11.7.2017
Takřka přesně po čtyřech letech od nehody Boeingu 777-200ER registrace HL 7742 jihokorejské společnosti Asian Airlines při přistání na Mezinárodním letišti San Francisco (FSO) zveřejnil 28. 6. 2017 anonymní uživatel na YouTube video s celým záznamem incidentu i s následným zásahem záchranářů. Autenticitu videa podle agentury AP potvrdili zástupci letiště.
Celý videozáznam nehody letu OZ 214 na San Francisco International Airport. Zdroj: What You Haven't Seen, YouTube
Video potvrzuje, že trvalo 90 sekund, než kapitán letadla vydal povel k evakuaci, což je jeden ze sporných okamžiků incidentu. Posádka údajně vyčkávala, než dostane z věže zprávu, že evakuace je bezpečná, a povel k otevření dveří a aktivaci evakuačních skluzů vydala až poté, kdy se na palubě objevily plameny. "Je to trochu dlouho," řekl agentuře AP Al Diehl, vyšetřovatel NTSB v důchodu. "Ale pilot možná nevěděl, že je mimo dráhu. Užil si své a každý byl trochu omámený." NTSB ve zprávě z vyšetřování kapitánův postup prohlašuje za odpovídající. Pokud by například hrozilo vznícení vytékajícího paliva v okolí evakuačních skluzů, mohli by se evakuovaní ocitnout v životu nebezpečném kouři nebo plamenech.
Simulace nehody letu OZ 214. Zdroj: Air Crash Investigation
Graf znázorňující výšku a rychlost čtyř po sobě následujících přistání letu 214 na FSO - červenou barvou je záznam ze dne nehody. Zdroj: Wikimedia
Nehodu samotnou však piloti způsobili - dospěli k tomu alespoň vyšetřovatelé Amerického národního úřadu pro bezpečnost v letecké dopravě (NTSB). Let OZ 214 skončil podle nich fatálně proto, jelikož kvůli pilotní chybě stroj letěl příliš pomalu a nízko. Namísto minimálních 137 uzlů (cca 253 km/h) letěl těsně před přistáním na dráhu 28L rychlostí 103 uzlů (190 km/h).
Piloti se na poslední chvíli pokusili zrychlit a letoun zvednout, při tom ale zadní část trupu narazila do valu před prahem dráhy a odlomila se. Neovladatelný stroj se otočil o 270°, naštěstí se ale nepřevrátil, ačkoli k tomu neměl daleko, a po zastavení nezačal hořet, pouze se z něj valil hustý dým.
Nehoda letu OZ 214 pohledem tvůrců pořad Air Disasters. Zdroj: Air Disasters
Na 47 minut dlouhém záznamu pořízeném z věže letiště lze snadno díky hodinám implentovaným do záznamu změřit, že trvalo dlouhých 90 sekund, než se otevřely dveře a byly spuštěny skluzy. Vidět je i to, že část cestujících opustila letoun již dříve nouzovým východem na opačné straně trupu, jenž otevřel jeden z cestujících. Po třech a půl minutách přijíždí první hasící vůz a pokrývá pěnou pravou část letounu a jeho okolí. Další vozy záchranářů přijíždějí pět minut po nehodě.
Situační nákres nehody. Zdroj: http://ww2.hdnux.com
Záchranáři si žel následně na konto připsali jedno úmrtí, když řidič hasičského vozu přehlédl hasící pěnou pokryté tělo šestnáctileté Číňanky, která zůstala ležet před levým křídlem, a přejel ji.
Podle tvrzení právních zástupců rodiny dívka před tím sice byla zraněná, ale žila, a úmrtí jí způsobil právě hasičský vůz. Jakkoli situace při zásahu bývá nepřehledná, z jiného videa, které natočili sami záchranáři, je zřejmé, že hasiči o ležícím těle věděli ještě před zásahem, a neuskutečnili žádný pokus o záchranu dívky.
Šéfka hasičského sboru Joanne Hayes-White se rodině veřejně omluvila. NTSB záchrannému sboru však ve zprávě doporučila, aby řešení podobných situací pravidelně nacvičoval.
Při záchranných pracech byla usmrcena zraněná cestující. Zdroj: CNN
Fatálně vyhlížející nehoda skončila sice pro tři cestující tragicky, přesto je téměř zázrak, že z 307 lidí na palubě (včetně 16 členů posádky) jich 304 incident přežilo. I zbývající dvě oběti nehody byly mladé Číňanky - ty však podle NTSB zemřít nemusely, kdyby byly při přistání připoutané bezpečnostními pásy. Zranění utrpělo 187 lidí, 49 z nich bylo zraněno vážně a pět lidí muselo být z trosek B777 vyproštěno. "Zdá se, že z velké části to fungovalo velmi dobře," komentuje průběh záchranných prací Al Diehl. "Je úžasné, že zemřeli jen tři lidé."
Za zmínku možná stojí fakt, že podle NTSB jen pět členů palubního personálu bylo s to cestujícím při evakuaci pomoci - dva z nich zůstali navíc zaklíněni v zadní části trupu.
Celý videozáznam nehody a následné záchranné akce byl poprvé zveřejněn anonymním uživatelem 28. června 2017 na YouTube. Mluvčí letiště v San Francisku Charles Shuler autenticitu videa potvrdil a uvedl, že video pořízené letištní kamerou C225 umístěnou na věži letištní orgány po skončení vyšetřování distribuovaly příslušným segmentům leteckého průmyslu. Celou zprávu NTSB k nehodě si můžete přečíst zde.
Jan Dvořák
Zdroj: Associated Press, CNN, YouTube, Wikipedia
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »