21.12.2014
Pro Rusko je aerosalon MAKS přední leteckou událostí a zejména ukázkou schopností místního leteckého průmyslu. I přes mohutnou reklamní kampaň v médiích ale letošní ročník nepřinesl žádné novinky v pravém slova smyslu.
MAKS vždy byl a je v mnohém specifický. Nejde si jej představit bez dopravních omezení a ucpaných silnic, tisíců všudypřítomných ochrančíků, rozsáhlých bezpečnostních opatření, diváckého prostoru přímo proti slunci i dvoumetrových plotů s dírami po objektivech spotterů. I přes mnohá negativa, která show provázejí, je MAKS místem, kde lze vidět typy letounů, jež na jiné akce nezavítají. Jde o poslední ryze národní show, na níž naprostá většina předvedených strojů nese ruské státní symboly. Všem, kdo přijeli, byla odměnou téměř stovka vystavených a v letu představených letadel zejména ruské provenience.
An-2, Mi-2 a Mi-8, to byly jedny z nejzajímavějších novinek aerosalonu. Nevěříte? Rusko a mnoho států SNS je na rozcestí, jak naložit s velkým počtem dosluhujících letadel z dob SSSR. Právě vrtulníky Mi-2 a Mi-8 a dvouplošníky An-2 patří mezi nejrozšířenější typy letecké techniky nejen v Rusku. Jejich masová náhrada nepřipadá z finančních důvodů v úvahu, a proto nabízejí ohromný potenciál pro modernizace. Ukrajinská firma Motor Sič předvedla elegantní přestavbu Mi-2MSB s využitím svých motorů AI- 450 a také Mi-8MSB s motory TV3–117VMA-
Mi-2MSB výrazné zlepšení letových vlastností a Mi-8MSB svými výkony překonává i modernější Mi-17. U An-2 se do úprav pustily rovnou dvě firmy. Ukrajinský Motor Sič nabídl zástavbu turbovrtulového motoru MS-14, zatímco Honeywell použil svůj TPE331–12UAN. Obě úpravy byly k vidění i ve vzduchu a nutno říci, že vzlety po krátkém rozběhu byly velmi efektní, stejně jako ukázky minimálních rychlostí. Mezi další novinky patřily helikoptéry domácích výrobců. Civilní Ka-62 byl vystaven ve velmi pohledném a atraktivním zbarvení. Výrobce by chtěl s tímto vrtulníkem konkurovat ve střední třídě zaběhnutým americkým Bellům řady 412. Prvního předvedení se dočkal cvičný Mi-28UB, který se ale zvnějšku od noční verze Mi-28N téměř nelišil. Ruská armáda již oznámila, že tento typ pořídí pro urychlení výcviku. Poslední vrtulníkovou novinkou byla hluboká modernizace Mi-171A2, vyznačující se novými motory a kompozitovými listy rotorů i zcela přepracovanou avionikou.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »