Představujeme česká a slovenská letiště: Raná (LKRA)

3.7.2019

Představujeme česká a slovenská letiště 30: Letiště Raná        Raná je mezi plachtaři pojem, plachtění tu má dlouhou historii. Navíc svahy Rané, pozoruhodné hory-solitéru, jižní brány Českého středohoří, získaly nádech až legendární v dobách reálného socialismu, kdy se sem sjížděli rogalisté z celé země, aby tu mohli režimu navzdory zažívat opojení svobodou ve vzduchu. Na úpatí Rané pak leží klasické plachtařině zaslíbené letiště.


Letiště Raná, LKRA, vzlet a nízký průlet nad VPD 23.

Veřejné vnitrostátní letiště Raná (LKRA) disponuje dvojicí vzletových a přistávacích drah - 05/23 o rozměrech 750x100 m a 11/29 o rozměrech 850x70 m. Je tu velmi čilý plachtařský provoz, který doplňuje provoz paraglidový z vrchu Raná nad letištěm. 

» Více o dalších letištích si přečtěte v sekci Letiště ČR & SR nebo v seriálu Představujeme čs. letiště.  » Vše o letištích na webu FR najdete zde. 

Plachtaři Ranou objevili už za první republiky. První let se zde uskutečnil 2. září 1932 a vykonal ho Erwin Primavesi na kluzáku Zögling. Později zde začala působit místní skupina Masarykovy letecké ligy a vznikla zde Ústřední škola MLL.

hbjnokmpop-min.jpg  Zoom gallery

V říjnu 1938 přešlo letiště do německých rukou. Němci zde v roce 1941 vybudovali letiště s velkým hangárem. Po válce tu vznikla Ústřední škola Aeroklubu ČSR, v roce 1948 pak Aeroklub Raná. Hangár byl následně demontován a přemístěn na severní stranu vrchu Raná. 

Kromě Erwina Primavesiho, průkopníka plachtění na Rané a instruktora letecké školy, zde působili například jeho vrstevník Josef Ryll či plachtař Jan Bartoš. V pozdějších dobách zde létal a školil piloty například Jiří Beneš st., domovský aeroklub na Rané měli nebo mají reprezentanti ČR v plachtění František Málek a Jiří Beneš ml. (tomu režim v roce 1980 z politických důvodů létání zapověděl), vsoučasnosti Ranou úspěšně reprezentují Jana a Hana Trešlovy nebo Rostislav Frič. 

» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication. Vaše letadlo může monitorovat tracker Trexee.

Na letišti můžete vidět historické kluzáky ŠK-38 Komár, Z-24 Krajánek, LG-130 Kmotr a další, v aktivní službě pak ASK-13, VSO-10, SZD-36 Cobra, ASW-15, ASW-19, Standard Cirrus, Ventus, Nimbus, Discus, LS-3, DG-300. Z ultralehkých letadel jmenujme Allegro 2007, TL Sting nebo FM Vampire. A když zde přistanete, možná tu zahlédnete i sysla obecného - na letišti a v okolí jich žije několik stovek.  

» Zapojte se s námi do hry Lovci letišť a vstupte do Klubu lovců letišť! Vše potřebné se dozvíte zde

Místní aeroklub pořádá pravidelné jarní závody Šohajů a historických kluzáků, letní plachtařskou soutěž Ranský Pohár a na sklonku léta Ranské svahování - rozloučení se sezónou s historickými kluzáky. 

Pokud se na Ranou vypravíte, pohled z letadla na vrch Raná a vůbec na České středohoří od jihu vás nadchne. A pokud budete mít chuť na kontrast, zamiřte na nedaleké Mostecko - letecký pohled na nekonečné dálavy povrchových dolů mostecké pánve vás ohromí. 

Zoom gallery

V seriálu Představujeme česká a slovenská letiště vám postupně představíme všechna letiště dosažená v rámci expedice 100 let -100 letišť. Zároveň je najdete ve video databázi čs. letišť, rovněž na webu FR. Až bude dokončena, bude se jednat o největší nám známou videodatabázi českých a slovenských letišť soustředěnou na jednom místě - webu Flying Revue - propojenou s dalšími informacemi o těchto letištích. 

 

 


Vše o českých a slovenských letištích na webu Flying Revue

 

 


 

      » Vše o expedici 100 let - 100 letišť

expedice_100_let_2018_web_2strana_cz-min.jpg

 logo_fr_transp.jpg 

 uzhujiko-min.jpg


 


VFR Communication


Lety do zahraničí vám usnadní výuková aplikace letecké angličtiny VFR Communication. Na trhu podobnou nenajdete.

» Vstoupit do aplikace
» Ukázková kapitola
» 10 dní zdarma - pište
» Koupit aplikaci
» Vše o aplikaci

» Kupujete si přístup do aplikace, která je on-line.
» Nemusíte ji instalovat ani stahovat.
» Přístup můžete koupit i svým blízkým ve formě dárkového certifikátu.

English VFR Communication


Nyní i pro zahraniční piloty: English VFR Communication.

» Enter the english version
» 10 days free - write to us
» To buy the application



Trexee – monitoring letadel




» Trexee sleduje, zaznamená a ve 3D zobrazí trasu vašeho letu
» má globální pokrytí, polohu zapisuje co 10 vteřin
» detekuje vstup do zakázaných oblastí
» vaši blízcí mohou sledovat váš let on-line
» v případě potřeby vyšle nouzový signál o vaší poloze
» monitoruje průběh letu dle požadavků leteckých škol a půjčoven
» hlídá vaše letadlo na letišti (záznam otřesů)
» podává přehled o servisu a opravách letadla
» umožňuje studijní využití záznamů
» Více o aplikaci Trexee zde.

Aplikaci Trexee
můžete zakoupit zde.


Další články k aplikaci
čtěte zde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Flying Revue > Série & speciály > Představujeme čs. letiště > Představujeme česká a slovenská letiště: Raná (LKRA)
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

<1 2 3 4 5 6
 
 
  • Představujeme česká a slovenská letiště: Raná (LKRA)
    Představujeme česká a slovenská letiště: Raná (LKRA)

Stránkování

<1 2 3 4 5 6
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

<1 2 3 4 5 6
 
 
  • Představujeme česká a slovenská letiště: Raná (LKRA)
    Představujeme česká a slovenská letiště: Raná (LKRA)

Stránkování

<1 2 3 4 5 6
 
 
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 23.12.1986 se stalo...
23.12.1986
Letoun Voyager pilotovaný Dickem Rutanem a Jeanou Yeagerovou přistál na Edwards AFB a stal se tak prvním letounem, který nonstop obletěl zeměkouli.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »