14.12.2017
Historicky první švýcarský business jet Pilatus PC-24 získal před týdnem typové osvědčení od EASA i FAA a může se tak po jedenácti letech vývoje vydat na cestu ke svým zákazníkům. Švýcarsko tak vstupuje na globální trh v tomto segmentu, navíc s letounem, který oproti konkurenci drží několik trumfů, především možnost legálně přistávat a vzlétat z nezpevněných ploch.
Osvědčení Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) i americké federální letecké asociace (FAA) získal Pilatus PC-24 minulý čtvrtek. Certifikace leteckými úřady je při vývoji nového letadla pro výrobce zásadním mezníkem pro následnou možnost letadlo prodávat svým zákazníkům.
Projekt PC-24 Super Versatile Jet byl oficiálně představen v roce 2013, ale práce na něm probíhají již jedenáct a půl roku. Vývojový tým prováděl řadu testů včetně testování srážky s ptáky, strukturálních zátěžových testů, hlukových testů apod. Zkušební piloti Pilatusu letoun testovali na hranici jeho limitů, místy i za nimi – prováděli manévry, které komerční piloti, již budou následně PC-24 pilotovat, provádět nesmějí.
Oscar J. Schwenk, předseda představenstva Pilatus Aircraft, po získání typového osvědčení prohlásil: „PC-24 je prvním business jetem společnosti Pilatus. V roce 2013 jsme oznámili, že PC-24 bude připraven v roce 2017 a nyní, krátce před koncem roku, jsme toho dosáhli.“ A dodal: „Požadavky spojené s získáním certifikace pro tuto kategorii letadel jsou samozřejmě extrémně přísné a musím přiznat, že jsme čelili velkým výzvám.“
První let Pilatusu PC-24. Zdroj: Pilatus Aircraft, YouTube
K vývoji typu PC-24 inspirovali obchodníky a vývojáře v Pilatus Aircraft zákazníci, kteří si od nich koupili turbovrtulové PC-12. Ti potřebovali letoun, jenž bude stejně jako PC-12 schopen přistávat i startovat na letištích s krátkou vzletovou a přistávací dráhou - včetně drah s nezpevněným povrchem - a bude mít podobnou kapacitu a odolnost jako PC-12, ovšem bude výrazně rychlejší. V Pilatusu tedy vyvinuli proudový letoun, jenž se řadí mezi letouny s krátkým vzletem a přistáním (STOL) - na vzlet mu stačí 850 m dlouhá dráha.
To umožňuje uživatelům letounu přistávat podstatně blíže místu, které hodlají v rámci svých cest navštívit, navíc se mohou vyhnout velkým letištím s komplikovaným a časově náročným odbavením. Například v Africe se tak počet letišť, na kterých může přistát, zvýšil oproti konkurentům, kteří potřebují ke vzletu dráhu delší, z 815 na 2471 letišť, tedy trojnásobně, v Jižní Americe dvojnásobně (z 1 501 na 3184). 0 70% více letišť, na kterých může PC-24 na rozdíl od svých konkurentů přistát, je podle Pilatus Aircraft i v Evropě a USA.
Pilatus PC-24 a PC-12 NG. Zdroj: Pilatus Aircraft, YouTube
PC-24 je sem navíc dopraví rychle - umí vyvinout maximální rychlost 440 uzlů (815 km/h), což je více než původně garantovaných 425 uzlů (787 km/h). „Zkrátka Pilatus a typické vlastnosti, které nás odlišují od ostatních," velebí letoun Schwenk. PC-24 podle něj splňuje všechny výkonnostní charakteristiky, které firma při sjednávání kontraktů slibovala, a některé prý i překračuje.
Kapacita 16,8 m dlouhého letounu s rozpětím 17 m je 10 cestujících, posádku tvoří 2-3 osoby. Dolet je 3 610 km, dostup až 13 716 m. Letadlo pohání dva motory Williams FJ44-4A. Slavnostní rollout prvního prototypu s továrním označením P-01 (HB-VXA) proběhl 1. srpna 2014, první let se odehrál 11. května 2015.
Pilatus investoval do programu rozvoje PC-24 více než 500 miliónů švýcarských franků (cca 11 mld. korun). Dalších 150 miliónů franků šlo do budov a strojů. V USA, které je jedním z nejdůležitějších trhů Pilatusu, Švýcaři investovali do nového kompletačního a podpůrného centra, kde budou se zákazníky ještě před vlastní realizací řešit individuální požadavky na vzhled interiéru. První stroje do USA poletí v lednu 2018.
Pilatus začal přijímat objednávky na svůj nový ojedinělý letoun na aerosalónu EBACE v roce 2014, ale pouze v omezeném množství daném počtem letounů, které bude schopen vyrobit během prvních třech let sériové výroby. Během prvního dne bylo pevně objednáno 75 strojů. Všech 84 strojů, které Pilatus hodlá vyrobit během prvních třech let bylo prodáno během 36 hodin. Výrobce předpokládá, že nové objednávky začne přijímat během příštího roku.
Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »