25.1.2023
Osobně považuji Norsko za nejzajímavější ze skandinávských zemí.
Má úžasné hory, ostrovy, ledovce, fjordy i zajímavá města. Jediným problémem, kterému musí zvláště piloti věnovat hlavní pozornost, je zde samozřejmě počasí. To se tu, stejně jako v jiných severských oblastech, mění velmi rychle. Také léto a tím pádem letová sezóna je tu poměrně krátká – místní piloti mluví o období mezi koncem května a koncem září.
Pokud si vše ale dobře naplánujete a máte trochu času navíc pro pokrytí těch dnů s neletovým počasím, pak vám mohu slíbit skvělé letecké i poznávací zážitky. Mně v plánování i vlastním létání po Norsku pomohl nově nalezený kamarád Bjorn, který vlastní VL3 a s jehož pomocí a někdy i s jeho doprovodem se mi podařilo dostat se na mnoho krásných míst, o kterých bych se jinak ani nedověděl. To jen potvrzuje, že je vždycky dobré komunikovat co nejvíce s místními piloty.
Pokud poletíte UL strojem, tak je potřeba si vybavit pro Norsko povolení. Podrobnosti jak jej získat najdete na webu FR. Pokud máte všechny požadované dokumenty, tak celý proces trvá cca 3 pracovní dny a je zdarma. V rámci příprav na cestu do Norska je vhodné si také vybavit týdenní nebo delší kartu umožňující bez dalšího placení využívat kterékoliv letiště státní firmy Avinor, jichž je celkem asi 45 a jejichž seznam naleznete na webu Avinor. Jedná se obvykle o malá dopravní letiště, z nichž většina nabízí také Avgas a má obvykle oddělenou zónu pro letadla všeobecného letectví. Čáru mezi touto zónou a částí pro dopravní letadla nesmíte kvůli security překračovat. Systém předplacených karet Avinor je výborný v tom, že se nemusíte nikde starat o to kde a kolik za každé přistání platit. To musíte jen na letištích, která Avinoru nepatří. Instrukce jak kartu on-line zakoupit naleznete také na webu FR.
S ohledem na hornatý charakter Norska i množství velkých i menších fjordů či ostrovů tvoří místní letecká doprava v Norsku páteř veřejného dopravního systému a do řady míst se ani jinak nelze dostat. I proto má Norsko celkem 83 civilních letišť s kódem ICAO, a navíc pak i pár desítek UL ploch. Při svých dvou cestách do Norska se mi podařilo zatím přistát celkem na 58 z nich, a tak bude potřeba se do Norska ještě kvůli těm zbývajícím vrátit. Při využívání karty Avinor je proto potřeba si na mapě, která je na webu Avinor, zjistit, která letiště této firmě patří a jsou tak kartou pokrytá. Jedinou výjimku tvoří letiště Oslo, které sice Avinoru patří, ale poplatky se zde platí zvlášť.
Text a foto: Jiří Pruša
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 76-81 ve Flying Revue č. 1/2023. Na stáncích je časopis ke koupi od 5. ledna 2023. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »