28.8.2015
Je to tady, pro účastníky závodu o Pohár Gordona Bennetta dnes začne velké dobrodružství. Večer se startuje.
Začněme dosud zatím nejaktuálnější dostupnou informací o předpovědi možných trajektorií balónů během závodu. Grafické znázornění situace se startem dnes ve 24.00 místního času v Pau a předpovědí pro nejbližších 38 hodin, kterou jsme získali od posádky balonu SUI-1 je následující.
Výpočet trajektorií pro start 28.8. ve 24.00 pro výšky červená-100 m, modrá-1500 m, zelená-3000 m, černá-5000 m.
A jak vypadá dnešní slavnostní program před startem závodu, tak jak ho včera upřesnili pořadatelé? Dejme opět slovo našemu spolupracovníkovi Janu Smrčkovi:
"Především byl definitivně stanoven čas startu prvního balónu, který odstartuje o půlnoci. Dnešní program je pak následující. Okolo 13.00 hod čeká po obědě posádky poslední briefing. Jeho náplní jsou zpravidla poslední informace o vývoj počasí, prochází se pravidla závodu, detaily vzletu a pořadí pilotů na startu. První startují nováčci, a pak ostatní podle pořadí v loňském roce, přičemž vítěz startuje jako poslední.
Foto: J.P. Girard - plnění balonů před startem
Během pozdního odpoledne, zhruba kolem čtvrté hodiny odpolední,
začne plnění balonů. Tato procedura bude hotova předpokládáme okolo
21.00, kdy by měly být balony naplněny a započne finální část
přípravy k letu zahrnující instalace vybavení košů. Do košů balonů
je nutno instalovat kompletní vybavení na let zahrnující tyto
položky: Baterky, solární panely, GPS navigace, vysílačky,
logery-trasovače, záchranné námořní ostrůvky, lahve s kyslíkem a
dýchače, spacáky, bundy, opalovací krémy a ochrany před sluncem
(podobně jako na poušti), ochrany před rosou a vlhkem, jídlo a pití
na 3 dny, počítače, satelitní telefony, oblečení na 3 dny, nesmí
chybět výbava pro přežití včetně nouzových vysílačů a hlavně
letecké mapy (ty papírové jsou povinné).
Okolo 23.00 projde technický ředitel soutěže jednotlivé balony a
zkontroluje povinnou výbavu.
Ve 23:45 se balony řadí ke vzletu a ve 24.00 bude představen
první balon, v pořadí národnost (jde o soutěž národů), pilot a
kopilot, a poté balon odstartuje za zvuku reprodukované národní
hymny a doprovázen potleskem diváků (očekává se účast několika
desítek tisíc diváků). Poté následují ve stanoveném pořadí ostatní
balóny.
Foto: FAI - noční start za bouřlivé atmosféry v roce 2014
A na závěr jako obvykle něco z historie:
První ročník Poháru Gordona Bennetta se stal kořistí americké posádky balónu United States vedené jedním z amerických leteckých průkopníků, Frankem P. Lahmem. Není bez zajímavosti, že balón měl tehdy původně pilotovat Frankův otec, Lahm senior. Nakonec však dal přednost účasti na svatbě své dcery Katherine (Frankova a Katherinina matka již nežila) a povolal svého syna. Ten společně s majorem Henrym Blanchard Herseyem odstartoval jako dvanáctý z šestnáctičlenného pole balonů 30. září a zamířil jako řada konkurentů ke kanálu La Manche. Toho dosáhli před půlnocí. Po třech dalších hodinách minuli majákovou loď zakotvenou u pobřeží Anglie a krátce poté dosáhli pevniny. Po východu slunce vystoupal balón do výšky kolem 3000 metrů a kolem sedmé hodiny ranní dokázali Lahm a Hershey určit nad hrabstvím Berksire svou pozici. Pokračovali dále na sever a započali postupný sestup, aby je vítr nezahnal nad Severní moře. Přistáli nedaleko Fylingsdale v Yorkshiru po více než dvaceti dvou hodinách strávených ve vzduchu. Urazili přitom vzdálenost 641 kilometrů.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »