21.12.2014
Phoenix, motorizovaný LSA kluzák z Ústí nad Orlicí, u nás patří spíše mezi méně známá letadla české výroby. To mu však rozhodně nebrání, aby sklízel úspěchy na náročném severoamerickém trhu.
Historie firmy Phoenix Air začala v roce 2008, když Martin Štěpánek a Josef Rýdel odešli z Urban Airu a založili si vlastní fi rmu Phoenix Air. Na počátku chtěli být vývojovým centrem s tím, že předpokládali, že Urban Air by jejich letadla sériově vyráběl. Tato idea vzala s krachem Urban Airu za své a dnes si musí výrobu zajišťovat sami. Obrátili se na osvědčeného konstruktéra Lambády a Samby Pavla Urbana, který na základě jejich požadavků navrhl nový motorizovaný kluzák U15 Phoenix. První prototyp v té době ještě „skleněného“ (míněno: vyrobeného ze skelných laminátů) Phoenixe vzlétl v červenci 2009. Počáteční rozběh výroby byl v létech 2010–2011 zpomalen projektem elektrického D14, o kterém se zmiňuji v samostatném článku.
Do dnešního dne bylo v Ústí nad Orlicí vyrobeno 21 Phoenixů, 13 zaměstnanců vyrábí v současnosti tempem 1 letoun měsíčně. Většina produkce byla vyvezena jako LSA do USA, čtyři letadla létají ve Francii. Phoenix Air intenzivně pracuje na získání certifi kátu LAA ČR, vzhledem k tomu, že od počátku byl Phoenix konstruován jako 600kg LSA, předpokládají konstruktéři Phoenixu uplatnění v nové kategorii ELSA.
Když jsem na začátku ledna tohoto roku připravoval statistiky LSA za minulý rok, s překvapením jsem zjistil, že Phoenix byl se 13 kusy nejvíce registrovaným českým SLSA v USA.
Po skončení výstavy v Sebringu jsem využil nabídky Jima Leeho, amerického zástupce Phoenix Air, a svezl jsem se v motorizovaném větroni Phoenix. Dobře jsem udělal, protože zimní počasí mi doposud neumožnilo svézt se s Phoenixem i v ČR. Mezitím jsem alespoň navštívil výrobu Phoenixu v Ústí nad Orlicí a Kerharticích a seznámil se s výrobou.
Laminování využívá zkušeností a výrobních postupů Shemp Hirthu v Kerharticích, konečná montáž se provádí v Ústí nad Orlicí.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »