11.5.2016
Antonov An-225 Mrija včera přistál na Letišti Václava Havla v Praze. Tady do něj dnes naloží 117 tunový generátor plzeňského výrobce Brush Sam a přes Turkmenistán, Indii a Malajsii ho odveze do západoaustralského Perthu, kde na letadlo netrpělivě čeká 50 tisíc leteckých fanoušků. Z ukrajinského Kyjeva (let ADB310F z Kyjev Gostomel Airport (UKKM/GM)) odstartoval s mírným zpožděním, v Praze dosedl čtvrt hodiny po jedenácté.
Mrija v úterý ráno startuje z letiště Gostomel Airport (UKKM/GM). Foto: Antonov.com
Přílet do Prahy sledovaly stovky lidí na spotterských valech a další desítky přímo na ploše v rámci fotoexkurze, kterou na přistání pořádalo letiště. Dnes se do letounu nakládá obří generátor plzeňské firmy Brush Sam, s.r.o., u níž si ho objednal zákazník ze západní Austrálie, firma Worstely Alumina.
S nákladem posádka plánuje z Prahy odletět ve čtvrtek v šest hodin ráno. Na cestě do Perthu ho čeká překonat celkem 15 580 km a tři mezipřistání. V Turkmenistánu, Indii a Malajsii (podrobně níže). Na Perth Airport na letadlo bude podle australských médií čekat 50 tisíc fanoušků létání.
Kapitán Mriji Dmytro Antonov. Foto: Antonov.comKapitánem Mriji pro
tento let je šéfpilot Antonov Company s příznačným
jménem Dmytro Antonov (jedná se ale o shodu jmen). Antonov
pilotuje An-225 od roku 2002, na kontě má rovněž pilotování menšího
sourozence Mriji, An-124 Ruslan, který se v Praze představil poprvé
v roce 1987 (pražské letiště tehdy umožnilo prohlídku letounu
široké veřejnosti). Šéfpilot Antonova se narodil v Kyjevě v roce
1963, vystudoval vojenskou leteckou školu v ruském Balashovu.
Poprvé jako pilot letěl v roce 1982. Sloužil v sovětském a
ukrajinském letectvu, od roku 1993 létá u Antonova.
An-225 Mrija pojíždí po přistání na stojánku. Foto Český Aeroholding
Podle kapitána je pilotování An-225 je obtížné a snadné zároveň, protože Mrija má podle něj navzdory své velikosti výborné manévrovací schopnosti. Nezapomenutelný je pro pilota Antonova první let s Mrijou do afghánského Kábulu. "Tohle malé letiště je obtížné i pro malá letadla. A my jsme tu dokázali přistát i vzlétnout s tímhle naším obrovským nákladním."
Se svými 1 300 m3 nákladového prostoru je Mrija jediným letadlem na světě, které dnes nakládaný generátor může letecky přepravit, jinak by se musel vézt lodí. Worstely Alumina na něj ale spěchá, navzdory řádově vyšší ceně proto zvolila leteckou přepravu. Pro Mriju to není nic neobvyklého. "Vozíme turbíny pro vodní elektrárny, generátory, obrovské stroje, jachty, vozy metra a tak dále," řekl pilot Antonov.
Trasa letu Praha - PerthZ Prahy se
Antonov ve čtvrtek v 6.00 hod. ráno našeho času vydá jako
let ADB3610 na 3150 km vzdálené
letiště Turkmenbashi Airport (UTAK/KRW) v
Turkmenistánu, kde letoun očekávají kolem 10.00 UTC. Odsud by měl
po třech hodinách pokračovat do indického Hyderabádu
na International Radžív Gándhí
Airport (VOHS/HYD),
kam dorazí v 18.30 UTC. V Indii se Mrija zdrží celý den, dál
pokračuje až v pátek 13. května večer, a to do malajsijského
hlavního města Kuala Lumpur. Na letišti Kuala Lumpur
International Airport (WMKK/KUL) by
měla Mrija s plzeňským generátorem přistát v noci z pátku na
sobotu. Z Malajsie do Austrálie let pokračuje v sobotu 14.
května ve 20.30 UTC. V Perthu přistane na Perth
Airport (YPPH/PER)
kolem desáté hodiny dopolední tamního času.
Jan Dvořák
Za fotografie děkujeme Českému Aeroholdingu a spolupracovníku Flying Revue Martinu Novákovi.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »