Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | Boeing Company | |
Země: | USA | |
Výrobce a typ motorů: | 4x | Pratt & Whitney PW-4062, General Electric CF6-80C2B5F, Rolls-Royce RB211-524G/H 265-282kN |
Datum prvního letu: | 29.4.1988 | |
Počet vyrobených letadel: | 694 | Poslední vyroben 2009 (k 29.3.2016 vyrobeno celkem 1520 B747 všech verzí) |
IATA kód (hlavní, alternativní): | 744 | 747 |
Rozpětí křídel: | (m) | 64,40 | (původní B747-100/200/300 a SR 59,64m) |
Délka letadla: | (m) | 70,60 | |
Výška (na zemi): | (m) | 19,40 | |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 178 565 | (verze ER 184 600 kg) |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 396 890 | (verze ER 412 775 kg) |
Maximální počet cestujících: | 660 | Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky mezi 412 a 496 ve 2-3 třídách | |
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 13 450 | (verze ER 14 200 km) |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 913 |
Největší provozovatelé (stav k 29.3.2016, v závorce počty letadel všech verzí B747-400 včetně nákladních): |
British Airways (39), Korean Air (28), China Airlines (27), KLM (23), United Airlines (22), Atlas Air (19), Asiana Airlines (14) |
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí: |
Osobní: British Airways, Lufthansa, KLM, Virgin Atlantic, Korean Air, Delta Air Lines. Nákladní: China Airlines, Air Cargo Global |
Další informace:
Boeing 747, vyvíjený od poloviny 60. let minulého století původně na základě zadání amerického vojenského letectva na trasportní letoun, znamenal v mnoha směrech revoluci v letecké dopravě. V roce 1970, kdy jeho první verze B747-100 vstupovala do služby u tehdejšího dopravce Pan American Airways, šlo o první široktrupý velkokapacitní letoun, první letoun s dvěma palubami (byť horní paluba byla spíše "vedlejším produktem" snahy Boeinga umístit pilotní kabinu tak, aby v budoucnu nepřekážela průchodnosti trupu pro manipulaci s nákladem - Boeing totiž více než velkokapacitním letounům věřil nadzvukové dopravě a již při konstrukci proto předpokládal, že většina vyrobených B747 nakonec skončí v nákladní dopravě - což se sice děje, ale z jiných důvodů), první letoun s nákladním prostorem v podpalubí uzpůsobeným pro přepravu zboží či zavazadel ve standardizovaných kontejnerech.
Kromě více než dvojnásobné kapacity oproti tehdejším největším typům letadel stroj nabídl i výrazně vyšší komfort vlivem většího vnitřního prostoru i menšímu hluku díky prvnímu použití proudových motorů s vysokým obtokovým poměrem (tzv. dmychadlových motorů) v letecké dopravě. Dlouhých 36 let si Boeing 747 držel i primát největšího letadla světa pro přepravu osob - v této roli jej překonal až v roce 2005 Airbus A380.
B747-400 Korean Air
První vývojové verze Boeing 747-100/100B a B747-200 se lišily pouze rostoucím doletem díky postupně zvyšované vzletové hmotnosti, umožněné montáží stále výkonnějších motorů, zesilováním konstrukce a aplikací dílčích vylepšení. Z vnějšího pohledu se nezměnila ani verze B747SR (Short Range, tedy pro kratší tratě) se zvýšeným počtem sedaček na úkor doletu, vyvinutá speciálně pro japonský trh; naopak výrazně se lišila zkrácená verze Boeing 747SPs prodlouženým doletem.
Výrazná změna přišla až v roce 1980 s verzí Boeing 747-300 s vyšší kapacitou díky prodloužení horní paluby až nad křídlo, a především v roce 1988 s verzí Boeing 747-400, která kromě prodloužené horní paluby z verze -300 (s výjimkou letounů B747-400F, vyrobených přímo jako nákladní), dostala i značně přepracované křídlo s větším rozpětím a výraznými winglety na koncích, novou avioniku s digitálním kokpitem umožňujícím řízení stroje pouze dvoučlennou posádkou (dosavadní verze měly kromě dvojice pilotů v kokpitu i palubního inženýra) a v její konstrukci byly výrazně aplikovány moderní kompozitní materiály. Úpravy konstrukce, vedoucí mimo jiné ke snížení spotřeby až o více než 20% oproti původním B747, jsou natolik výrazné, že u verze -400 hovoříme o druhé generaci B747. Nástupcem nejvyráběnější verze B747-400 je od roku 2009 Boeing 747-8, prodloužená verze modernizovaná uplatněním řady konstrukčních prvků z letounu Boeing 787 Dreamliner.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »