Letecké muzeum Kunovice - Zlin Z-37 TM Turbo Military

8.4.2021

V srpnu 2016 byl členy kunovického muzea objeven v Maďarsku unikátní Z-37TM, jako civilní Z-137T OK-PJD částečně demontovaný a v zuboženém stavu. Začala záchranná akce.

Během jednoho týdne od objevu byl letoun odkoupen a převezen do Kunovic. V první polovině roku 2017 byl postupně po částech restaurován společností SimplyFin ze Starého Města a znovu sestaven a dokončen členy muzea v hangáru Slováckého aeroklubu do původní podoby. V pravé poledne 24. června 2017 vyjel z hangáru na slavnostní roll-out zrestaurovaný Z-37TM v původním zbarvení, tak jak byl letově zkoušen v srpnu 1985 v Otrokovicích.

Letový snímek Z-37 TM již bez závěsníků po ukončení vojenských zkoušek (Foto: Jiří Volejník)
Letový snímek Z-37 TM již bez závěsníků po ukončení vojenských zkoušek (Foto: Jiří Volejník)

O letadle

Jednomotorový, samonosný dolnoplošník s celokovovým křídlem, trupem svařeným z ocelových trubek potažený plátnem. Křídla jsou opatřená na náběžné hraně vnějších částí pevnými sloty a každé je vybaveno velmi účinnými dvojštěrbinovými vztlakovými klapkami. Pohyblivé části, jako jsou křidélka nebo výškovka a směrovka, jsou potaženy plátnem. Podvozek pevný nezatahovatelný ostruhového typu s širokým rozchodem a velkou výškou hlavních noh je přizpůsoben pro přistání na polních letištích.

První prototyp “Turbočmeláka” XZ-37 T s motorem M-601 B byl postaven v LETu Kunovice a 3. 9. 1981 byl zalétán jako OK-146 zkušebním továrním pilotem Františkem Srncem (Foto archiv LMKU)
První prototyp “Turbočmeláka” XZ-37 T s motorem M-601 B byl postaven v LETu Kunovice a 3. 9. 1981 byl zalétán jako OK-146 zkušebním továrním pilotem Františkem Srncem (Foto archiv LMKU)

Historie

V roce 1981 byl v LETu Kunovice postaven prototyp XZ-37 T s motorem M-601B (o výkonu 452 kW). Po základním ověření Generální ředitelství Aero přidělilo další vývoj a sériovou výrobu Z-37 T Moravanu Otrokovice. Do konce 90. let bylo v Otrokovicích vyrobeno bezmála 60 kusů Z-37 T, resp. zdokonalené verze  Z-137 T. Pro výrazný útlum leteckochemické činnosti od poloviny 90. let další výroba nepokračovala.

Po skončení celého programu byl letoun uveden do sériového zemědělského provedení a prodán podniku Slov Air jako Z-137T OK-PJD
Po skončení celého programu byl letoun uveden do sériového zemědělského provedení a prodán podniku Slov Air jako Z-137T OK-PJD

Již dříve vznikaly úvahy, jak dále využít vysoké výkony a letové schopnosti Z-37. V roce 1984 se na základě požadavku zákazníka z NDR začala realizovat varianta využití letounu pro zvláštní účely. Z první výrobní serie byl v roce 1985 vybrán letoun výrobního čísla 006, který podstoupil několik nutných úprav. Došlo k zesílení konstrukce pro použití k nesení výzbroje a dalšího vojenského vybavení. Uvažovalo se o několika účelech využití, jako spojovací a pozorovací, fotografický a radiační průzkum, nosič výzbroje, letoun pro střelecké využití, minování apod. Přídavné nádrže, pumy i raketnice byly letově ověřeny a poté byl úspěšně vyzkoušen odhoz přídavných nádrží a shozeno několik cvičných betonových pum přímo v prostoru letiště v Otrokovicích. Předvedení shozu ostrých pum za přítomnosti generality armády NDR mělo dojít v září 1985 na vojenské střelnici ve slovenských Malackách, ale nakonec byl v celý ostrý test zrušen. Přesto, že byly výsledky zkoušek a ukázky úspěšné k objednávce výroby ze strany NDR však z neznámých příčin nedošlo a celý program vyšel do ztracena.

Nálezový stav 6. srpen 2016, Maďarsko (Foto: LMKU)
Nálezový stav 6. srpen 2016, Maďarsko (Foto: LMKU)

Rekonstrukce v závěru finišovala tak, aby mohl být letoun představen na každoroční červnové akci pro děti Odlétáme na prázdniny 2017 s podtitulem Military den Kunovice. (Foto: Albert Orlita)
Rekonstrukce v závěru finišovala tak, aby mohl být letoun představen na každoroční červnové akci pro děti Odlétáme na prázdniny 2017 s podtitulem Military den Kunovice. (Foto: Albert Orlita)

Po skončení celého programu byl letoun uveden do sériového zemědělského provedení a 9. 3. 1989 předán podniku Slov-Air jako Z-137 T OK-PJD, po roce 1990 létal u nástupnických organizací Reas Brno a Air Special Ústí nad Orlicí. V roce 2005 byl prodán do Maďarska, kde však už nebyl uveden do provozu. Ve verzi Turbo Military s kamufláží bylo provedeno 162 startů, z toho s výzbrojí měl letoun nálet 6 hodin a 45 minut při 21. startech a přistáních.

Technické údaje

  • Posádka: 1× pilot + možnost převozu technika na zadním nouzovém  sedadle
  • Rozpětí: 13,63 m 
  • Délka: 10,46 m
  • Výška: 3,51 m
  • Nosná plocha: 47,6 m²
  • Prázdná hmotnost: 1250 kg
  • Normální vzletová hmotnost: 2260 kg
  • Max. hmotnost: 2525 kg
  • Užitečné celkové zatížení: 900 kg 
  • Cestovní rychlost: 190 km/h
  • Přistávací rychlost: 80 km/h
  • Max. rychlost: 285 km/h
  • Max. dostup: 5500 m
  • Hlavní palivové nádrže: 350 l
  • Přídavné palivové nádrže: 2× 350 l
  • Dolet bez přídavných nádrží: 641 km
  • Dolet s přídavnými nádržemi: 1920 km
  • Délka dráhy potřebné ke vzletu: 580 m
  • Délka dráhy potřebné k přistání: 720 m
  • Motor:  Walter M-601 Z – turbovrtulový
  • Maximální výkon: 382 kW (512 k)
  • Cestovní výkon: 245 kW (229 k)
  • Vzletový výkon: 382 kW (512 k)
  • Hmotnost motoru: 197 kg
  • Vrtule: Avia V 508 Z – třílistá stavitelná, průměr 2,5 m
  • Palivo: letecký petrolej

Chcete vědět více o tomto skvělém letadle, a nebo se podívat na jiná letadla ve sbírce, neváhejte navštívit web muzea v Kunovicích

Autor: Letecké muzeum Kunovice / Jaroslav Kačírek a Lubomír Hubený

Flying Revue > Letecká muzea > Česká muzea > Letecké muzeum Kunovice - Zlin Z-37 TM Turbo Military
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »