20.1.2024
V první polovině šedesátých let minulého století tehdejší Československé aerolinie stály před podstatným rozhodnutím, jaký vhodný typ letounu s proudovými motory pořídit pro dálkové linky.
Ve světě byl tento typ linek provozován především typy Boeing 707 a Douglas DC-8. U těchto strojů byla velice silná „ideologická překážka“, protože objednat nové letouny ze Spojených států by zřejmě tehdejší komunistická vláda jen tak neschválila. Co tedy dělat? V roce 1968 přišel konec pronájmu letounu Bristol Britannia, který byl koncem uvedeného roku vrácen jeho majiteli, tedy letecké společnosti Cubana. Problém, co dále s dálkovými linkami, se však musel začít řešit už mnohem dříve. ČSA pochopitelně nechtěly přicházet o cestující, konkurence na linkách sílila a obstarožními letadly by se vydal například přes Atlantik málokdo.
Mezi vhodnými kandidáty se vcelku logicky objevil i britský Vickers VC-10. Na svoji dobu velice moderní čtyřmotorový dopravní letoun určený pro dálkové linky. Bohužel, jeho cena byla velmi vysoká, což také bylo značnou překážkou pro zakoupení alespoň dvou letounů. Současně se ale samozřejmě uvažovalo i o Iljušinu Il-62 ze Sovětského svazu. Jenže ani v tomto případě to nebylo zcela jednoduché. I když první letouny tohoto typu již několik let létaly, jejich výkony ani přístrojové vybavení nebyly na dostatečné úrovni. Proto došlo k oslovení britské společnosti Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd. a začala velmi dlouhá a komplikovaná jednání o možném dodání jejich letounů VC-10 pro ČSA. A co víc, kromě předem zaslané kompletní dokumentace k letounu výrobce zajistil i předvedení jednoho stroje VC-10 v Praze. Mimo zahraniční posádky byl za řízením letounu i pilot ČSA Jiří Bláha. Nákup dvojice anglických strojů byl doslova na spadnutí, ostatně i kapitán ČSA Ondrej Kostík dle vzpomínek pamětníků doslova běhal po letišti a oznamoval, jak je nákup anglických letadel hotovou věcí. Ovšem další vývoj událostí byl zcela jiný.
Text: Lubor Obednrauf
Foto: archiv autora, pokud není uvedeno jinak
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 66-69 ve Flying Revue č. 1/2024. Na stáncích je časopis ke koupi od 4. ledna 2024. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »