27.1.2024
Letecká krásy Dánska nejsou možná tak známé jak by si zasluhovaly.
Každopádně se však jedná o zemi, která je pro leteckou turistiku a sportovní létání velmi atraktivní. Její přitažlivost plyne zejména z množství dobře udržovaných letišť, která se v Dánsku nacházejí ať už na pevninské části nebo na malebných ostrůvcích.
Za návštěvu však rozhodně stojí například i letecké muzeum na letišti Stauning nebo řada historických či přírodních zajímavostí v blízkosti mnoha dánských letišť. Létání v Dánsku je ulehčeno tím, že zde nejsou žádné hory a nejvyšší bode nedosahuje ani 200 metrů. Na druhou stranu zde však téměř stále fouká vítr a hodně tu prší. Je proto třeba si dobře nacvičit přistání s bočním větrem. Pokud se k letu do Dánska rozhodnete, pak můžete zvolit cestu s letem přes moře, nebo nad pevninou. Ta přes moře vede přes Polsko nebo východní hranici Německa, ta nad pevninou pak přes Německo směrem na Jutský poloostrov, který odděluje Severní a Baltské moře.
Letiště Fur (EKFU) je vstupní bránou na stejnojmenný krásný ostrov
Na letišti Stauning (EKVJ) naleznete také velmi zajímavé letecké muzeum
Základní předpisy a postupy pro VFR lety jsou v Dánsku prakticky stejné jako v ČR/SR. Služba Info zde pracuje velmi spolehlivě a poskytuje služby podobně jako v našich zemích. Anglicky se dorozumíte na všech letištích bez problému. Velká část letišť vybírá přistávací poplatky, které se pohybují v přepočtu od 5 do 25 EUR. Některá letiště pak vyžadují také předběžné povolení k přistání PPR. To ale není obvykle potřeba, když je letiště v provozu – například o letních víkendech. Pro let do Dánska UL letadlem je potřeba získat povolení od dánské UL asociace, jejíž web má adresu: www.dulfu.dk a žádosti o povolení se zasílají na e-mail dulfu@motorflyvning.dk. Vyřízení žádosti je zdarma a trvá obvykle několik dní. Žádat povolení je možné až na dobu 90 dní.
Pohled na ostrov Vejro z polohy po větru pravého okruhu dráhy 06 stejnojmenného letiště
V Dánsku je nyní celkem 62 letišť s kódem ICAO a řada soukromých ploch nebo plachtařských drah bez kódu. Stejně jako u jiných zemí, tak i v Dánsku se věnujeme letištím, která mají svůj ICAO kód. V celkovém počtu letišť jsou pak tři letiště vojenská, avšak všechna přijímají také civilní provoz. Jen je pro ně samozřejmě striktně vyžadováno předběžné povolení PPR, bez něhož na těchto letištích není možné přistát. Pokud míříte do Kodaně, tak rozhodně neuvažujte o dopravním letišti Kodaň-Kastrup. Pokud by se vám zde podařilo dostat povolení, tak vás odradí cena a komplikované postupy. Pro let do Kodaně je proto podstatně lepší řešení doletět do Roskilde – EKRK a odsud pak autobusem a vlakem do centra Kodaně. Alternativní možností je také sportovní letiště Malov – EKML, které leží velmi blízko vlakové zastávky. Jeho problémem ale je krátká dráha (290 m) a nutnost si vyžádat PPR. Pokud toto vše zvládnete, pak vám letiště Malov může nabídnout i ubytování.
Text: Jiří Pruša
Foto: Jiří Pruša, pokud není uvedeno jinak
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 74-79ve Flying Revue č. 1/2024. Na stáncích je časopis ke koupi od 4. ledna 2024. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »