8.5.2018
Čtenářské video: Matterhorn Dvacet let si hýčkal sen stát se pilotem a přeletět v malém letadle Alpy. Před čtyřmi lety se sen v podobě pilotní licence PPL zhmotnil. Daniel Wenke, Čech žijící v Itálii, se o svou radost podělil se čtenáři Flying Revue, když nám poslal video a fotografie z obletu ikony švýcarského Zermattu, ale i Alp jako takových: nejfotografovanější hory světa Matterhornu.
Zhmotněný sen
Letoun Swissairu nabízel úchvatný obraz. Obraz od obzoru k obzoru
se táhnoucích zasněžených prosluněných vrcholů Alp pronikal oválem
okénka na palubu linkového stroje a každým ukrojeným kilometrem se
vrýval hlouběji a hlouběji do paměti muže na palubě. Jmenuje se
Daniel a ten den si vytkl cíl: "Tohle chci jednou přeletět
sám."
V roce 2014 Daniel Wenke po roce a půl balancování mezi prací, rodinou a pilotním kurzem mohl zvolat: Heuréka! a s čerstvou PPL licencí se vydat za splněním svého snu. Mimochodem, ten sen ho přišel na 13 tisíc euro - kurz totiž absolvoval v Itálii, kam ho jako strojního inženýra zaválo řemeslo. Od roku 2004 totiž pracuje v v centrále IVECO v Turíně.
Monte Cervino
Matterhorn a okolí zblízka, tedy z paluby sportovního letadla, zažil poprvé ještě se svým instruktorem. "Z mého bývalého domovského letiště Biella je to necelou půlhodinu letu, takže jsme sem občas zaletěli." Dnes sem létá jednou za měsíc či dva. "Cervino je svým pyramidovým tvarem bez blízkých překážek obzvláště vhodné pro opakovaný oblet," říká Daniel. Cervino, přesněji Monte Cervino, není nic jiného než Matterhorn, jen v italštině.
Na svých obletech téhle hory často vidí horolezce. "Jedná se o celkem náročný dvoudenní výstup. Ani malým letadélkem to není legrace. 14,5 až 15 tisíc stop je na hranici dostupu všech letadel, kterými jsem doposud létal."
Daniel Wenke: Flight to Matterhorn
Azzuro v nížině = v horách nárazový vítr. A naopak
Let do Alp je podle Daniela náročný na volbu počasí, člověk se ho musí naučit číst už i pouhým pohledem v místě startu. "Hlavním problémem je vítr, který se za hřebenem mění v downdraft. Takže je lepší vybrat si den s lehkým oparem v nížině, což v horách znamená "azzurro". Pokud je v nížině neomezená viditelnost s mírným větrem ze severu, v horách to znamená nárazy kolem 80 km/h."
Daniel Wenke za řízením ICP Savannah S. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
I tak je ale potřeba počítat s turbulencemi. "V horách jsou turbulence i během jinak naprosto klidného dne, na což je cestující dobré připravit. Nejinak to bylo i v tomto případě," říká Daniel a upozorňuje, že od věci není počítat s dobrým oblečením.
"V 15 000 stopách je dost zima a topení v zástavbách s motory Rotax není žádná sláva – na rozdíl od Lycomingu v C152, kde topení funguje dobře," upozorňuje. Teplá bunda se nahoře hodí, po sestupu do nižších hladin je ale trochu detektivka, jak ze sebe bundu v maličkém kokpitu dostat. "To je docela legrace, ale můžu na druhou stranu říct, že to byla vlastně nejdramatičtější situace celého letu, takže dobré, ne?!"
Let k Matterhornu není jen Matterhorn
Let k "Cervinu" přináší i další zážitky. Z Matterhornu je to jen pár minut k masivu Monte Rosa s nejvýše položenou horskou chatou v Evropě Capanna Regina Margherita (4 554 m n.m., pozn. red). "Na trase leží také ledovec Gorner a jeho přelet je dost sugestivní," říká Daniel. Daleko to není ani na Mont Blanc, ale po něm Daniel Wenke nijak zvlášť nebaží. "Je pravda, že na Mont Blanc je to odsud jen kousek, ale popravdě, tam toho není tolik vidět. Navíc hřeben je už mimo výškový dostupný "mých" letadel," vysvětluje.
Start z letiště Castelnuovo Don Bosco. K Cervinu míří ultralight ICP Savannah S
Na oblet Matterhornu, nebo Monte Cervino, chcete-li, startoval Daniel v říjnu 2017 z dráhy 15/33 neřízeného travnatého letiště Castelnuovo Don Bosco (LILF), kam se i posléze vracel. Neletěl sám, místo spoluletce s ním sdílel jeho kolega a kamarád Michael z Prahy.
Než ale mohli na start, museli si letadlo sami připravit. "Kolega byl z toho celý překvapený. Mám klíče od hangáru, musím si letadlo sám vytáhnout, natankovat, po letu zase umýt a zaparkovat," popisuje Wenke.
Z hangáru Daniel s Michaelovou pomocí vytáhl ultralehký letoun ICP Savannah S s motorem Rotax 912 ULS 2 o výkonu 74 kW a pevnou vrtulí. Právě Savannah s nimi Matterhorn obletěl. "Letadlo je vybaveno vystřelovacím padákem, což v těchto morfologických podmínkách není rozhodně na závadu," směje se Wenke. Letadlo patří leteckému klubu výrobce ICP v Castelnuovo Don Bosco, který každých 12 měsíců letadla mění. "Létám tam i s verzí 80hp (58 kW, pozn. red.) s elektricky stavitelnou vrtulí a letos na jaře se přeškoluji na zbrusu nové čtyřmístné (800 kg MTOW) ICP Ventura Experimental, které dosud existovalo jen ve dvoumístné ultralehké verzi."
Za letu komunikovali s Milano Info. "Když letíte do hor, je určitě dobré být s řízením letového provozu, v našem případě s Milano Info, v kontaktu. Dá se i nastavit 7000 do odpovídače a být na poslechu této frekvence."
Do Česka sám nelétám
Matterhorn obletěli celkem dvakrát, fotili a točili na GoPro, iPad a telefon. Daniel Wenke má i další letecké plány, brzy by chtěl například obletět Korsiku. Byť aktivní pilot, do Česka se vrací jen jako cestující. "Sám do Česka nelétám - právě z důvodu nestálého počasí nad Alpami a tím pádem kvůli složitému plánování návratu do Itálie. Spolehlivější je klasická linka, případně auto," uzavírá povídání pro Flying Revue v Itálii žijící Čech Daniel Wenke.
Povídání Daniela Wenkeho zaznamenal Jan Dvořák.
Foto a video: Daniel Wenke.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »