7.7.2021
Nedávno jsme byli informováni zástupcem žateckého leteckého muzea Merkur, Františkem Blahoutem, že se jim podařilo dojednat s leteckým muzeem Kbely, respektive VHÚ Praha, dlouhodobou zápůjčku, dnes již kultovního letadla Mig-21, v tomto konkrétním případě, trupového čísla 4411.
Slovo dalo slovo, a tak jsme se domluvili, že Vás čtenáře, budeme na našem webu průběžně informovat o celé akci, tedy jeho demontáži, převozu do žateckého muzea a jeho částečné renovaci, pro účely statického exponátu, který bude k vidění nedaleko, dnes již neexistujícího letiště, kde v dobách minulých, aktivně poletoval.
V poslední době je to již druhý příklad, toho, jak je možné pro naše potomky zachovat tento, ve své době špičkový letou. O prvním, kunovickém případu, jsme vás ostatně také nedávno informovali. Tak pojďme se podívat na první informace o MiG-21 s imatrikulací 4411 od Franty Blahouta.
MiG - 21PFM č. 4411 tzv. „bakovka“ ( mohl nést pod trupem jen přídavnou nádrž, neboli bak, pozdější typy mohly nést i kontejner s dvouhlavňovým kano-nem), byl vyroben v roce 1966.
Od roku 1972 byl zařazen do stavu 11. slp. V roce 1983 v září jsem letoun převzal jako jeho technik čerstvě po učilišti. Letoun byl zařazen ke 2. letce k druhému roji, které-mu velel Pavka Toman a technik roje byl Luboš Sirový. Letoun byl hangarován v ÚL č. 6 ve dru-hém rozptylovém prostoru. Od listopadu téhož roku jsme byli zařazeni do hotovostního systému, kde byly pořízeny hezké fotky Honzou Zezulkou spolu s Jardou Rychtaříkem. Po dvou letech mi byl při-dělen jiný letoun – spárka MiG-21US. V roce 1990 byla PFMka předána do VHÚ Kbely, kde na dešti stojí dodnes. Vyřídit její zapůjčení do našeho muzea mi trvalo rok a půl.
V kabině Honza Zezulka, na žebříku technik letounu Radek Píchal
První brigáda 5. června 2021
Do leteckého muzea jezdíme pravidelně a připravujeme naši krasavici k převozu do Žatce. Dá to ještě hodně práce, než jej budeme moci bez ostychu ukázat veřejnosti. Ale my to zvládneme v co nejkratší době.
Na první rozborkový den se přihlásili Honza Zika a Luky Obst. Vydatně nám pomáhal i Lukyho synáček Venda. Na naší bakovce se podepsal zub času a tak bity a vrtáky odcházely jeden po druhém. Ale když to nyní hodnotím večer ve vaně, tak se udělalo opravdu hodně práce. Od Lukáše bylo samozřejmé očekávat dobrou práci leteckého mechanika, ale jak jsem později zjistil, i Honza se tím může klidně živit. Přišla na nás taky kontrola z LOK (LOM). Zastavil se Lukáš Syrový, autor super repase IL-10 a slíbil, že nám v naší práci bude pomáhat. Tak už pomalu šetříme na dodrou láhev. Stihli jsme odmontovat půlku oplechování, oba stabilizátory a levou klapku.
Třetí brigáda 20. června 2021
Na druhém šroubování se nás sešlo o dost více, než minule. K Lukáši Obstovi a Honzovi Zikovi přibyl Standa Čermák s juniorem téhož jména a do rozjetého vlaku naskočil i Tomáš Tlustý, jako expert nejpovolanější. Účast se zdvojnásobila a zdálo se, že uděláme dvakrát více práce, ale nestalo se tak. Produktivita šla strmně dolů, ale za to jsme si pěkně pokecali. Ale teď už vážně. Pokračovali jsme v dokončení demontáže přechodových plechů. To se s velikou úlevou podařilo. Díky hromadě odvrtaných šroubů nás v hangáru čeká opravdu fuška, ale to už bude ve stínu. Duo Standos se pustilo do pylonů a už jsou všechny tři sundané. No a pak ještě druhá klapka, kryty hlavního podvozku, kýl a pak jsme se už pustili do odpojení křídel. Teď už máme holku připravenou na „odkřídlení“.
Dnes si opravdu neodpustím všem zúčastněným poděkovat za tu úmornou fušku. Bylo to skutečně na chcípnutí, když člověk dělá a nemůže se opřít o potah, protože by se popálil, tak to je hnus fialovej. Veškeré odmontované části jsou navezené do hangáru na Macerku. Ve Kbelích už zůstal jen trup a křídla. V plánu už zůstalo je jen naložit na transportér a odejet směr Žatec. Je to ještě na dvě „Prahy“.
Termín na třetí stěhování ještě upřesním, protože je v předpokládaných termínech docela husto a musím s Petrem Medunou dodělat pčípravky. Nebudu to ale vůbec zdržovat.
S pozdravem Radek Píchal, ZV ILS v.v.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »