Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | Fokker | |
Země: | Nizozemí | |
Výrobce a typ motorů: | 2x | Rolls-Royce Tay 620 o tahu 61,6 kN |
Datum prvního letu: | 4.4.1993 | |
Počet vyrobených letadel: | 47 | Výroba do dubna 1997 |
IATA kód (hlavní, alternativní): | F70 |
Rozpětí křídel: | (m) | 28,08 | |
Délka letadla: | (m) | 30,91 | |
Výška (na zemi): | (m) | 8,50 | |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 22 673 | Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 41 730 | Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit |
Maximální počet cestujících: | 85 | Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod. | |
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 3 410 | Dolet s max. počtem cestujících v nejvýkonnější verzi |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 845 |
Největší provozovatelé (stav k 22.2.2016, v závorce počty letadel Fokker 70): |
KLM Cityhopper (16), Alliance Airlines (7), Austrian Airlines (6), Insel Air (3), Air Niugini (2) |
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí: |
Další informace:
Fokker 70 vznikl v roce 1993 zkrácením letounu Fokker 100 o 4,62m, čímž došlo k odlehčení oproti výchozímu modelu přibližně o 2 tuny při zmenšení kapacity o 25-30 míst. Jinak je letoun naprosto shodný se svým větším a mírně starším bratrem, i když díky své velikosti mnohem více připomíná společného předchůdce obou typů Fokker F28 Fellowship Jet, vyrobený v letech 1967-1987 v celkovém počtu 241 kusů.
Fokker plánoval na přelomu 80. a 90. let minulého století postavit na platformě svého tehdy velmi úspěšného modelu 100 postavit celou unifikovanou typovou řadu ve třech velikostech. Realizace se však kromě výchozí "stovky" dočkala pouze menší "sedmdesátka", zatímco prodloužený Fokker 130 (s typickou kapacitou kolem 130 sedadel) , stejně jako varianta výchozího modelu Fokker 100QC umožňující flexibilní přestavbu mezi verzí pro přepravu cestujících a nákladní verzí, zůstaly jen ve fázi projektů. Holandský výrobce si totiž v osmdesátých letech vzal příliš velké sousto v podobě paralelního vývoje Fokkeru 100 a turbovrtulového Fokkeru 50 (i když i zde posloužil za základ starší model, konkrétně Fokker F27 Friendship), což vedlo k jeho zadlužení a nastálou situaci management navzdory obchodnímu úspěchu stomístného typu Fokker 100 i velké perspektivě menšího Fokker 70 neustál a v roce 1996 byl nucen vyhlásit bankrot.
Poslední Fokker 70 tak byl dodán v dubnu 1997, čímž se uzavřela jak výroba modelů Fokker 100 i Fokker 70, tak především dlouhá historie holandské firmy, proslavené již v první světové válce známými stíhačkami německého letectva, na jejichž jméno navázala dlouhá řada především dopravních letounů meziválečného i poválečného období, zakončená právě moderními proudovými typy Fokker 100 a Fokker 70.
Fokker 70 nizozemské společnosti KLM Cityhopper.
V roce 1999, necelé tři roky po bankrotu firmy Fokker, vznikla v Nizozemí společnost Rekkof (název vznikl obrácením pořadí písmen v původním jeménu Fokker), která koupila práva na veškerou dokumentaci modelů Fokker 70 a Fokker 100 a jelikož v konstrukci obou modelů stále vidí potenciál, usiluje již od zmíněného roku o obnovení jejich výroby - původně uvažovala dokonce o použití původní konstrukce s minimem zásahů, v mezičase však již představila i studie modernizovaných F70NG či F100NG (NG = Next Generation) s novějšími motory či projekt F100NXT, který by kromě motorů poslední generace měl dostat i přepracované křídlo. Navzdory podpoře nizozemské vlády je však budoucnost projektu a jeho dotažení až do výrobní fáze značně nejistá či spíše nepravděpodobná.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »