10.7.2020
V minulém díle jsme si něco pověděli
o létání v termice a důležitost „tréninku“ v různých
podmínkách.
Jednou se vám to bude hodit na
přeletech, nebo při pokusech pokořit první „pětihodinku“ (tzn.
pětihodinový let na jedno vytažení do vzduchu, potřebné pro získání
odznaku stříbrné C).
Ovšem, aby plachtař mohl začít létat nějaké lepší
výkony, je zapotřebí osedlat i jiné typy letadel než školního
Blaníka. Samozřejmě i s ním se dají uletět nemalé vzdálenosti,
avšak s modernějšími kluzáky se nemůže rovnat, a ne nadarmo se
říká: „Kolik typů létáš, tolikrát jsi pilotem.“
Přeškolení na legendární kluzák VT-116 Orlík
Díky výkonnějším typům si navíc troufnete urazit
větší vzdálenosti a mnohým čerstvým plachtařům lepší větroň pomůže
s odstřihnutím pupeční šňůry od svého letiště, takže odletí do
takové vzdálenosti, kdy už musí pokračovat dále v trase a
nemají své letiště na dokluz. S výkonnějšími typy si navíc
budete muset osvojit i novou techniku pilotáže, hlavně při uvádění
kluzáku do termiky, jak jsem již zmiňoval v minulém díle.
S výkonným kluzákem letíte mnohem rychleji, takže po nalétnutí
stoupavého proudu, je potřeba zareagovat a kluzák rychle a přesně
uvést do kroužení. To s Blaníkem prostě nemáte moc šanci
zažít.
S instruktorem Ondřejem Plesarem při přeškolení na VSO- 10 (Vosa)
Většina kluzáků je jednomístných, takže přeškolování
na nové typy probíhá bez instruktora na palubě. S ním si pouze
projdete nový typ, hlavně rychlosti a celkové chování letounu. Poté
už je vše na pilotovi, aby nový stroj zvládl. Člověk se u toho
cítí, jako by šel zase poprvé na sólo, o to víc se stává létání
nevšedním a pilota udržuje stále v pozornosti a nutí ho se
koncentrovat. Je opravdu velká škoda toto nezažít, jelikož např.
moje vnímání přechodu z Blaníka na VSO-10 (Vosu) mi připadalo,
jako přesednutí z Fabie do Ferrari. Letos jsem byl přeškolen
na Discuse a při prvních letech jsem myslel, že to má snad motor.
Je potřeba kout železo, dokud je žhavé, proto se snažte létat tak,
ať se co nejdříve přeškolíte na nové typy, jelikož je mnoho pilotů,
kteří se výkonných brusů zaleknou (pro svá specifika např. při
startech) a nelétají je, nepoznají tu krásu rychlých přeskoků,
komfortu v kokpitu, moderních navigačních přístrojů a dalších
věcí související s letem na těchto typech.
Jedno z prvních přistání s VSO-10
Díky tomu, že se dostanete na výkonné kluzáky se dostanete dál a dovolíte si hlavně jít na delší přelety. Kvůli tomu budete nuceni řešit občas stresové situace, pokud např. zhoršení podmínek ztěžuje návrat na letiště, nebo k dalšímu otočnému bodu. Avšak tyto trochu nepříjemné situace, vás jako pilota opět posunou dál a přidají na zkušenostech, které jsou ve vzduchu k nezaplacení a díky nim, jste při dalších letech schopni mnohem lépe vyhodnocovat nastalé situace.
Jak probíhají první výkony? Na co se může čerstvý plachtař těšit a jaké jsou většinou první krůčky k přeletům? O tom si povíme příště.
Autor: David Plza
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »