Domovský region | Převažující obchodní model | Globální aliance |
Amerika | Regionální síťový | Není v alianci |
Evropa | Kontinentální síťový | Star Alliance |
Afrika | Globální síťový | Oneworld |
Blízký a Střední východ | Nízkonákladový (low cost) | SkyTeam |
Dálný východ, Austrálie/Pacifik | Charterový dopravce | Jiná |
Oficiální název, státní příslušnost: | Aeroflot, Rusko |
Rok vzniku: | 1923 |
IATA a ICAO kód dopravce: | SU AFL |
Volací značka (Callsign): | Aeroflot |
Webová stránka: | http://www.aeroflot.com |
Hlavní huby (u nízkonákladových báze): | Moskva/Šeremetěvo |
Provoz do České nebo Slovenské republiky: | Ano, Praha |
Počet komerčních letů: | 168 296 | |
Počet přepravených cestujících: | 20 902 447 | |
Přepravené tuny zboží a pošty: | (tuny) | 206 193 |
Přepravené osobokilometry: | (mil.oskm) | 60 226 |
Převedené tunokilometry: | (mil.tkm) | 6 570 |
Celkový počet letadel: | 171 | |
Airbus A319 | 1 | |
Airbus A320 | 65 | |
Airbus A321 | 26 | |
Airbus A330-200 | 5 | |
Airbus A330-200 | 17 | |
Boeing 737-800 | 17 | |
Boeing 777-300 | 14 | |
Sukhoi SuperJet 100 | 26 |
Aeroflot byl založen již v roce 1923 pod jménem Dobroljot jako národní letecký dopravce tehdejšího Sovětského svazu (jméno Aeroflot převzal až v roce 1932) a patří tak k pětici nejstarších dosud existujících leteckých dopravců. Od nasazení letadel Tupolev Tu-104 v roce 1956 je také dopravcem s nejdelším kontinuálním provozem tryskových letadel (ijž před Tu-104 sice létal britský tryskový typ De Havilland Comet, ten však byl po sérii nehod na několik let stažen z provozu). Díky masívní expanzi do celého světa, zahájené rozhodnutím vlády v roce 1971, si Aeroflot až do rozpadu Sovětského svazu v roce 1991 dlouho držel pozici největšího leteckého dopravce světa, s flotilou čítající až 10 tisíc letadel (byť část z nich sloužila i k jiným účelům než letecké dopravě).
Po rozpadu SSSR se místní pobočky Aeroflotu v nových nezávislých zemích staly většinou základem nových tamních národních dopravců a stejně tak se z řady regionálních poboček Aeroflotu v rámci Ruské federace staly nové lokální aerolinie, kromě toho vyrostlo na ruském trhu několik silnýách dopravců tzv. "na zelené louce". Aeroflot však díky přechodu na západní standardy bezpečnosti a managementu, důrazu na zlepšení kvality svých služeb a v neposlední řadě modernizaci flotily, tvořené dnes až na letouny Sukhoi Superjet (reprezentující ovšem současnou úroveň techniky), výhradně moderními letouny Boeing a Airbus, znovu "nabral dech": v roce 2006 splnil jako první ruský dopravce náročné požadavky pro vstup do globální aliance letckých dopravců (konkrétně SkyTeam), posléze převzal kontrolu nad jedním ze svých konkurentů, společností Rossiya, a v roce 2015 převzal část provozu zkrachovalého dopravce Transaero Airlines.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »