8.4.2021
V srpnu 2016 byl členy kunovického muzea objeven v Maďarsku unikátní Z-37TM, jako civilní Z-137T OK-PJD částečně demontovaný a v zuboženém stavu. Začala záchranná akce.
Během jednoho týdne od objevu byl letoun odkoupen a převezen do Kunovic. V první polovině roku 2017 byl postupně po částech restaurován společností SimplyFin ze Starého Města a znovu sestaven a dokončen členy muzea v hangáru Slováckého aeroklubu do původní podoby. V pravé poledne 24. června 2017 vyjel z hangáru na slavnostní roll-out zrestaurovaný Z-37TM v původním zbarvení, tak jak byl letově zkoušen v srpnu 1985 v Otrokovicích.
Letový snímek Z-37 TM již bez závěsníků po ukončení vojenských zkoušek (Foto: Jiří Volejník)
O letadle
Jednomotorový, samonosný dolnoplošník s celokovovým křídlem, trupem svařeným z ocelových trubek potažený plátnem. Křídla jsou opatřená na náběžné hraně vnějších částí pevnými sloty a každé je vybaveno velmi účinnými dvojštěrbinovými vztlakovými klapkami. Pohyblivé části, jako jsou křidélka nebo výškovka a směrovka, jsou potaženy plátnem. Podvozek pevný nezatahovatelný ostruhového typu s širokým rozchodem a velkou výškou hlavních noh je přizpůsoben pro přistání na polních letištích.
První prototyp “Turbočmeláka” XZ-37 T s motorem M-601 B byl postaven v LETu Kunovice a 3. 9. 1981 byl zalétán jako OK-146 zkušebním továrním pilotem Františkem Srncem (Foto archiv LMKU)
Historie
V roce 1981 byl v LETu Kunovice postaven prototyp XZ-37 T s motorem M-601B (o výkonu 452 kW). Po základním ověření Generální ředitelství Aero přidělilo další vývoj a sériovou výrobu Z-37 T Moravanu Otrokovice. Do konce 90. let bylo v Otrokovicích vyrobeno bezmála 60 kusů Z-37 T, resp. zdokonalené verze Z-137 T. Pro výrazný útlum leteckochemické činnosti od poloviny 90. let další výroba nepokračovala.
Po skončení celého programu byl letoun uveden do sériového zemědělského provedení a prodán podniku Slov Air jako Z-137T OK-PJD
Již dříve vznikaly úvahy, jak dále využít vysoké výkony a letové schopnosti Z-37. V roce 1984 se na základě požadavku zákazníka z NDR začala realizovat varianta využití letounu pro zvláštní účely. Z první výrobní serie byl v roce 1985 vybrán letoun výrobního čísla 006, který podstoupil několik nutných úprav. Došlo k zesílení konstrukce pro použití k nesení výzbroje a dalšího vojenského vybavení. Uvažovalo se o několika účelech využití, jako spojovací a pozorovací, fotografický a radiační průzkum, nosič výzbroje, letoun pro střelecké využití, minování apod. Přídavné nádrže, pumy i raketnice byly letově ověřeny a poté byl úspěšně vyzkoušen odhoz přídavných nádrží a shozeno několik cvičných betonových pum přímo v prostoru letiště v Otrokovicích. Předvedení shozu ostrých pum za přítomnosti generality armády NDR mělo dojít v září 1985 na vojenské střelnici ve slovenských Malackách, ale nakonec byl v celý ostrý test zrušen. Přesto, že byly výsledky zkoušek a ukázky úspěšné k objednávce výroby ze strany NDR však z neznámých příčin nedošlo a celý program vyšel do ztracena.
Nálezový stav 6. srpen 2016, Maďarsko (Foto: LMKU)
Rekonstrukce v závěru finišovala tak, aby mohl být letoun představen na každoroční červnové akci pro děti Odlétáme na prázdniny 2017 s podtitulem Military den Kunovice. (Foto: Albert Orlita)
Po skončení celého programu byl letoun uveden do sériového zemědělského provedení a 9. 3. 1989 předán podniku Slov-Air jako Z-137 T OK-PJD, po roce 1990 létal u nástupnických organizací Reas Brno a Air Special Ústí nad Orlicí. V roce 2005 byl prodán do Maďarska, kde však už nebyl uveden do provozu. Ve verzi Turbo Military s kamufláží bylo provedeno 162 startů, z toho s výzbrojí měl letoun nálet 6 hodin a 45 minut při 21. startech a přistáních.
Technické údaje
Chcete vědět více o tomto skvělém letadle, a nebo se podívat na jiná letadla ve sbírce, neváhejte navštívit web muzea v Kunovicích.
Autor: Letecké muzeum Kunovice / Jaroslav Kačírek a Lubomír Hubený
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »