Mistrovství Evropy v akrobatickém létání: na plochu k letadlům návštěvníci nesmí

2.8.2017

Xtremeair XA41 Marka Hyky. Na tomto typu stroje budou v Chotěboři závodit čeští akrobaté. Foto: Jiří Sedmík Xtremeair XA41 Marka Hyky. Na tomto typu stroje budou v Chotěboři závodit čeští akrobaté. Foto: Jiří Sedmík
Xtremeair XA41 Marka Hyky. Na tomto typu stroje budou v Chotěboři závodit čeští akrobaté. Foto: Jiří Sedmík
Letiště Počátky u Chotěboře, místo konání ME. Zdroj: Mapy.czLetiště Počátky u Chotěboře, místo konání ME. Zdroj: Mapy.cz
Letiště Počátky u Chotěboře, místo konání ME. Zdroj: Mapy.cz
ME v letecké akrobacii 2017ME v letecké akrobacii 2017
ME v letecké akrobacii 2017
Akrobatický box. Zdroj: eaac2017Akrobatický box. Zdroj: eaac2017
Akrobatický box. Zdroj: eaac2017
Mistrovství Evropy v akrobatickém létání: na plochu k letadlům návštěvníci nesmí

Blížící se mistrovství Evropy v akrobatickém létání, které se uskuteční 5. až 13. srpna na letišti v Počátkách u Chotěboře, přinese zcela jistě řadu skvělých výkonů. Pořadatelé jsou přesvědčeni, že i pro návštěvníky tohoto klání to bude výjimečný zážitek a velká podívaná. S tím však souvisí i řada bezpečnostních opatření, která budou muset být i vzhledem k nedávným zkušenostem z mistrovství České republiky, mnohem přísnější.

„Naší chybou bylo, že jsme předpokládali větší ukázněnost návštěvníků, například, že budou respektovat varovné a informační tabulky a lehké zábrany. Bohužel opak byl pravdou,“ konstatuje bezpečnostní manažer letiště Ivan Krejčí.

Přečtěte si také článek Už za pět dní začíná v Chotěboři Mistrovství Evropy v akrobatickém létání

Letiště Počátky

- ICAO kód: LKCT
- Nadm. výška: 1946 ft / 593 m
- Komunikace: Chotebor RADIO 122,205 MHz
- RWY: 17L/35R tráva (1010×50 m)
- Palivo: AVGAS 100LL, MOGAS 95
- Mapa: Mapy.cz
- NOTAM: Od 1. do 13. srpna je letiště pro návštěvníky uzavřeno a je vyhlášen NOTAM Výstraha. Přiletět je možné jedině po dohodě s organizátory.

Přestože počet závodníků a jejich letadel byl relativně malý, pořadatelé měli často problém vysvětlit, že není možné se mezi letadly volně pohybovat. „Je třeba si uvědomit, že vrcholová akrobacie je na úrovni formule 1 a tam také jistě nikoho nenapadne se pohybovat po závodní dráze nebo se snažit dostat do depa a fotografovat se u formulí. Každý pilot se před soutěžním letem maximálně soustředí a nikdo kromě trenéra ho nesmí vyrušovat. Někdy ani ten trenér už není žádoucí,“ vysvětluje Krejčí.

Návštěvníci tedy musí počítat se striktním vymezením prostoru pro veřejnost, do ostatních prostor bude vstup pouze na identifikační karty kontrolované hlídací službou. Celý areál letiště je navíc monitorován novým online kamerovým systémem.

Logo ME 2017 v akrobatickém létání v ChotěbořiZoom gallery
Logo ME 2017 v akrobatickém létání v Chotěboři

„V zajištění bezpečnosti také spolupracujeme s policií České republiky, která bude dohlížet nejen na obecnou bezpečnost, ale i na případné narušení prostoru vzletové a přistávací dráhy. Varováním pro nás je incident z loňského tréninku francouzské reprezentace, kdy přímo před přistávající letadlo vjel usměvavý zemědělec s kombajnem. Jen díky duchapřítomnosti a mistrovství francouzského pilota, kapitána francouzského vojenského letectva, který létá známé nadzvukové Mirage, nedošlo k maléru. Toto se samozřejmě nesmí stát na mezinárodních závodech,“ upozorňuje Ivan Krejčí.  

Piloti přistávají rychlostí zhruba 140 - 150 km/hod a jsou po závodním letu vyčerpáni. Jejich pozornost je soustředěna na bezpečné ukončení letu a nepředpokládají překážku na přistávací dráze. „Navíc by takový případ mohl vést k protestům pro nerovnost soutěžních podmínek, opakování letů a s tím spojené finanční náhrady, které by mohly být vymáhány po případném narušiteli,“ podotýká dále Ivan Krejčí. A tato částka není malá, jedná se o náhrady ve výši více než 10 tisíc korun.


ME v akrobatickém létání 2017, letiště Počátky u Chotěboře

Mistrovství Evropy se zúčastní asi 50 závodníků s více než třiceti špičkovými letadly. Seznam všech pilotů zájemci najdou na internetové adrese: www.eaac2017.eu.

Celý program vyvrcholí v neděli 13. srpna soutěží o Pohár Ivana Tučka v free style disciplíně, která je velmi oblíbená jak u diváků, tak u závodníků, protože není svázána striktními soutěžními pravidly.

ME 2017 Chotěboř

- Oficiální název: 10. Mistrovství Evropy v letecké akrobacii 2017
- Místo konání: Letiště Počátky u Chotěboře
- Termín: 5. - 13. srpna 2017
- Závodníků: 47
- Zemí: 14

Zajímavost - bezpečnost jako na Ruzyni

Tím, že má letiště v Počátkách status veřejného vnitrostátního letiště, není z hlediska bezpečnosti rozdíl mezi ním a například letištěm na Ruzyni.

Tak jako velké dopravní letiště, i chotěbořské musí být rozděleno na veřejný, neveřejný a speciálně vyhrazený prostor. Do neveřejného prostoru (např. na Ruzyni prostor, kam se cestující dostane až po projití celní, pasovou a bezpečnostní kontrolou) je i v Počátkách vstup omezen, nesmí se tam vnášet zbraně, výbušniny a další nebezpečné předměty, což lidé znají například z cest na dovolenou. Speciálně vyhrazený prostor je vlastně letištní plocha a prostor okolo letadel. Tak jako na dopravním letišti lidé nemohou volně chodit mezi letadly, tak ani na letišti v Počátkách toto není možné. 

-fr-

Zdroj: Letiště Chotěboř-Počátky

Zoom gallery

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Mistrovství Evropy v akrobatickém létání: na plochu k letadlům návštěvníci nesmí
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 23.11.1916 se stalo...
23.11.1916
V jednom z nejznámějších leteckých soubojů první světové války bylo Manfredem von Richthofenem sestřeleno britské stíhací "eso" Lanoe Hawker, VC.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »