23.12.2019
Flying Revue 1/2020 Oleje zajišťují nejen plynulých chod vašeho motoru, ale taktéž jeho chlazení. Srdcem vašeho motoru je olejové čerpadlo, v některých případech dokonce čerpadla dvě, a proto byste měli vědět, jak tyto stroje pracují a jak se o ně starat tak, aby vám vydržely co nejdéle a zajišťovaly bezpečný provoz vašeho motoru. A také abyste si mohli zkontrolovat jejich skutečný stav před opravou a po opravě.
Nejčastější závady a poruchy olejových čerpadel mohou být způsobeny nízkou hladinou oleje v nádrži, poškozenými hadicemi, přechodkami a koncovkami olejové soustavy a zanesenými olejovými filtry. Při nízké hladině oleje v nádrži dochází k nepravidelnému sání oleje do hlavního čerpadla, které se pak z důvodu nedostatku oleje přehřívá, což vede především k většímu opotřebování karteru čerpadla. Ten je zpravidla vyroben z lehké slitiny, a ta teplem mění svůj tvar.
» Co dalšího si přečtete v prvním čísle Flying Revue ročníku 2020? Klikněte.
Poškozené hadice, jejichž životnost je velice omezená, jsou dalším pravidelným zdrojem potíží, stejně jako šroubení, přechodky a koncovky, které piloti někdy neradi kontrolují, protože jsou precizně zajištěny drátkovým systémem. Je to však nutností! Na výtlačných hadicích závadu zjistíte snadno, ale na sacích to jde hůře, a může docházet k přisávání falešného vzduchu.
Proto je nezbytné po předepsaných motorových hodinách, tak jak udává výrobce, udělat nejen vizuální, ale i mechanickou kontrolu. Stejnou nezbytností je rovněž pravidelná kontrola olejových čističů, protože jejich zanesení způsobuje namáhání čerpadla, omezuje plnohodnotný průtok oleje a snižuje plnicí funkci.
Pravidelnou kontrolu tlakoměru v kokpitu letadla zajistíte kalibrovaným kontrolním měřidlem, kterým zjistíte případné odchylky v měření. Je-li odchylka větší než 5 %, je nutné tlakoměr vyměnit za nový. Základní tlak pro kontrolní měření se odebírá vždy na výtlaku olejového čerpadla, přičemž ve většině případů mají čerpadla označený kontrolní měřicí bod.
Při opravě celého motoru v servisní organizaci je potřeba kontrolovat základní nastavení regulačního a přepouštěcího ventilu, tlak je možné upravovat přímo na letadle, pokud dojde po záběhu motoru k poklesu tlaku. Takovéto zásahy by měl provádět servisní technik se specializovaným kontrolním přístrojem a znalostí problematiky a typu konstrukce příslušného motoru.
Nejčastější poruchy bývají důsledkem neodborné montáže čerpadla po amatérské opravě a nedodržení standardů. Typickým příkladem může být náhrada originálních těsnicích prvků silikonovým tmelem, který se pak dostává do celého olejového systému. Silikon prodávaný v tubě do motoru nikdy nepatří, je vhodný pouze na opravy v domácnosti apod. Je nejčastější příčinou poškození nejen ventilů, ale především styčných ploch ložisek klikové hřídele a dalších kluzných uložení. Proto ho prosím nepoužívejte jako náhradu za poškozené těsnění.
Text a foto: Štěpán Berný
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »