6.6.2016
K nehodě UL-39 Albi, k níž došlo v pátek při zkušebním letu na letišti Planá u Českých Budějovic, vydal oficiální vyjádření vedoucí realizačního týmu projektu ing. Robert Theiner.
Zpráva o nehodě při zkušebním letu letounu UL-39
V pátek 3. 6. 2016 v odpoledních hodinách na letišti České Budějovice (Planá) pokračovaly letové zkoušky prototypu ultralehkého letounu UL-39, který je společným projektem ČVUT, LA composite, s.r.o., a JIHLAVAN airplanes, s.r.o.
Při ověřování maximální účinnosti vztlakových klapek se letoun dostal do rizikového režimu letu. Zkušební pilot se po vyhodnocení situace rozhodl v souladu s provozními směrnicemi aktivovat záchranný padákový systém, který letoun i s pilotem bezpečně snesl k zemi do zalesněné oblasti v těsné blízkosti letiště. Pilot nebyl zraněn a zkušební prototyp utrpěl poškození, která nebudou mít vliv na dalším pokračování vývoje letadla UL-39.
Realizační tým intenzivně pracuje na podrobném zjištění příčin nehody, aby zjištěné poznatky byly operativně začleněny do dalšího vývoje.
Ing. Robert Theiner, Ph.D., vedoucí realizačního týmu
Pohled Františka Kučery z Klubu leteckých novinářů
K oficiálnímu vyjádření ing. Roberta Theinera přikládáme i pohled Františka Kučery z Klubu leteckých novinářů:
Při vývoji nového letounu dochází k všelijakým mimořádným situacím, které musí zkušební piloti během letových zkoušek řešit. Každá mimořádná událost je praktickým poznatkem, který vede k úpravám prototypu tak, aby byly příčiny mimořádných událostí odstraněny a vlastnosti prototypu byly zlepšeny.
Cesta každého nového letounu od rýsovacího prkna přes stavbu a letové zkoušky prototypu až k prvnímu sériovému stroji je velice složitá a dlouhá. Také proto, aby byly odstraněny všechny možné chyby a nedostatky. Celý vývoj je pak zakončen velice důkladnými a složitými zkouškami oficiálních institucí, aby letoun získal příslušná oprávnění k provozu. Zmíněná mimořádná událost je jen jedním z článků dlouhé řady zkoušek, které budou mít pozitivní vliv na vývoj prototypu UL-39. Mimo jiné byla ověřena stoprocentní účinnost záchranného padákového systému a oprávněnost jeho instalace.
Podrobnosti o mimořádné události ze dne 3. června budou sděleny na tiskové konferenci, která se bude konat v pátek 17. června v Praze v Divadle Radka Brzobohatého.
František Kučera, Klub leteckých novinářů ČR
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »