15.5.2019
Aviatická pouť 2019 Vrtulníková akrobacie je zcela svébytná letecká disciplína a čeští fanoušci letectví budou mít už za dva týdny jedinečnou příležitost vidět ukázku akrobacie s vrtulníkem Bo 105CB v podání světové uznávaného mistra tohoto oboru Siegfrieda „Blacky" Schwarze. Kromě toho se můžete těšit na premiéru zrekonstruovaného Jaku-11.
„V čem je taková akrobacie jedinečná? Především v tom, že je létána na vrtulníku. S běžnými typy akrobacii létat nelze a jen několik málo typů má speciální konstrukci rotorových hlav vrtulníků,“ seznamuje s netradičním akrobatickým číslem Jan Rudzinskyj z organizačního štábu Aviatické pouti.
» Přečtěte si: Martin Šonka a Petr Kopfstein předvedou českým fanouškům Red Bull Air Race naživo
» Další články v sekci Aviatická pouť 2019.
» Vyhrajte vstupenku
Vrtulník Bo 105CB v barvách Red Bull Air Race. Zdroj: AP 2019
„Samotná konstrukce však nestačí a sériové vrtulníky s vhodnou rotorovou hlavou také akrobaticky létat nemohou," dodává Rudzinskyj. K akrobatickému létání na vrtulníku je třeba ještě řada dalších úprav konstrukce.
"A ty mají jen tři vrtulníky na světě, z nichž jeden přiletí na Aviatickou pouť do Pardubic. Pochopitelně nezbytnou nutností pro dokonalou ukázku je i umění pilota. Pilotáž vrtulníku je při akrobatických obratech velice náročná a zvládnout let vrtulníku s rotorem směřujícím k zemi, dokáže jen velice málo pilotů na světě. Světovou jedničkou je bezesporu Siegfried „Blacky" Schwarz, který se předvede na pardubickém nebi," popisuje Rudzinskyj.
Toto vystoupení nebude ale jediným vystoupením leteckých akrobatů. Diváci uvidí sólovou i skupinovou akrobacii a budou moci porovnat styl pojetí letových ukázek jednotlivých pilotů. Příznivce historických letadel jistě potěší i pardubická premiéra cvičného stroje Jak-11 s novým display pilotem. „Premiéru zrestaurovaného Jaku-11 jsme očekávali již v loňském ročníku, ale přes snahu provozovatele, kterým je státní podnik LOM Praha, se zálet podařil až v týdnu po loňské Aviatické pouti, proto nás pardubická premiéra čeká až při letošním devětadvacátém ročníku,“ přibližuje legendární cvičný stroj letecký publicista Petr Kolmann.
Letadlo má pro československé letectví velký význam, protože v padesátých letech bylo v počtu 708 kusů licenčně vyráběno v Kunovicích pod označením C-11. "I v porovnání s téměř čtyřmi tisíci originálních Jaků 11 vyrobenými v Sovětském svazu je to úctyhodné číslo," uvádí Kolmann.
Tomáš Bruštík a Vladimír Peroutka před letounem Jak-11 (C-11). Zdroj: AP 2019
Na letadlech C-11 cvičilo množství československých pilotů, kteří na něj s láskou vzpomínají. Nejen výkony a rychlost, ale i charakteristický zvuk hvězdicového motoru a nezaměnitelné tvary připomínající druhoválečnou stíhačku, dělají z historického letadla C-11/Jak-11 divácky vyhledávaný skvost leteckých dnů.
„Na Jacíčka, jak mu s láskou říká, přeškolil v letošním roce legendární pilot Vladimír Peroutka nového display pilota, kterým se stal Tomáš Bruštík z pardubického Centra leteckého výcviku. Tak se máme jistě na co těšit, protože již při nácvicích Tomáš ukazuje, že se s historickým Jakem dobře sžívá,“ doplňuje Jan Rudzinskyj z organizačního štábu Aviatické pouti.
Vedle dalších zajímavých letadel bude 1. a 2. června pro návštěvníky pardubického letiště připraven i pestrý pozemní program s rozmanitou paletou atrakcí, dětských soutěží a ukázek veteránů, vojenské, policejní a hasičské techniky. Detaily na webu AP 2019.
-fr-
Zdroj: Aviatická pouť
Flying Revue je mediálním partnerem akce
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »