Moderní letecký výcvik v praxi: Aero L-39 Skyfox získává uznání pilotů

8.2.2025

Český cvičný letoun L-39 Skyfox z Aero Vodochody získává pozitivní hodnocení přímo ze vzduchu.

aero_l-39_skyfox_lom_praha.jpg

Piloti z Česka, Vietnamu i Maďarska oceňují technologickou vyspělost a uživatelskou přívětivost. Moderní kokpit, virtuální simulace a schopnost zvládnout různorodé mise podle nich dělají z tohoto stroje ideální platformu pro přeškolení i pokročilý výcvik pilotů.

„Zkušenosti našich zákazníků, především pilotů, jsou pro nás nenahraditelné. Jejich pozitivní ohlasy z praktického provozu jsou cenným osvědčením, že Skyfox splňuje vysoké nároky moderního leteckého výcviku a zároveň potvrzují jeho kvality i pro budoucí zákazníky. Díky zpětné vazbě můžeme neustále zdokonalovat nejen samotný letoun L-39 Skyfox, ale také celou výcvikovou platformu, kterou nabízí,“ říká Viktor Sotona, předseda představenstva a prezident Aero.

Efektivní přeškolení i instruktorský výcvik

Praktický výcvik pro piloty Centra leteckého výcviku Pardubice státního podniku LOM Praha probíhal na letišti ve Vodochodech v několika fázích. První etapa zahrnovala 12 letových hodin určených pro přeškolení pilotů na funkci velitele letounu (PIC), dále byly provedeny 3 letové hodiny na noční kvalifikaci. Následovalo dalších 9 hodin věnovaných instruktorskému výcviku včetně 1 letové hodiny na noční lety a jedna hodina byla určena k seznámení s provedením Functional Check Flight (kontrolní let prokazující funkčnost) ověřovacího záletu letounu, který absolvuje zalétávací pilot. V průběhu instruktorského výcviku piloti létali ze zadního kokpitu, kde se místo pilotáže zaměřovali na výcvik budoucích žáků. „Letoun L-39 Skyfox je živý a skvěle reaguje na změny řídicích pák, což usnadňuje přesnou pilotáž. Pokročilá avionika umožňuje přívětivější létání ve složitých povětrnostních podmínkách či snížené viditelnosti,“ popisuje zkušenosti z kokpitu pilot-instruktor pardubického Centra leteckého výcviku Tomáš Merta.

banner_vfr_communication_z1_3_cz.png

Moderní technologie, lepší výkonnost a přívětivost pro piloty

Letoun L-39 Skyfox je vybaven full glass cockpitem se dvěma velkými displeji, průhledovým displejem a systémem HOTAS (Hands On Throttle-And-Stick). Nechybí ani moderní výstroj pilota, jako jsou anti G kalhoty či moderní letecká vesta. Virtuální výcvikový systém (VTS) navíc umožňuje simulaci komplexních bojových scénářů bez nutnosti dalšího letounu ve vzduchu. Piloti si během praktického výcviku osvojili nejen základní a pokročilé pilotní techniky, jako jsou akrobatické manévry nebo létání podle přístrojů ve dne i v noci, ale také taktické létání včetně útoků na pozemní cíle a vzdušných soubojů.

„Simulace virtuálního radaru nebo bojových cílů přináší obrovskou výhodu. Díky modernímu kokpitu a systémům jsme schopni zvládnout komplexní scénáře rychleji než dříve. Je to velká výhoda a L-39 Skyfox tak umožní snadnější přechod pilotů na stíhací letadla 4. a 5. generace,“ uvádí Tomáš Merta a dodává: „Skyfox je nejen technologicky pokročilý, ale také uživatelsky příjemný. Díky novému motoru je letoun výrazně živější a umožňuje akrobatické manévry i ve větších výškách nad 4 000 metrů.“

aero_l-39_skyfox_lom_praha2.jpg

Pozitivní mezinárodní zkušenosti: Vietnam i Maďarsko

Vietnamské letectvo má velké a dlouholeté zkušenosti s letouny L-39 Albatros, na které současní piloti navazují. Pomáhají jim k tomu například prostředky pro pozemní výcvik pilotů, počítačem podporovaný učební systém nebo simulátor kabinových postupů a Full Mission Simulátor. Přeškolení vietnamských pilotů na L-39 Skyfox včetně výcviku instruktorů bylo zahájeno školením první skupiny pilotů v rozsahu přibližně 250 letových hodin a 350 vzletů.

„Během letových dnů bylo prováděno až 6 letů denně v teplotách dosahujících ke 35°C a při místní vysoké vlhkosti, na což jsou však naše letouny připravené a zvládají různorodé i extrémní klimatické podmínky našich zákazníků,“ vysvětluje Petr Doubek, ředitel výcvikové organizace Aero, k výcviku pilotů přímo ve Vietnamu. „V současné době bude zahájeno typové přeškolení druhé skupiny pilotů, na které naváže fáze advanced training, během kterého se vietnamští piloti hlouběji seznámí s využitím letounu pro náročnější úkoly jako jsou např. formační lety, lety v nízkých výškách a prohloubení dovedností ve vysoké technice pilotáže. Po odlétání stovek hodin si piloti pochvalují průhledový display (Head-Up Display), výjimečný výhled z kabiny, schopnosti avioniky, akceleraci motoru a celkové letové vlastnosti cvičného letounu L-39 Skyfox,“ tlumočí praktické zkušenosti vietnamských pilotů Petr Doubek.

aero_l-39_skyfox_lom_praha3.jpg

Maďarští piloti mají též pozitivní zkušenosti s předchůdcem letounu Skyfox, a tak k prvnímu letu přistupovali s velkým očekáváním. „Naši piloti mají s předchůdcem tohoto letounu bohaté zkušenosti. Tentokrát však usedli do kokpitu s nadšením, protože mohli vzlétnout s nejmodernější verzí Aero L-39 Skyfox. První nalétané hodiny pro ně znamenaly mnoho příjemných zážitků,“ shodli se ve svém hodnocení zahájeného letového výcviku zástupci maďarských vzdušných sil.

Proškolení pilotů a pozemních specialistů na letoun L-39 Skyfox obsahuje i teoretickou výuku, během níž se účastníci seznamují s technickým řešením jednotlivých systémů letounu a provozními postupy. Výuku vedou certifikovaní lektoři a specialisté Aero, včetně specialistů z vývojového oddělení a tovární piloti-instruktoři. Přeškolení a výcvik v současnosti absolvují piloti maďarských vzdušných sil, obdobně tímto procesem prošli i piloti vietnamských vzdušných sil a piloti Centra leteckého výcviku LOM Praha, kteří budou provádět výcvik pilotů Vzdušných sil Armády České republiky.

Zoom gallery  Zoom gallery

Letoun L-39 Skyfox je zcela nová multifunkční moderní platforma, která je schopná pokrýt více funkcí, od výcviku pilotů až po lehké bojové a průzkumné mise. Skyfox představuje nejefektivnější stroj ve své třídě, dostupný v západní i východní konfiguraci a certifikovaný podle předpisů EU a NATO. Tato všestranná technologická platforma propojuje moderní simulační technologie a pozemní výcvikové systémy. Český cvičný letoun L-39 Skyfox nabízí inovativní spojení moderní avioniky, výkonného proudového motoru a vynikajících letových vlastností, což z něj dělá vhodnou volbu pro všechny fáze výcviku pilotů letounů 4. a 5. generace, průzkum i lehké bojové mise zaměřené na spolupráci s různými pozemními složkami armády.

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39 Skyfox se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.

Zdroj: tisková zpráva AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

Flying Revue > Články > Vojenské letectví > Moderní letecký výcvik v praxi: Aero L-39 Skyfox získává uznání pilotů
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

Stylové kryty na mobil

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 23.02.1934 se stalo...
23.02.1934
První vzlet letounu Lockheed Model 10 Electra, dvoumotorového celokovového dopravního stroje. Na snímku je prototyp ještě před modifikací tvaru čelního štítku do finální podoby.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: