16.12.2014
Jde postavit dopravní letoun bez předchozích zkušeností? Většina z nás by tuto myšlenku označila jako bláznivý nápad. Japonská firma Mitsubishi Heavy Industries se ale do vývoje regionálního letounu vrhla a slaví s ním úspěch. Pojďme se na její Regional Jet podívat blíže.
Japonsko se v posledních desetiletích spoléhalo v oblasti letecké techniky spíše na licenční výrobu nebo úzkou spolupráci se zahraničními výrobci, než na vlastní vývoj, o čemž svědčí kopie stíhacích strojů F-15 a vrtulníků UH-60, Bk-117 nebo CH-46, ale i japonsko-americký kříženec F-2 vycházející z F-16. V oblasti dopravních letadel Japonci pouze spolupracovali na projektech Boeing 767 a 777, Embraer 170/175 a 190/195, a také se podíleli na vývoji některých proudových motorů. Do vývoje a stavby vlastního „airlineru“ se země naposledy pustila v šedesátých letech minulého století. Turbovrtulový typ NAMC YS-11 slavil úspěch, celkem se podařilo prodat 182 strojů. Konsorcium NAMC tvořilo několik společností. Mezi hlavní partnery patřily firmy Mitsubishi Heavy Industries (MHI) a Fuji Heavy Industries, tedy společnosti, které měly zkušenosti se stavbou letounů již z předválečného období. Po ukončení výroby YS-11 nakupovaly domácí letecké společnosti cizí stroje, zejména Boeing a Airbus.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »