Airbus A330-300

Výrobce letadla:
Airbus
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Dálkové
Počet sedadel:
301-450
Délka letadla:
55-70m
Rozpětí křídel:
nad 55m
Dolet:
nad 12 000km
První let:
2.11.1992
Rozpětí křídel (m):
60,30
Délka letadla (m):
63,69
Počet míst:
440
Dolet (km):
11750

a330-300_titulní_aerlingus.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardníRegionální
3Proudový tryskový Širokotrupé Pro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Airbus
Země: Evropa, finální montáž v Toulouse (Francie)
Výrobce a typ motorů:2xGeneral Electric CF6-80E1, Pratt & Whitney PW4000 nebo Rolls-Royce Trent 700, tah 311-320kN
Datum prvního letu:2.11.1992 
Počet vyrobených letadel:653Stav k 29.3.2016, dosud vyráběn
IATA kód (hlavní, alternativní):333330
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)60,30 
Délka letadla:(m)63,69 
Výška (na zemi):(m)16,83 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)124 500Pro verzi A310-300 s výbavou pro dálkové lety a kabinou s 2 třídami
Maximální vzletová hmotnost:(kg)242 000Pro nejvýkonnější dálkovou verzi, jinak také 157, 142 nebo 136 tun
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 440Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky mezi 277 a 335 ve 2-3 třídách
Nejvyšší praktický dolet:(km)11 750 
Cestovní rychlost:(km/h)871 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 29.3.2016, v závorce počty letadel všech verzí A330-300):
Cathay Pacific (42), Singapore Airlines (28), Turkish Airlines (27), Delta Air Lines (26), China Airlines (24), Air China (23)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
České aerolinie, Korean Air, Lufthansa, Aeroflot, Swiss, Finnair, SAS, KLM, Virgin Atlantic, Brussels Airlines, Air Europa

 Od roku 2013 si jeden letoun A330-300 pronajímají od společnosti Korean Air i ČSA.
Od roku 2013 si jeden letoun A330-300 pronajímají od společnosti Korean Air i ČSA.

 


Další informace:

Víte že...

Airbus A330 je prvním letounem od Airbusu, pro který si zákazníci mohou zvolit motory hned od tří výrobců? Nelze přitom jednoznačně říci, který motor je nejlepší - například Rolls-Royce nabízí tradičně velmi dobré parametry pro vzlet v extrémních klimatických podmínkách (tropická horka nebo naopak velká nadmořská výška), Pratt & Whitney zase nízkou spotřebu, ale za cenu složitější údržby, a General Electric nabízí tak trochu "od každého něco". Záleží proto na leteckém dopravci, aby přesně věděl, jak bude letadlo využívat - jedině pak může zvolit optimální motory z hlediska svých potřeb.

Airbus pracoval již od poloviny 70. let minulého století na velkém dvoumotorovém letounu, který by byl logickým větším pokračovatelem jeho prvního modelu Airbus A300 na středních tratích, díky zvýšenému doletu by však mohl proniknout i na dálkové linky, kde by mohl díky dvoumotorovému uspořádání a modernější konstrukci nahradit i tehdy populární třímotorové velkokapacitní letouny McDonnell Douglas DC-10 nebo Lockheed L-1011 TriStar. Vzhledem k tehdy platným restrikcím pro provoz dvoumotorových letadel nad oceány a neobydlenými oblastmi se však Airbus rozhodl na některých trzích nabídnout i čtyřmotorový letoun, přičemž kvůli úspoře nákladů na vývoj a výrobu pracoval na dvoumotorovém i čtyřmotorovém modelu současně tak, aby oba letouny využívaly řadu společných konstrukčních prvků i technologických řešení.

Projekt získal konkrétnější obrysy v roce 1986, kdy došlo zároveň k přiřazení označení A330 pro dvoumotorový model a A340 pro čtyřmotorový typ. Oba typy se měly vyrábět ve dvou provedeních lišících se délkou trupu (a tedy celkovou přepravní kapacitou), přičemž podstatná část konstrukce trupu byla převzata z původního letounu Airbus A300. Zůstal tedy zachován kruhový průřez trupu o průměru 5,64m, který umožňuje instalovat na hlavní palubu 8 (a za cenu snížení komfortu i 9) sedadel ekonomické třídy v řadě a do podpalubí umístit dva standardní kontejnery LD-3 vedel sebe. Trup byl oproti A300 prodloužen, zcela nový je centroplán a křídlo s výrazně větším rozpětím a velkými, šikmo vzhůru směřujícími winglety na koncích. Zajímavostí je, že dvoumotorová A330 je konstrukčně téměř shodná se čtyřmotorovou A340, a to včetně tvaru a konstrukce křídla - odlišnosti se týkají vlastně jen způsobu uchycení jednoho či dvou motorů na každém křídle a z toho vyplývajících rozdílů v instalaci příslušenství motorů. Shodný je i tehdy v dopravním letectví revoluční elektroimpulzívní systém řízení "po drátě" (fly by wire) a uspořádání kokpitu se šesti primárními displeji namísto analogových přístrojů - obojí bylo převzato pro změnu z Menšího stroje Airbus A320 pro střední tratě, jehož vývoj začal o něco dříve. Díky tomu mohou letouny Airbus A330, A340 i stroje řady A320 po absolvování příslušných rozdílových školení řídit stejní piloti a navzdory jinému počtu motorů A340 a rozdílné velikosti A330/A340 oproti řadě A320 plynule střídat tyto typy mezi sebou, což byl ve své době opět revoluční přístup.

A330-300 byl zalétán v listopadu 1992, zhruba rok po svém stejně velkém čtyřmotorovém bratrovi. Díky zdokonalování velkých motorů a růstu jejich spolehlivosti se dvoumotorovým letounům postupně dařilo plnit i nejpřísnější v mezičase stanovená pravidla pro jejich bezpečné nasazení na transoceánských letech, díky čemuž dvoumotorový A330 nakonec zvládl s nižšími náklady i tratě, kvůli nimž byl zkonstruován čtyřmotorový A340. Takže zatímco výroba srovnatelně velké A340-300 skončila již v roce 2008, A330-300 zůstává ve výrobě a navzdory zahájení výroby zcela nového typu Airbus A350, který byl od počátku konstruován jako společný nástupce A330 i A340, se dokonce připravuje modernizovaná verze A330-300 pod označením A330-900neo s novými motory a řadou vylepšení, slibující úsporu až 14% paliva.

Od roku 1997 se vyrábí i kratší letoun A330-200 s menší kapacitou, ale větším doletem.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Airbus A330

Loading...

Airbus A330

.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 23.11.1916 se stalo...
23.11.1916
V jednom z nejznámějších leteckých soubojů první světové války bylo Manfredem von Richthofenem sestřeleno britské stíhací "eso" Lanoe Hawker, VC.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »