Letecké muzeum v Kunovicích představí zrenovovaného Čmeláka

7.7.2022

Dříve jsme jej mohli běžně spatřit na nebi nad českým venkovem a cestu si našel i do filmu; dnes už však téměř patří mezi ohrožené druhy.

Řeč je samozřejmě o Čmelákovi – ne však o čmelákovi zemním či čmelákovi hajním, ale o letounu Z-37 Čmelák. Hold tomuto slavnému zemědělskému letadlu se rozhodli složit v Leteckém muzeu v Kunovicích, které leží takřka na dohled od továrny, kde se tyto stroje vyráběly.

img_20211228_142739273.jpg

banner_do_clanku_special_c_2022.jpg

img_20220516_122050481.jpg

Místní muzejníci si v loňském roce předsevzali vrátit jednomu z těchto letadel podobu, v jaké v roce 1968 opustilo výrobní linku LETu Kunovice, a nyní konečně přišel čas představit opravené letadlo veřejnosti. Slavnostní roll-out zrenovovaného stroje naplánovali kunovičtí na 9. července ve 13 hodin. „Termín jsme záměrně zvolili tak, aby se kryl se sletem Čmeláků v nedalekých Luhačovicích. Díky tomu budou moci stále letuschopné stroje průletem pozdravit svého zrenovovaného muzejního bratříčka, což bude jistě zajímavý zážitek nejen pro diváky na zemi, ale i pro piloty ve vzduchu. Navíc máme pro diváky připraveno i malé překvapení,“ vysvětluje ředitel Leteckého muzea v Kunovicích Martin Hrabec.

img_20211228_142428055.jpg

img_20220404_182211207.jpg

„Hezky se to všechno sešlo. Hlavní část restauračních prací jsme dokončili už vloni v zimě díky finanční podpoře Ministerstva kultury a pomoci ze strany společnosti Aircraft Industries. Nakonec se nám ale podařilo sehnat další finanční prostředky, a proto jsme se rozhodli jít v renovaci ještě víc do detailu. Letos jsme se tak zaměřili i na části, které běžným návštěvníkům zůstanou většinu času skryty, jako je například motor či vnitřní technické vybavení. Díky tomu jsme zároveň mohli představení Čmeláka propojit se sletem v Luhačovicích,“ dodává Hrabec.

img_20220524_165809916.jpg

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

img_20220526_151652153.jpg

Tento konkrétní Čmelák přitom není jen jedním z mnoha, ale jde o skutečného rekordmana. „Ve Východním Německu, kde létal celou svou aktivní kariéru, nalétal úctyhodných 7280 hodin, tedy o 2280 hodin více, než na co byl původně stavěn. Díky výborné údržbě mu však bylo umožněno létat dál. Do někdejšího Československa se vrátil až v roce 1984, tedy v roce, kdy byla výroba klasického Čmeláka nadobro ukončena, a zamířil rovnou do muzea. Tento poslední let zpět do místa vzniku provedl dlouholetý šéfpilot tehdejšího LETu Kunovice (a později Aircraft Industries) pan Stanislav Sklenář,“ popisuje historii stroje průvodce muzea Otomar Šimák.

img_20220216_163557964.jpg

img_20220612_151250738.jpg

Na rozdíl od tradičních čistě žlutých či žluto-černých Čmeláků, které známe z našich letišť i polí, ponese ten Kunovický barvy východoněmecké společnosti Interflug. To znamená nejen původní východoněmeckou imatrikulaci DM-SNK, ale především atraktivní zbarvení s výraznými tmavě červenými prvky, které je v Česku spíše raritou.

Akce proběhne v areálu Slováckého aeroklubu Kunovice.

 

Všechny na tuto událost srdečně zveme.

Tým Leteckého muzea v Kunovicích

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Flying Revue > Letecká muzea > Česká muzea > Letecké muzeum v Kunovicích představí zrenovovaného Čmeláka
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »