Mrija v Praze nakládá 117 tunový generátor a pak ji čeká 15 580 km dlouhý let do australského Perthu

11.5.2016

An-225 v cargo zóně Letiště Václava Havla Praha. Foto Martin NovákAn-225 v cargo zóně Letiště Václava Havla Praha. Foto Martin Novák
An-225 v cargo zóně Letiště Václava Havla Praha. Foto Martin Novák
Mrija v úterý ráno startuje z letiště Gostomel Airport (UKKM/GM). Foto: Antonov.comMrija v úterý ráno startuje z letiště Gostomel Airport (UKKM/GM). Foto: Antonov.com
Mrija v úterý ráno startuje z letiště Gostomel Airport (UKKM/GM). Foto: Antonov.com
Mrija v úterý ráno startuje z letiště Gostomel Airport (UKKM/GM). Foto: Antonov.comMrija v úterý ráno startuje z letiště Gostomel Airport (UKKM/GM). Foto: Antonov.com
Mrija v úterý ráno startuje z letiště Gostomel Airport (UKKM/GM). Foto: Antonov.com
Mrija právě dosedá na dráhu 06/24 na Ruzyni. Foto Martin NovákMrija právě dosedá na dráhu 06/24 na Ruzyni. Foto Martin Novák
Mrija právě dosedá na dráhu 06/24 na Ruzyni. Foto Martin Novák
Mrija právě dosedá na dráhu 06/24 na Ruzyni. Foto Český AeroholdingMrija právě dosedá na dráhu 06/24 na Ruzyni. Foto Český Aeroholding
Mrija právě dosedá na dráhu 06/24 na Ruzyni. Foto Český Aeroholding
An-225 Mrija pojíždí po přistání na stojánku. Foto Český Aeroholding
An-225 Mrija pojíždí po přistání na stojánku. Foto Český Aeroholding
An-225 Mrija pojíždí po přistání na stojánku. Foto Český Aeroholding
An-225 Mrija pojíždí po přistání na stojánku. Foto Český Aeroholding
An-225 Mrija pojíždí po přistání na stojánku. Foto Martin Novák
An-225 Mrija pojíždí po přistání na stojánku. Foto Martin Novák
An-225 v cargo zóně Letiště Václava Havla Praha. Foto Martin Novák
An-225 v cargo zóně Letiště Václava Havla Praha. Foto Martin Novák
An-225 v cargo zóně Letiště Václava Havla Praha. Foto Martin Novák
An-225 v cargo zóně Letiště Václava Havla Praha. Foto Martin Novák
An-225 v cargo zóně Letiště Václava Havla Praha. Foto Martin Novák
An-225 v cargo zóně Letiště Václava Havla Praha. Foto Martin Novák
An-225 v cargo zóně Letiště Václava Havla Praha. Foto Martin Novák
An-225 v cargo zóně Letiště Václava Havla Praha. Foto Martin Novák
Rozměry letounu An-225 Mrija. Zdroj: Antonov.com
Rozměry letounu An-225 Mrija. Zdroj: Antonov.com
Nakládání generátoru Brush Sam do obřího letounu Antonov An-225 pro australskou společnost Worstely Alumina. Foto: Martin Novák
Nakládání generátoru Brush Sam do obřího letounu Antonov An-225 pro australskou společnost Worstely Alumina. Foto: Martin Novák
Nakládání generátoru Brush Sam do obřího letounu Antonov An-225 pro australskou společnost Worstely Alumina. Foto: Martin Novák
Nakládání generátoru Brush Sam do obřího letounu Antonov An-225 pro australskou společnost Worstely Alumina. Foto: Martin Novák
Nakládání generátoru Brush Sam do obřího letounu Antonov An-225 pro australskou společnost Worstely Alumina. Foto: Martin Novák
Nakládání generátoru Brush Sam do obřího letounu Antonov An-225 pro australskou společnost Worstely Alumina. Foto: Martin Novák

Antonov An-225 Mrija včera přistál na Letišti Václava Havla v Praze. Tady do něj dnes naloží 117 tunový generátor plzeňského výrobce Brush Sam a přes Turkmenistán, Indii a Malajsii ho odveze do západoaustralského Perthu, kde na letadlo netrpělivě čeká 50 tisíc leteckých fanoušků. Z ukrajinského Kyjeva (let ADB310F z Kyjev Gostomel Airport (UKKM/GM)) odstartoval s mírným zpožděním, v Praze dosedl čtvrt hodiny po jedenácté. 

Mrija v úterý ráno startuje z letiště Gostomel Airport (UKKM/GM). Foto: Antonov.com
Mrija v úterý ráno startuje z letiště Gostomel Airport (UKKM/GM). Foto: Antonov.com

Přílet do Prahy sledovaly stovky lidí na spotterských valech a další desítky přímo na ploše v rámci fotoexkurze, kterou na přistání pořádalo letiště. Dnes se do letounu nakládá obří generátor plzeňské firmy Brush Sam, s.r.o., u níž si ho objednal zákazník ze západní Austrálie, firma Worstely Alumina.

S nákladem posádka plánuje z Prahy odletět ve čtvrtek v šest hodin ráno. Na cestě do Perthu ho čeká překonat celkem 15 580 km a tři mezipřistání. V Turkmenistánu, Indii a Malajsii (podrobně níže). Na Perth Airport na letadlo bude podle australských médií čekat 50 tisíc fanoušků létání. 

Kapitán Mriji Dmytro Antonov. Foto: Antonov.com
Kapitán Mriji Dmytro Antonov. Foto: Antonov.com
Kapitánem Mriji pro tento let je šéfpilot Antonov Company s příznačným jménem Dmytro Antonov (jedná se ale o shodu jmen). Antonov pilotuje An-225 od roku 2002, na kontě má rovněž pilotování menšího sourozence Mriji, An-124 Ruslan, který se v Praze představil poprvé v roce 1987 (pražské letiště tehdy umožnilo prohlídku letounu široké veřejnosti). Šéfpilot Antonova se narodil v Kyjevě v roce 1963, vystudoval vojenskou leteckou školu v ruském Balashovu. Poprvé jako pilot letěl v roce 1982. Sloužil v sovětském a ukrajinském letectvu, od roku 1993 létá u Antonova. 

An-225 Mrija pojíždí po přistání na stojánku. Foto Český Aeroholding
An-225 Mrija pojíždí po přistání na stojánku. Foto Český Aeroholding

Podle kapitána je pilotování An-225 je obtížné a snadné zároveň, protože Mrija má podle něj navzdory své velikosti výborné manévrovací schopnosti. Nezapomenutelný je pro pilota Antonova první let s Mrijou do afghánského Kábulu. "Tohle malé letiště je obtížné i pro malá letadla. A my jsme tu dokázali přistát i vzlétnout s tímhle naším obrovským nákladním."

Čtěte také: Airbus A380-800
”A

V naší sekci Letadla se dočtete také o dalším obru na nebi: Airbus A380 a dalších letadlech.


Se svými 1 300 m3 nákladového prostoru je Mrija jediným letadlem na světě, které dnes nakládaný generátor může letecky přepravit, jinak by se musel vézt lodí. Worstely Alumina na něj ale spěchá, navzdory řádově vyšší ceně proto zvolila leteckou přepravu. Pro Mriju to není nic neobvyklého. "Vozíme turbíny pro vodní elektrárny, generátory, obrovské stroje, jachty, vozy metra a tak dále," řekl pilot Antonov.

Trasa letu Praha - PerthZoom gallery
Trasa letu Praha - Perth
Z Prahy se Antonov ve čtvrtek v 6.00 hod. ráno našeho času vydá jako let ADB3610 na 3150 km vzdálené letiště Turkmenbashi Airport (UTAK/KRW) v Turkmenistánu, kde letoun očekávají kolem 10.00 UTC. Odsud by měl po třech hodinách pokračovat do indického Hyderabádu na International Radžív Gándhí Airport (VOHS/HYD), kam dorazí v 18.30 UTC. V Indii se Mrija zdrží celý den, dál pokračuje až v pátek 13. května večer, a to do malajsijského hlavního města Kuala Lumpur. Na letišti Kuala Lumpur International Airport (WMKK/KUL) by měla Mrija s plzeňským generátorem přistát v noci z pátku na sobotu. Z Malajsie do Austrálie let pokračuje v sobotu 14. května ve 20.30 UTC. V Perthu přistane na Perth Airport (YPPH/PER) kolem desáté hodiny dopolední tamního času.  

Jan Dvořák

Za fotografie děkujeme Českému Aeroholdingu a spolupracovníku Flying Revue Martinu Novákovi.

Zoom gallery

Flying Revue > Články > Letecká doprava > Mrija v Praze nakládá 117 tunový generátor a pak ji čeká 15 580 km dlouhý let do australského Perthu
Loading...

Čtěte v rubrice dále

  • Mrija v Praze nakládá 117 tunový generátor a pak ji čeká 15 580 km dlouhý let do australského Perthu
    An-225 v cargo zóně Letiště Václava Havla Praha. Foto Martin Novák
    An-225 v cargo zóně Letiště Václava Havla Praha. Foto Martin Novák

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

  • Mrija v Praze nakládá 117 tunový generátor a pak ji čeká 15 580 km dlouhý let do australského Perthu
    An-225 v cargo zóně Letiště Václava Havla Praha. Foto Martin Novák
    An-225 v cargo zóně Letiště Václava Havla Praha. Foto Martin Novák

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »