22.6.2017
Pomalu, ale jistě se EASA (Evropská agentura pro bezpečnost v letectví), jakožto agentura Evropské unie, stává moderním a funkčním leteckým úřadem, který své funkce v oblasti regulace civilní letecké dopravy vykonává nejen s ohledem na zajištění bezpečnosti, ale také v duchu spojování Evropy. Nové nařízení komise EU z března letošního roku, kterým je umožněn provoz jednomotorových turbínových letounů v rámci obchodní letecké dopravy, je toho bezesporu důkazem.
Flying Revue 4/2107 už za týden na stáncích!
Evropa s mnoha malými letišti, na nichž díky systému EGNOS přibývají možnosti přístrojových přiblížení, Schengenský prostor umožňující lety napříč Evropou i z těch nejzapadlejších koutů starého kontinentu, to vše potrhuje potřebu cenově přijatelného cestování. Chcete-li letět například z Žiliny do Straubingu, žádné linkové spojení nenaleznete. Díky novým možnostem si však můžete, řečeno zastaralou terminologií, objednat aerotaxi. Propojení evropského „venkova“ bude při použití moderního turbínového letadla reálné a bezpečné i při poměrně špatném počasí.
Provozní nároky a omezení
Určitá omezení bude mít jednomotorový obchodní provoz vždy, avšak pro cesty po Evropě by vzhledem k hustotě letišť nemusela být nijak podstatná. Tak například není-li možné použít letiště odletu z meteorologických, případně výkonnostních důvodů jako náhradní letiště při vzletu, musí být náhradní letiště vzdáleno méně než 30 minut letu. Pro srovnání, u letounů se dvěma motory je to 60 minut letu.
Při letu např. ze Žiliny letounem Pilatus PC 12 může být náhradním letištěm vzletu Ostrava či Kunovice. Podobnou či větší hustotu letišť lze v Evropě očekávat téměř kdekoliv. Jisté individuální pohledy pak umožňuje požadavek na přijatelnou úroveň konkrétní kombinace draku a motoru i přijatelnou spolehlivost turbínového motoru.
Asi nepřekvapí, že musí být přijaty zvláštní pokyny pro údržbu a postupy pro zajištění zamýšlené úrovně zachování letové způsobilosti a spolehlivosti letounu a jeho pohonného systému. Ani seznam minimálního vybavení (MEL) včetně případných provozních omezení není nic neznámého. Stanovení programu výcviku a přezkušování posádky je něco, co dobrý provozovatel již dávno provádí.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »