5.2.2024
Muzejníci z Kunovic hlásí další významný přírůstek do svých sbírek.
Je jím americký letoun Cessna 402B Utiliner v úpravě pro letecké snímkování, který začátkem nového tisíciletí prováděl mapování Česka i dalších evropských zemí. Letoun muzeum získalo od brněnské společnosti Primis, která operuje z letiště v Hradci Králové.
"Pro nás jde o velmi cenný exponát, a to hned z několika důvodů. Především je to vůbec první západní letadlo v majetku muzea. Zároveň je zajímavé i tou fotogrammetrickou úpravou. My už v muzeu jedno takové letadlo máme, je to Avia Il-14 FG. To je ale výrazně starší a větší letadlo. Návštěvníci tak budou moci hezky porovnat, jak se ten obor vyvíjel," vysvětluje ředitel muzea Martin Hrabec.
Než se ale stroj do muzea v Kunovicích vůbec podíval, museli jej muzejníci nejprve v Hradci Králové, rozložit, naložit ho na auto, převézt na Moravu a tam opět složit. "K převozu došlo v sobotu 20. ledna. Předchozí týden se nám podařilo letadlo připravit. Poté už nás čekalo jen letadlo vytlačit z hangáru, odmontovat křídla, letadlo naložit a vyrazit na cestu," tvrdí Hrabec.
Transportu se ujali profesionálově ze společnosti Gruber Logistic, kteří muzejníkům přepravili do Kunovic Naganský expres i další stroje a stále muzeu pomáhají a vychází maximálně vstříc. „Velmi důležitá je pro nás také podpora ze strany společnosti Aircraft Industries, která nám pro kompletaci letounu před vystavením v expozici muzea poskytla potřebné zázemí,” dodává Hrabec.
Prototyp Cessny 402 poprvé vzlétl v roce 1965. Letoun umožňoval přepravu až devíti cestujících nebo nákladu. Do roku 1986, kdy výroba skončila, bylo postaveno 1 540 těchto letadel.
Tento konkrétní stroj, označený dnes OK-GEO a vyrobený v roce 1975 v USA, létal až do začátku nového tisíciletí v Německu, kde sloužil například ke každodenní přepravě zásilek mezi Frankfurtem a Anglií. V roce 2002 jej odkoupila česká firma Geodis a nechala jej přestavět na fotogrammetrickou verzi se dvěma otvory pro fotografování, do nichž bylo možné zasadit analogové i digitální kamery nebo například přístroj pro mapování s pomocí laserového paprsku neboli LiDAR. Kromě nich se letadlo vyznačuje také přídavnými nádržemi pro zvětšení doletu.
Letoun sloužil k leteckému snímkování až do roku 2015. Kromě Česka létal také nad sousedními státy, ale třeba i nad Francií, Lucemburskem, Lotyšskem, Rumunskem, Itálií, Albánií, Srbskem, Chorvatskem nebo Slovinskem. Na konci své kariéry už ale nedokázal pojmout rozměrnou optiku moderních fotoaparátů a následně skončil jako zdroj náhradních dílů.
Zdroj: Tým Leteckého muzea v Kunovicích
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »