Nadzvuková stíhačka s měnitelnou geometrií křídel „poletí“ z Prahy do Kunovic

2.12.2021

Skupině muzejníků z kunovického leteckého muzea se podařila ve velmi krátkém čase demontáž nadzvukového stíhacího letounu s měnitelnou geometrií křídel MiG-23MF (Flogger B), který se nachází v areálu LOM PRAHA s.p.

Během nedlouhé chvíle připravili „třiadvacítku“ s trupovým číslem 7184 k pozemnímu transportu z pražských Malešic do Kunovic. Stalo se tak na základě smlouvy o výpůjčce mezi LOM PRAHA s.p. a Leteckým muzeem Kunovice, kterou nedávno podepsali ředitelé obou institucí Jiří Protiva a Martin Hrabec.  

dsc_1671.jpg

„Hodně nám pomohlo, že nebylo nutné letoun demontovat na menší celky. Je to dáno tím, že přepravce Universal Transport Praha nám v rámci partnerství poskytne takovou techniku, u které je možné trup přepravit v celku. Díky nim jsme nemuseli do letadla nakonec tolik zasahovat,“ vysvětluje ředitel muzea Martin Hrabec.

img_20211120_095514.jpg

banner_knihy_vanoce_2021_640x200_2_883.jpg

Převoz letounu se plánuje na sobotu 4. prosince. „Před nakládkou ještě musíme z letadla sundat křídla, která muzejníci uvolnili, pak letadlo odpojíme od podstavce a přesuneme ho na přepravní vozidlo. Poté už se vydáme na cestu do Kunovic,“ popisuje plán akce Jiří Tůma z Universal Transportu.

dsc_1708.jpg

 „Naše velké díky si zaslouží jak vlastník letadla, státní podnik LOM PRAHA, tak společnost Universal Transport, která se postará o přepravu letadla, a v neposlední řadě i společnost Hanyš - Jeřábnické práce, která si vzala na starost nakládku letounu a jeho částí. Bez nich by se tato akce proběhnout nemohla,“ dodává ředitel kunovického muzea.

img_20211120_094303.jpg

Stroj MiG-23 MF trupového čísla 7184 bude prvním letounem v kunovickém muzeu, který patří do takzvané třetí generace stíhacích letounů, a zároveň také prvním s měnitelnou geometrií křídla. Zároveň jde o důležitý typ letounu ve výzbroji někdejšího československého letectva, a navíc bude jako první reprezentovat žateckou leteckou základnu, kde letoun sloužil u 11. stíhacího leteckého pluku.

dsc_1670.jpg

1150x500_vfr_communication_cz.jpg

Stroj s číslem 7184 byl posledním MiGem 23 verze MF dodaným do Československa. Spolu s dalšími dvěma stroji přilétl ze SSSR 3. prosince 1979. Během své aktivní kariéry sloužil na letištích v Bechyni, Českých Budějovicích a v Žatci v rámci 1. a 11. stíhacího leteckého pluku, které patřily k jednotkám PVOS. K vyřazení letounu pak došlo na konci června roku 1994 a v majetku LOM Praha s.p. byl od roku 1996.

img_1215.jpg

Letoun MiG-23 vznikl na přelomu šedesátých a sedmdesátých let jako nástupce známějšího MiGu 21. Nakonec se ale oba typy vyráběly souběžně a například v českém letectvu byly poslední MiGy 21 vyřazeny dokonce později než jejich „nástupci“. Důvodem byla náročná údržba a nižší spolehlivost konstrukčně složitého MiGu 23.  Verze MF ukončila službu u českého letectva v roce 1994, poslední MiGy 23 (BN a ML) pak byly v Česku vyřazeny v roce 1998.

img_1226.jpg

P. S. O prosincové pozemní přepravě nadzvukového stíhacího letounu MiG-23MF ze státního podniku LOM PRAHA do Leteckého muzea Kunovice vás budeme informovat prostřednictvím sdělovacích prostředků.

 

Text: Lukáš Skládal a Pavel Lang

Foto: Jitka Šuláková a archiv Letecké muzeum v Kunovicích

banner_fr_300x300_videobanka_cz_fin.jpg

Flying Revue > Letecká muzea > Česká muzea > Nadzvuková stíhačka s měnitelnou geometrií křídel „poletí“ z Prahy do Kunovic
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 23.11.1916 se stalo...
23.11.1916
V jednom z nejznámějších leteckých soubojů první světové války bylo Manfredem von Richthofenem sestřeleno britské stíhací "eso" Lanoe Hawker, VC.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »