Pilatus PC-24 získal certifikaci EASA i FAA. První švýcarský business jet v historii může na nebe

14.12.2017

Pilatus PC-24. Zdroj: Pilatus-aircraft.comPilatus PC-24. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Pilatus PC-24. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Pilatus PC-24 nad švýcarskými Alpami. Zdroj: Pilatus-aircraft.comPilatus PC-24 nad švýcarskými Alpami. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Pilatus PC-24 nad švýcarskými Alpami. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
PC-24 při průletu kolem Matterhornu. Zdroj: Pilatus-aircraft.comPC-24 při průletu kolem Matterhornu. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
PC-24 při průletu kolem Matterhornu. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Pilatus PC-24. Zdroj: Pilatus-aircraft.comPilatus PC-24. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Pilatus PC-24. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Pilatus PC-24 nad švýcarskými Alpami. Zdroj: Pilatus-aircraft.comPilatus PC-24 nad švýcarskými Alpami. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Pilatus PC-24 nad švýcarskými Alpami. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Pilatus PC-24 nad švýcarskými Alpami. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Pilatus PC-24 nad švýcarskými Alpami. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Start z nezpevněné dráhy v Austrálii. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Start z nezpevněné dráhy v Austrálii. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Pilatus PC-24 při startu z jednoho ze švýcarských alpských letišť. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Pilatus PC-24 při startu z jednoho ze švýcarských alpských letišť. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Vodní zkouška při přistání. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Vodní zkouška při přistání. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Přistání na nezpevněné dráze v jižní Africe. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Přistání na nezpevněné dráze v jižní Africe. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Pilatus PC-24 nad Ženevou Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Pilatus PC-24 nad Ženevou Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Pilatus PC-24. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Pilatus PC-24. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Dva prototypy PC-24 při společném letu. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Dva prototypy PC-24 při společném letu. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Kabina pro cestující. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Kabina pro cestující. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Pilotní kabina PC-24. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Pilotní kabina PC-24. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Pilotní kabina PC-24. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Pilotní kabina PC-24. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Pilotní kabina PC-24. Zdroj: Pilatus-aircraft.com
Pilotní kabina PC-24. Zdroj: Pilatus-aircraft.com

Historicky první švýcarský business jet Pilatus PC-24 získal před týdnem typové osvědčení od EASA i FAA a může se tak po jedenácti letech vývoje vydat na cestu ke svým zákazníkům. Švýcarsko tak vstupuje na globální trh v tomto segmentu, navíc s letounem, který oproti konkurenci drží několik trumfů, především možnost legálně přistávat a vzlétat z nezpevněných ploch. 

Osvědčení Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) i americké federální letecké asociace (FAA) získal Pilatus PC-24 minulý čtvrtek. Certifikace leteckými úřady je při vývoji nového letadla pro výrobce zásadním mezníkem pro následnou možnost letadlo prodávat svým zákazníkům. 

Projekt PC-24 Super Versatile Jet byl oficiálně představen v roce 2013, ale práce na něm probíhají již jedenáct a půl roku. Vývojový tým prováděl řadu testů včetně testování srážky s ptáky, strukturálních zátěžových testů, hlukových testů apod. Zkušební piloti Pilatusu letoun testovali na hranici jeho limitů, místy i za nimi – prováděli manévry, které komerční piloti, již budou následně PC-24 pilotovat, provádět nesmějí. 

Oscar J. Schwenk, předseda představenstva Pilatus Aircraft, po získání typového osvědčení prohlásil: „PC-24 je prvním business jetem společnosti Pilatus. V roce 2013 jsme oznámili, že PC-24 bude připraven v roce 2017 a nyní, krátce před koncem roku, jsme toho dosáhli.“ A dodal: „Požadavky spojené s získáním certifikace pro tuto kategorii letadel jsou samozřejmě extrémně přísné a musím přiznat, že jsme čelili velkým výzvám.“


První let Pilatusu PC-24. Zdroj: Pilatus Aircraft, YouTube

K vývoji typu PC-24 inspirovali obchodníky a vývojáře v Pilatus Aircraft zákazníci, kteří si od nich koupili turbovrtulové PC-12. Ti potřebovali letoun, jenž bude stejně jako PC-12 schopen přistávat i startovat na letištích s krátkou vzletovou a přistávací dráhou - včetně drah s nezpevněným povrchem - a bude mít podobnou kapacitu a odolnost jako PC-12, ovšem bude výrazně rychlejší. V Pilatusu tedy vyvinuli proudový letoun, jenž se řadí mezi letouny s krátkým vzletem a přistáním (STOL) - na vzlet mu stačí 850 m dlouhá dráha. 

To umožňuje uživatelům letounu přistávat podstatně blíže místu, které hodlají v rámci svých cest navštívit, navíc se mohou vyhnout velkým letištím s komplikovaným a časově náročným odbavením. Například v Africe se tak počet letišť, na kterých může přistát, zvýšil oproti konkurentům, kteří potřebují ke vzletu dráhu delší, z 815 na 2471 letišť, tedy trojnásobně, v Jižní Americe dvojnásobně (z 1 501 na 3184). 0 70% více letišť, na kterých může PC-24 na rozdíl od svých konkurentů přistát, je podle Pilatus Aircraft i v Evropě a USA. 


Pilatus PC-24 a PC-12 NG. Zdroj: Pilatus Aircraft, YouTube

PC-24 je sem navíc dopraví rychle - umí vyvinout maximální rychlost 440 uzlů (815 km/h), což je více než původně garantovaných 425 uzlů (787 km/h). „Zkrátka Pilatus a typické vlastnosti, které nás odlišují od ostatních," velebí letoun Schwenk. PC-24 podle něj splňuje všechny výkonnostní charakteristiky, které firma při sjednávání kontraktů slibovala, a některé prý i překračuje. 

Kapacita 16,8 m dlouhého letounu s rozpětím 17 m je 10 cestujících, posádku tvoří 2-3 osoby. Dolet je 3 610 km, dostup až 13 716 m. Letadlo pohání dva motory Williams FJ44-4A. Slavnostní rollout prvního prototypu s továrním označením P-01 (HB-VXA) proběhl 1. srpna 2014, první let se odehrál 11. května 2015. 

Pilatus investoval do programu rozvoje PC-24 více než 500 miliónů švýcarských franků (cca 11 mld. korun). Dalších 150 miliónů franků šlo do budov a strojů. V USA, které je jedním z nejdůležitějších trhů Pilatusu, Švýcaři investovali do nového kompletačního a podpůrného centra, kde budou se zákazníky ještě před vlastní realizací řešit individuální požadavky na vzhled interiéru. První stroje do USA poletí v lednu 2018.

Pilatus začal přijímat objednávky na svůj nový ojedinělý letoun na aerosalónu EBACE v roce 2014, ale pouze v omezeném množství daném počtem letounů, které bude schopen vyrobit během prvních třech let sériové výroby. Během prvního dne bylo pevně objednáno 75 strojů. Všech 84 strojů, které Pilatus hodlá vyrobit během prvních třech let bylo prodáno během 36 hodin. Výrobce předpokládá, že nové objednávky začne přijímat během příštího roku.  

Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg

 

 

Flying Revue > Články > Letecká doprava > Pilatus PC-24 získal certifikaci EASA i FAA. První švýcarský business jet v historii může na nebe
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 26.11.1925 se stalo...
26.11.1925
První let prototypu sovětského bombardovacího stroje konstrukce Andreje Tupoleva TB-1 (ANT-4), prvního velkého celokovového letadla vyráběného v Sovětském svazu.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »