěv, hovořil například o plánech vydání knih, zde vnikla idea na ucelení a katalogizování dat z rozměrného archivu pana Salze. Obsah sahá až do současné doby, tedy do roku 2000, poté se již vede seznam letců pod Aeroklubem Letkov a s aktualizací členů do roku 2015. O současné dění a vedení kroniky se stará Matěj Plch. Velká zajímavost na konec je, že poslední žijící předválečný člen Západočeského Aeroklubu, stále žije v Plzni, jmenuje se Oldřich Kovářík (více na https://www.pametnaroda.cz/cs/kovarik-oldrich-20170928-0) a je mu krásných 98 let!

Akrobacie na Zlínu Z526 pod vedením Ing.Lubomíra Svobody
Akrobacie na Zlínu Z526 pod vedením Ing.Lubomíra Svobody
Srpek měsíce a průlet Z526 je ideální kombinací na fotku
Srpek měsíce a průlet Z526 je ideální kombinací na fotku

Předseda LKPL, pan MUDr.Roman Lanzendorf (dosaženo FAI - Zlatého odznaku s třemi diamanty) poskytl informace jak to vypadá dnes, po více než 110 letech, s létáním v Plzni.

Současný stav

Jsem hrdý na to, že mohu být v této funkci, po tak obsáhlé historii, v tak významném klubu, jako je právě LKPL. Řadíme se například mezi čtyři nejvýznamnější plachtařské kluby v České republice a to už něco znamená. Pravidelně dosahujeme skvělých výsledků v řadě plachtařských soutěží po České republice, ale i ve světě. Ročně máme mezi 6 - 12 novými žadateli do elementárního výcviku. Zázemí je zde na kvalitu a ne kvantitu, to je myslím nejdůležitější při létání. Tedy i podpora akcí, kam půjčujeme letadla v perfektní kondici na reprezentaci, je standardní součást našeho aeroklubu. Velkým benefitem je i provoz přes pracovní týden. Tedy létáme jak to jde a jak dovolí počasí.

Sokol M1D s imatrikulací D-ESOX ze spolku Classic Trainers
Sokol M1D s imatrikulací D-ESOX ze spolku Classic Trainers

Co Vás čeká v tomto roce?

Vzletem z LKPL 26.5.2020 letošní aktivita nekončí. Můžete se těšit na výstavu fotografií s životopisy plzeňských letců a nebo dalších zajímavých okamžiků z letecké historie a to vše v Mázhauzu Plzeňské radnice. Výstava, významně podpořena městem Plzeň financujícím tisk a rámy pro informační panely prezentující tuto 110letou historií letectví, zde začne 19.6.2020 a bude k vidění do 10.7.2020. Také na vernisáž, která bude 29.6.2020 od 17:00 hodin určitě bude stát za návštěvu.

Také jste všichni zváni na Den otevřených dveří na letiště Plzeň-Letkov ve dne 12.9.2020, v případě nepříznivého počasí 19.9.2020.

Autor:Tomáš Zach

Flying Revue > Články > Historie letectví > Připomenutí 110 let od vzletu aviatika Henriho Jullerota na LKPL (Plzeň-Letkov)
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »