30.6.2017
Satelitní navigace v IFR i VFR létání 13. Další díl vzdělávacího videa projektu CaBilAvi (Capacity Building for Aviation), nese název Nová přiblížení SBAS-EGNOS. Provede nás úskalími nové terminologie, objasní nový způsob rozdělení přesných a nepřesných přiblížení a seznámí nás s různými minimy pro ten který typ přiblížení. Význam mnoha zdánlivě složitých zkratek nám bude po shlédnutí přeci jen bližší.
Nová přiblížení SBAS - EGNOS
Jak už bývá zvykem, Evropa je v zavádění nových postupů dosti konzervativní, takže k získání oprávnění pro navigaci PBN vznikl nový předpis – Nařízení komise EU 2016/539, ve kterém jsou zmiňovány dodatečné požadavky na výcvik, zkoušky a pravidelné přezkušování pro zanesení záznamu o získání práv pro PBN do přístrojové kvalifikace pro stávající držitele kvalifikace IR. O tom, že to však nic složitého není jsme se ovšem snadno přesvědčili sami.
Naším záměrem bylo vyzkoušet si přiblížení LPV (Localiser Performance with Vertical guidance). Neradi bychom čtenáře obtěžovali popisem naší teoretické přípravy. Několik maličkostí však bude patrně vhodné zmínit.
LPV patří do kategorie přiblížení s vertikálním vedením s výškou rozhodnutí obvykle 250 ft AAL. V první řadě je nutno mít k dispozici takové letadlo, u něhož můžeme bez uzardění zanést do letového plánu v poli 10/ Vybavení: B, což znamená vybavení pro LPV. Do stejného pole pak ještě musíme zapsat G (GNSS) a R (PBN approved).
Do pole 18 / Jiné informace je třeba uvést PBN/S1, což znamená schopnost RNP přiblížení a NAV/SBAS (Satelite-Based Augmentation System). Základní kritéria pro výběr letadla jsme ještě rozšířili o možnost zobrazení přibližovací, příletové a odletové mapy přímo na obrazovce MFD, neboť práci s papírovými mapami v kokpitu považujeme v dnešní době pouze za nouzové řešení.
Ilustrační foto: Pavel Valenta
Il. foto: P. Valenta
Ilustrační foto: Pavel Valenta
Všechny díly seriálu Využití satelitní navigace v letectví najdete zde: www.flying-revue.cz/gnss.
Základním kritériem pro výběr letiště je pochopitelně publikované LPV přiblížení, ale také přiměřená možnost zanést do letového plánu jako náhradní letiště takové, které umožňuje konvenční přístrojové přiblížení. Dobře možné je také využít takové letiště, které disponuje jak GNSS, tak klasickým přiblížením.
V České republice těmto kritériím vyhovují téměř všechna velká, řízená letiště. Naopak neřízené letiště , které by nám nabídlo takovou možnost v ČR zatím na rozdíl od našich západních sousedů nemáme. Jak náš výcvikový let probíhal i jaká úskalí na vás výcvik PBN bude klást se dozvíte společně s publikováním dalšího výukového videa.
Co je EGNOS a jak funguje. Video: GNSS Centrum
Text a foto: Pavel Valenta
.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »