Finální krok k oživení prvního sériového L-39NG. V Aeru proběhla „letecká svatba“

13.12.2022

Na konci listopadu došlo v areálu Aera Vodochody k významné události. Je tady klíčový milník ve výrobě nového cvičného letounu L-39NG z české letecké dílny. K „leteckému oltáři“ se dostavily trup a křídlo prvního sériového kusu. Jejich propojení je totiž důležitým krokem k oživení „Engéčka“ a jeho záletu. Ten se očekává ještě do konce letošního roku.

foto_aero_l-39ng_1.jpg

Spojení trupu s křídlem je tak v letectví významnou událostí, protože dokončením tohoto kroku dochází ve výrobě k přesunutí na finální montáž a následně letové zkoušky. Znamená to, že by se nám mohlo podařit provést zálet prvního sériově vyrobeného L-39NG ještě do konce roku 2022. Našim zaměstnancům velice děkuji za jejich obrovské úsilí a zákazníkům za důvěru,“ řekl Viktor Sotona, Prezident & CEO Aera Vodochody. 

foto_aero_l-39ng_2.jpg

banner_do_clanku_special_c_2022.jpg

Montáž trupu letounu L-39NG probíhá odděleně od křídla. Následně se obě soustavy propojí a poté se letoun přesouvá na zalétávání. Správné propojení všech systému patří k těm nejdůležitějším úkonům ve výrobním cyklu. Letoun v sobě nese mnoho instalací, zahrnující potrubí, táhla a celkem 8 500 metrů kabelů elektrického systému, zajišťujících všechny funkce systémů letounu jako jsou hydraulický, elektrický, řízení, palivový, vzduchový, pitot-statický kyslíkový, klimatizační a další, včetně ovládání podvozku a mechanizace křídla. Právě při tzv. stykování se systémy v trupu a křídle vzájemně propojí. Stroj tak nejenže dostává podobu letounu, ale je i připraven k tomu, aby mohl vzlétnout.

foto_aero_l-39ng_3.jpg

Design křídla i trupu L-39NG jsou výsledkem posledního vývoje největšího leteckého výrobce v Česku. Pro zachování co nejlepších letových vlastností a šetření hmotnosti jsou náběžné hrany křídel, křidélka, vstupní vzduchový kanál motoru, hřbetní kryty, dvířka předního podvozku a mnoho dalších dílů letounu vyrobeny z lehkých kompozitových materiálů, což jim zároveň dodává velkou pevnost. Křídla v sobě integrují nádrže, které spolu s trupovými nádržemi dohromady pojmou více než 1400 litrů paliva. „Křídlo pro L-39NG jsme konstruovali v souladu s vysokými nároky na bezpečnost. Například náběžné hrany křídel jsou certifikovány pro případný střet s ptákem do rychlosti 650 km/h bez poškození, čímž je zajištěna dostatečná ochrana struktury a systémů křídla a tím i bezpečnost posádky letounu,“ zmiňuje Jaromír Lang, šéfkonstruktér letounu L-39NG společnosti Aero Vodochody.

foto_aero_l-39ng_4.jpg

V letounu je instalováno více než 400 různých přístrojů, které buď samostatně nebo spolu s letounem procházely fázemi vývoje a schvalování pro použití v letovém provozu, případně certifikací. Každý takový přístroj, který se do letounu montuje, má svůj vlastní certifikát, který dosvědčuje, že byl vyroben v souladu se schválenou dokumentací a prošel příslušnou kontrolou. Letadlo pak má svoji letadlovou knihu, ke které jsou v tzv. “brašně“ přiloženy všechny certifikáty přístrojů instalovaných v daném letadle. Pokud se přístroj vymění, mění se i příslušný certifikát v „brašně“. Při prodeji letounu zákazníkovi se pak s letounem a další dokumentací předává i jeho letadlová kniha, včetně „brašny“.

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

Kapacita výroby letounu L-39NG postupně narůstá. „V příštím roce by mělo být v Aeru vyrobeno 10 letadel, postupem času by se toto číslo mohlo zvyšovat až na 24 vyrobených kusů ročně. Aero má nyní objednávky na 34 kusů letounů L-39NG a zaplněnou výrobní kapacitu až do roku 2025,“ dodává Filip Kulštrunk, Viceprezident pro Obchod a Marketing společnosti Aero Vodochody. Zatím posledním zákazníkem se stal český státní podnik LOM Praha, který bude v Centru leteckého výcviku v Pardubicích provozovat minimálně čtyři letouny.

foto_aero_l-39ng_5.jpg

L-39NG je přímým nástupcem L-39C, díky kterému byly vycvičeny tisíce profesionálních pilotů. Tento proudový letoun je schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. L-39NG využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně připravovaného zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku.

 

Autor: Tisková zpráva Aero Vodochody

banner_vfr_komunikace_a_sld_ii_02032021.jpg

Flying Revue > Články > Vojenské letectví > Finální krok k oživení prvního sériového L-39NG. V Aeru proběhla „letecká svatba“
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »