Norwegian

Region:
Evropa
Aliance:
Není v alianci
Působnost v ČR/SR:
Ano
Počty letadel:
do 300
Počty cestujících (roč.):
do 30 milionů
Rok vzniku:
1993
Počet letadel:
107
Počet cestujících:
20 700 000
Osobokilometry (mil.):
31 160

 norwegian_com_box_cmyk0.jpg

   Tabulky                                                                                           Další informace

 


Základní charakteristiky:

Domovský region Převažující obchodní model Globální aliance
AmerikaRegionální síťovýNení v alianci
Evropa Kontinentální síťovýStar Alliance
AfrikaGlobální síťovýOneworld
Blízký a Střední východNízkonákladový (low cost) SkyTeam
Dálný východ, Austrálie/PacifikCharterový dopravceJiná
Základní údaje:
Oficiální název, státní příslušnost:Norwegian Air Shuttle, Norsko
Rok vzniku:1993
IATA a ICAO kód dopravce:DY NAX
Volací značka (Callsign):Nor Shuttle
Webová stránka:http://www.norwegian.com
Hlavní huby (u nízkonákladových báze):Oslo a více než 15 dalších
Provoz do České nebo Slovenské republiky:Ano, Praha
Základní přepravní statistiky v kalendářním roce 2013 (zdroj: Výroční zpráva za rok 2013):
Počet komerčních letů:   
Počet přepravených cestujících: 20 700 000 
Přepravené tuny zboží a pošty:(tuny)0 
Přepravené osobokilometry:(mil.oskm)31 160 
Převedené tunokilometry:(mil.tkm)2 805Kvalifikovaný odhad.
Letadlový park (zdroj: server Airfleets.net, 10.4.2016)
Celkový počet letadel: 107  
Airbus A3201 
Boeing 737-80058 
Norwegian Air International (38 letadel):   (sídlo v Irsku, kódy D8/IBK, callsign Nordtrans)
Boeing 737-80038 
Norwegian Long Haul (10 letadel):   (kódy DU/NLH, callsign Norstar)
Boeing 787-8 Dreamliner8 
Boeing 787-9 Dreamliner2 

 


Další informace:

Norwegian Air Shuttle zahájil činnost v roce 1993, kdy převzal provoz zkrachovalé regionální dceřiné společnosti Busy Bee norského dopravce Braathens na vnitrostátních linkách v západním Norsku. S turbovrtulovými letouny Fokker 50 tento provoz zajišťoval pro Braathens až do roku 2001, kdy společnost Braathens koupil nadnárodní skandinávský dopravce Scandinavian Airlines System (SAS), který provoz dosud zajišťovaný Norwegian Air Shuttle předal své dceřiné společnosti SAS Commuter. Pod tlakem této ztráty drtivé většiny dosavadních příjmů změnil Norwegian Air Shuttle od roku 2002 obchodní model z regionálního dopravce na nízkonákladového, provozujícího lety střednětraťovými letouny zpočátku na nejvytíženějších spojích ve Skandinávii. Obchodní jméno bylo zkráceno na Norwegian.

787-norwegian-air-shuttle.jpg

V roce 2007 koupil Norwegian 100% akcií nízkonákladového dopravce FlyNordic, založeného ve Švédsku finskou společností Finnair, čímž se stal největším low cost dopravcem ve Skandinávii. Tuto pozici si dále upevnil v roce 2010, kdy po bankrotu dánského dopravce Sterling Airlines otevřel novou silnou bázi v Kodani. Vedle rozšiřování letů mezi Skandinávií a Evropou včetně přímořských letovisek dochází k postupnému rozšiřování i počtu bází, a to i mimo Skandinávii (Velká Británie, Šapnělsko apod.). Obchodní model nízkonákladového dopravce Norwegian chytře kombinuje s inovativním využíváním informačních technologií - stal se například evropským průkopníkem v nabídce připojení k internetu pro cestující za letu prostřednictvím palubní sítě wi-fi.

Od roku 2012 doplňují flotilu, téměř unifikovanou na bázi Boeingů 737-800, dálkové letouny Boeing 787 Dreamliner, s nimiž má Norwegian ambice uspět v uplatnění low cost obchodního modelu i v dálkové přepravě (což se z řady důvodů dosud nikomu nepovedlo). Lety, provozované z důvodů ošetření obchodních práv a snížení personálních nákladů pod samostanou firmou Norwegian Long Haul, spojují Skandinávii a Velkou Británii s jihovýchodní Asií, USA a výhledově Karibikem; někteří dopravci dotčených zemí však proti tomuto provozu protestují u vládních autorit a regulátorů s ohledem na podle nich neoprávněnou ekonomickou výhodu Norwegian zejména vlivem národnostního složení posádek.

Ačkoli flotilu Norwegian dnes tvoří téměř výhradně letouny Boeing, je zajímavé, že kromě obří objednávky letadel B737 MAX (s termínem dodání od roku 2017), si tento třetí největší nízkonákladový dopravce v Evropě objednal i konkurenční stroje Airbus A320neo, a to rovnou také stovku!

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Region:
Aliance:
Obchodní model:
Působnost v ČR/SR:
Počty letadel:
Počty cestujících (roč.):
 
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »