6.6.2018
Muzejní noc Letecké muzeum Kbely Už popatnácté se v Leteckém muzeu v Praze Kbelích v sobotu 9. června bude konat Pražská muzejní noc. A bude se na co dívat. Přiletí i legendární Lockheed L-10A Electra z Točné, z letiště Plzeň-Líně pak návštěvníky přiletí potěšit Supermarine Spitfire Mk.XVIE skupiny Classic Trainers. Ale to není zdaleka vše.
Program Pražské muzejní noci začíná v Leteckém muzeu Kbely v sobotu 9. června v 19.00 hod a muzeum bude otevřeno do jedné po půlnoci. Pro návštěvníky je ovšem areál muzea otevřen průběžně, je tedy možné přijít již před 19.00 a zaujmout dobré místo na letecké ploše 24. základny dopravního letectva, odkud bude možné sledovat starty a přistání letadel. Hangáry LM Kbely se nicméně uzavřou v 17.30, tedy v běžnou zavírací hodinu muzea, a opět otevřou v 19.00. Vstup je, stejně jako do dalších padesáti muzeí po celé Praze zapojených do muzejní noci, zdarma.
Všechny milovníky letectví určitě potěší jedno z nejslavnějších vojenských letadel minulosti, Supermarine Spitfire; jde o typ, se kterým létali i českoslovenští piloti za druhé světové války. Tento historický letoun verze Mk.XVIE představí v letu sdružení Classic Trainers (více o letounu naleznete zde a zde). Classic Trainers přiletí navíc i s americkým letounem Harvard Mk.II, který za druhé světové války sloužil jako jeden z nejrozšířenějších cvičných letounů (více zde).
Dalším výjimečným létajícím exponátem bude Lockheed L-10A Electra, který patřil společnosti Baťa a létal s ním bratr zakladatele firmy Tomáše Bati a pozdější šéf firmy, Jan Antonín Baťa.
Letoun byl po válce v USA, nyní je ve sbírce Leteckého Muzea Točná (viz zde) a do republiky se dostal v roce 2015, když přeletěl oceán. Stříbrný stroj, jehož prototyp se vznesl roku 1934, patří dodnes k nejkrásnějším letadlům historie (více zde a zde).
Vedle těchto letadel se představí v letu i exponát VHÚ BE-50 Beta Minor (více zde). A také bude létat letoun Avia B.H 1. Tento typ byl vyráběn od roku 1920 a šlo o první moderní letoun společnosti Avia. Letoun je dolnoplošník, což bylo na svou dobu velice progresivní řešení.
Ke slovu se dostanou i moderní letouny – s vojenskými stroji se předvedou letci z 21. základny taktického letectva v Čáslavi. A k vidění bude také seskok parašutistů, půjde o výsadkáře z 24. základny dopravního letectva ve Kbelích. I jejich vrtulník Mi-17 bude možné vidět v akci.
Na své si přijdou i milovníci trenažérů - v sobotu budou ve Kbelích k vidění dva trenažéry ze Střední školy Letectví a výpočetní techniky Odolena Voda.
V největším kbelském hangáru č. 40 se budou promítat filmy, pochopitelně půjde o snímky s leteckou tematikou. Kbelský program je sestaven z filmů pocházejících ze sbírek VHÚ a je připraven i ve spolupráci s Flying Revue.
Návštěvníci si budou moci prohlédnout i některé letouny zevnitř, půjde o letoun Antonov An-26 a také o vrtulník Mi-8. Usednout bude možné i do kabiny stíhačky MiG-21MF. VHÚ také ze svých sbírek pozemní techniky představí americké vozidlo Hummer.
Během Pražské muzejní noci se ve Kbelích představí i členové několika klubů vojenské historie ve stejnokrojích, půjde o členy Muzea čs. opevnění „Na kočičáku“ a členy Sky Riders.
Významnou expozicí je o letošní Pražské muzejní noci i nově otevřený hangár č. 43 s kolekcí cvičných letadel. V hangáru je k vidění polský letoun PZL TS-11 Iskra, vedle něj stojí československý letoun Aero L-29 Delfín. Dále je zde k vidění cvičná verze MiGu-15 (UTI) a čtveřici doplňuje legendární Aero L-39 Albatros. V tomto případě jde o letoun ve speciální kamufláži připomínající 40. výročí prvního vzletu L-39 a také konstruktéra Jana Vlčka, který Albatros vytvořil.
Volně přístupné jsou samozřejmě i všechny ostatní hangáry Leteckého muzea Kbely, které ukazují historii především našeho letectví. Jednotlivé hangáry ukazují vývoj od roku 1918 do roku 1945, v největším hangáru jsou pak soustředěny letouny poválečné doby.
Zcela unikátní je také kolekce letounů patřících do první generace proudových strojů, byly vyráběny v druhé půlce 40. let a první polovině 50. let 20. století. A návštěvníci by rozhodně neměli minout ani kolekci stíhacích letadel MiG, kterou Vojenský historický ústav Praha / Letecké muzeum Kbely disponuje. Jedná se o kompletní řadu strojů, která obsahuje typy MiG-15, MiG-17, Mig-19, MiG-21, MiG-23 a MiG-29 – jde tedy o všechny stroje, které sloužily v československé a české armádě.
Na Pražskou muzejní noc do Kbel je vhodné vydat se i s dětmi, pro ně je zde připraven bohatý doprovodný program. Mohou si zasoutěžit v různých disciplínách, k atraktivním patří například běh v pytli na vrtule z vrtulníku, součástí je i možnost kreslení. Bude se také střílet na terč, a to z kuše a z vzduchových pušek. Nechybět bude ani ukázka vojenské kynologie, a to se psy z 24. zDL.
Doprava do muzea je možná buď běžnou linkou MHD ze stanice metra C Letňany, nebo speciální muzejní linkou číslo 6. Ta jede ze stanice metra A Staroměstská, přes stanici metra C Letňany až k Leteckému muzeu Kbely. Doprava vlastním automobilem není výhodná, v prostoru muzea je velmi omezený počet parkovacích míst.
Pražská muzejní noc se koná také v Národním památníků hrdinů heydrichiády v pražské Resslově ulici. Zdejší expozice připravená Vojenským historickým ústavem Praha ukazuje hrdinný boj čs. vojáků, kteří se zde v červnu 1942 ukrývali po atentátu na Reinharda Heydricha. Pro muzejní noc jsou do zdejší krypty pravoslavného chrámu sv. Cyrila a Metoděje přichystány speciální prohlídky s průvodcem, začínají vždy v celou hodinu.
Letecké muzeum Kbely navíc letos slaví jubilejní, padesátou sezónu, a tak si jeho pracovníci přejí, aby Pražská muzejní noc ve Kbelích byla důstojným připomenutím půl století existence této nejvýznamnější muzejní letecké instituce v České republice. Výročí slaví i samotné letiště v Kbelích, rovných 100 let existence. Dnes zde sídlí 24. základna dopravního letectva.
-fr-
Zdroj včetně fotografií: vhu.cz
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »