26.6.2022
České letouny ze společnosti AERO Vodochody, která patří k nejstarším leteckým společnostem na světě, mají za sebou také pořádně bohatou a rozmanitou „filmovou kariéru“ trvající již 95 let.
První filmovou roli získal letoun Aero A-11 v roce 1927 v tuzemském snímku Slavia L-Brox. Zatím poslední filmařskou zkušenost mají za sebou letouny Aero L-39 Albatros, které pomáhaly s natáčením a výcvikem herců v nedávno uvedeném hollywoodském velkofilmu Top Gun: Maverick.
Aero L-39NG
Dvoumístný průzkumný a bombardovací
dvouplošník Aero A-11, který mohl dosáhnout
maximální rychlosti až 215 km/h, se objevil v československém
černobílém snímku režiséra Vladimíra Studeckého s názvem
Slavia L-Brox (další název: Románek
letcův), který měl premiéru 13. května 1927. Film vypráví příběh
pilota Karla Smělého, který se úspěšně popasuje s leteckými
závody kolem Karlštejna. Propagační film československého letectví
vznikl za podpory Masarykovy letecké ligy (MLL)
a Ministerstva národní obrany.
Aero A-11
Rodinu průzkumných a bombardovacích dvouplošníků na začátku 30. let minulého století rozšířil letoun Aero A-100 s výkonem 740 koní a doletem až 900 kilometrů. Tento letoun měl tu čest si zahrát, dle dobových plakátů, v „prvním československém špionážním leteckém velkofilmu“ s názvem Vzdušné torpédo 48 (režie Miroslav Cikán). Snímek, ve kterém si zahráli například Jaroslav Marvan, Otomar Korbelář nebo Zita Kabátová, vstoupil do kin 5. března 1937.
Aero Ae-45
Satirická komedie Hrdina má
strach, v režii Františka Filipa, vstoupila do
československých kin 24. června 1966. Kvůli kritice tehdejší
socialistické společnosti se z něj stal po roce 1969 tzv. trezorový
film a diváci jej mohli znovu zhlédnout až v roce 1990. Na
plátně tohoto filmu se objevilo pozoruhodné tuzemské letadlo s
označením Aero Ae-45. Bylo to právě české
legendární aerotaxi pro 4 nebo
5 cestujících s maximálním doletem 1 000 kilometrů.
Aero A-100
První proudový cvičný letoun kompletně navržený a vyrobený v Československu byl Aero L-29 Delfín. Vyráběl se v letech 1963-1974 a patřil mezi nejúspěšnější výcvikové letouny na světě. V 80. letech 20. století se objevil v českých filmech Temné slunce (1980) nebo Pod nohama nebe (1983). V roce 2015 se mihnul v českém kriminálním seriálu Vraždy v kruhu. Malou roli dostal i v zahraniční produkci Mauritánec: Deník z Guantánama (2021) pod režijní taktovkou Kevina Macdonalda. Lehký bitevník Aero L-159 Alca se zase proletěl v britském dramatu Král Lear z roku 2018, kde se představili Anthony Hopkins a Emma Thompson.
Aero L-29 Delfín
Nejvýraznější filmovou stopu mezi českými
letadly z Aera zanechalo na velkém plátně jedno
z nejslavnějších tuzemských letadel Aero L-39
Albatros. Naposledy se L-39 podílela na natáčení
i výcviku herců hollywoodského leteckého snímku Top
Gun: Maverick.
Důležitou roli měl český letoun také při natáčení bondovky Zítřek nikdy neumírá (1997). To se na největšího českého leteckého výrobce obrátili filmaři s žádostí o poskytnutí letounu L-39 s pilotem, který bude dublovat Pierce Brosnana, představitele Jamese Bonda. Tehdejší testovací pilot Aera Ladislav Šnýdr tak odletěl do Pyrenejí, kde se vrcholná část filmu tři týdny natáčela.
Aero L-159 Alca
Menší české letecké stopy L-39 jsou pak k nalezení například ve čtvrtém dílu legendární akční série s Melem Gibsonem a Danny Gloverem Smrtonosná zbraň (1998), v seriálovém hitu Prison Break (2005) nebo v komiksové adaptaci Green Lantern z roku 2011.
Na první „filmovou zkušenost teprve čeká“ následovník Albatrosu, nový proudový letoun Aero L-39NG, který patří k nejlepším cvičným letounům ve své třídě.
www.aero.cz
Autor: Tisková zpráva AERO Vodochody AEROSPACE / Lukáš Hora, PR Manager
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj,
výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je
největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z
nejstarších leteckých výrobců na světě.
V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních
letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými
bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto
let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros
sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a
zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako
lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti
civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci
na široké škále projektů a je partnerem v několika
risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a
montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.
Aero L-39 Albatros
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »