Boeing 747-400

Výrobce letadla:
Boeing
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Dálkové
Počet sedadel:
nad 450
Délka letadla:
nad 70m
Rozpětí křídel:
nad 55m
Dolet:
nad 12 000km
První let:
29.4.1988
Rozpětí křídel (m):
64,40
Délka letadla (m):
70,60
Počet míst:
660
Dolet (km):
13450

 b747-400_titulní_unitedstar.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2TurbovrtulovýStandardníRegionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4 JinýDvoupatrové Dálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Boeing Company
Země: USA
Výrobce a typ motorů:4xPratt & Whitney PW-4062, General Electric CF6-80C2B5F, Rolls-Royce RB211-524G/H 265-282kN
Datum prvního letu:29.4.1988 
Počet vyrobených letadel:694Poslední vyroben 2009 (k 29.3.2016 vyrobeno celkem 1520 B747 všech verzí)
IATA kód (hlavní, alternativní):744747
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)64,40(původní B747-100/200/300 a SR 59,64m)
Délka letadla:(m)70,60 
Výška (na zemi):(m)19,40 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)178 565(verze ER 184 600 kg)
Maximální vzletová hmotnost:(kg)396 890(verze ER 412 775 kg)
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 660Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky mezi 412 a 496 ve 2-3 třídách
Nejvyšší praktický dolet:(km)13 450(verze ER 14 200 km)
Cestovní rychlost:(km/h)913 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 29.3.2016, v závorce počty letadel všech verzí B747-400 včetně nákladních):
British Airways (39), Korean Air (28), China Airlines (27), KLM (23), United Airlines (22), Atlas Air (19), Asiana Airlines (14)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Osobní: British Airways, Lufthansa, KLM, Virgin Atlantic, Korean Air, Delta Air Lines. Nákladní: China Airlines, Air Cargo Global

 


Další informace:

Víte že...

Čtyřmotorový Boeing 747 má pod levým křídlem mezi motorem číslo 2 a trupem závěs, umožňující montáž pátého motoru, a to dokonce i při běžných letech s cestujícími? Výrobce takto vyřešil požadavek leteckých společností na schopnost v případě závady dopravit k postiženému letadlu co nejrychleji náhradní motor, protože v době vzniku B747 nákladní prostory běžných dopravních letadel motor Jumba nedokázaly pojmout.

Boeing 747, vyvíjený od poloviny 60. let minulého století původně na základě zadání amerického vojenského letectva na trasportní letoun, znamenal v mnoha směrech revoluci v letecké dopravě. V roce 1970, kdy jeho první verze B747-100 vstupovala do služby u tehdejšího dopravce Pan American Airways, šlo o první široktrupý velkokapacitní letoun, první letoun s dvěma palubami (byť horní paluba byla spíše "vedlejším produktem" snahy Boeinga umístit pilotní kabinu tak, aby v budoucnu nepřekážela průchodnosti trupu pro manipulaci s nákladem - Boeing totiž více než velkokapacitním letounům věřil nadzvukové dopravě a již při konstrukci proto předpokládal, že většina vyrobených B747 nakonec skončí v nákladní dopravě - což se sice děje, ale z jiných důvodů), první letoun s nákladním prostorem v podpalubí uzpůsobeným pro přepravu zboží či zavazadel ve standardizovaných kontejnerech.

Kromě více než dvojnásobné kapacity oproti tehdejším největším typům letadel stroj nabídl i výrazně vyšší komfort vlivem většího vnitřního prostoru i menšímu hluku díky prvnímu použití proudových motorů s vysokým obtokovým poměrem (tzv. dmychadlových motorů) v letecké dopravě. Dlouhých 36 let si Boeing 747 držel i primát největšího letadla světa pro přepravu osob - v této roli jej překonal až v roce 2005 Airbus A380.

B747-400 Korean Air
B747-400 Korean Air

První vývojové verze Boeing 747-100/100B a B747-200 se lišily pouze rostoucím doletem díky postupně zvyšované vzletové hmotnosti, umožněné montáží stále výkonnějších motorů, zesilováním konstrukce a aplikací dílčích vylepšení. Z vnějšího pohledu se nezměnila ani verze B747SR (Short Range, tedy pro kratší tratě) se zvýšeným počtem sedaček na úkor doletu, vyvinutá speciálně pro japonský trh; naopak výrazně se lišila zkrácená verze Boeing 747SPs prodlouženým doletem.

Výrazná změna přišla až v roce 1980 s verzí Boeing 747-300 s vyšší kapacitou díky prodloužení horní paluby až nad křídlo, a především v roce 1988 s verzí Boeing 747-400, která kromě prodloužené horní paluby z verze -300 (s výjimkou letounů B747-400F, vyrobených přímo jako nákladní), dostala i značně přepracované křídlo s větším rozpětím a výraznými winglety na koncích, novou avioniku s digitálním kokpitem umožňujícím řízení stroje pouze dvoučlennou posádkou (dosavadní verze měly kromě dvojice pilotů v kokpitu i palubního inženýra) a v její konstrukci byly výrazně aplikovány moderní kompozitní materiály. Úpravy konstrukce, vedoucí mimo jiné ke snížení spotřeby až o více než 20% oproti původním B747, jsou natolik výrazné, že u verze -400 hovoříme o druhé generaci B747. Nástupcem nejvyráběnější verze B747-400 je od roku 2009 Boeing 747-8, prodloužená verze modernizovaná uplatněním řady konstrukčních prvků z letounu Boeing 787 Dreamliner.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Boeing 747

Loading...

Boeing 747

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY:

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 30.10.2013 se stalo...
30.10.2013
Byl definitivně ukončen letecký provoz na jednom z nejstarších letišť na světě, legendárním berlínském letišti Tempelhof. Jako vzletová a přistávací plocha bylo původem vojenské cvičiště Tempelhofer Feld využíváno od samých počátků létání v Německu, status letiště pak Tempelhof získal v říjnu 1923.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »