Airbus A330-200

Výrobce letadla:
Airbus
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Dálkové
Počet sedadel:
301-450
Délka letadla:
55-70m
Rozpětí křídel:
nad 55m
Dolet:
nad 12 000km
První let:
13.8.1997
Rozpětí křídel (m):
60,30
Délka letadla (m):
58,82
Počet míst:
406
Dolet (km):
13450

 a330-200_titulní_chinasouthern.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardníRegionální
3Proudový tryskový Širokotrupé Pro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Airbus
Země: Evropa, finální montáž v Toulouse (Francie)
Výrobce a typ motorů:2xGeneral Electric CF6-80E1, Pratt & Whitney PW4000 nebo Rolls-Royce Trent 700, tah 311-320kN
Datum prvního letu:13.8.1997 
Počet vyrobených letadel:619Stav k 29.3.2016, dosud vyráběn, včetně 30 nákladních a 15 tankovacích
IATA kód (hlavní, alternativní):332330
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)60,30 
Délka letadla:(m)58,82 
Výška (na zemi):(m)17,39 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)119 600 
Maximální vzletová hmotnost:(kg)242 000 
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 406Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky mezi 247 a 293 ve 2-3 třídách
Nejvyšší praktický dolet:(km)13 450 
Cestovní rychlost:(km/h)871 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 29.3.2016, v závorce počty letadel všech verzí A330-200):
Air China (30), China Eastern (28), Turkish Airlines (26), Etihad Airways (24), Qatar Airways (23), Hawaiian Airlines (22), Qantas (18)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Air Transat, China Eastern, Air France, Air Berlin, Alitalia, TAP, Delta Air Lines, Air Europa, KLM, Korean Air, Emirates, Aeroflot

A330-200 čínského dopravce Sichuan Airlines před dosednutím na pražském letišti.
A330-200 čínského dopravce Sichuan Airlines před dosednutím na pražském letišti.

 


Další informace:

Víte že...

Airbus A330-200 prokázal, že i plně obsazený dokáže létat jako kluzák? Dne 24.8.2001 došlo letounu A330-243 kanadské společnosti Air Transat během letu z Lisabonu do Toronta vlivem netěsnosti nádrží uprostřed Atlantiku palivo. Kapitán Robert Piché, zkušený plachtař, však dokázal letoun i bez motorů dovést na 120km vzdálené vojenské letiště Lajos na Azorských ostrovech a zde přistát, čímž zachránil všech 293 cestujících a 13 členů posaádky na palubě a výrazně poškozen nebyl ani letoun, který pod značkou C-GITS u Air Transat stále létá a v letní sezóně jej můžete s trochou štěstí potkat i v Praze. Jde o absolutní rekord v délce letu s cestujícími bez pracujících motorů - vám však přejeme, ať se klání o podobné rekordy raději neúčastníte! :-)

Airbus A330-200 je kratší verze dvoumotorového letounu pro střední a dlouhé tratě A330-300, jehož vývoj byl dokončen počátkem 90. let minulého století společně se čtyřmotorovým typem Airbus A340, s nímž sdílí většinu konstrukce. Jeho smyslem bylo především konkurovat typu Boeing 767-300 na dlouhých linkách - svého staršího amerického rivala překonává v doletu i počtu sedaček a mírně vyšší provozní náklady oproti B767-300 lze snadno kompenzovat využitím výrazně vyšší kapacity pro přepravu nákladu v podpalubí i při plném obsazení kabiny cestujících. Řada dopravců pak typem A330-200 nahradila i starší stroje Airbus A310, oproti nimž nabízel novější letoun zhruba o 30% vyšší kapacitu a mnohem větší dolet při srovnatelné spotřebě paliva. Oproti výchozí A330-300 dosahuje "dvoustovka" vyššího doletu tím, že při typicky stejné maximální povolené vzletové hmotnosti si může menší a lehčí A330-200 vzít více paliva a navíc má pochopitelně mírně nižší spotřebu.

Airbus uvažoval dokonce o ještě kratší verzi A330-500 (někdy označované také jako A330-100), která by mohla nahradit starší typ Airbus A300-600 se srovnatelnou kapacitou při zhruba o 6% nižší spotřebě paliva a doletu dosahujícím v roce 2000 téměř 13 tisíc kilometrů, projekt si však nenašel dostatek zákazníků. Doletu dokonce nad uvedenou hranicí bylo však nakonec dosaženo i u A330-200  díky tomu, že Airbus postupně prokázal rezervy v nadimenzování původní konstrukce, což umožnilo zvýšit maximální povolenou vzletovou hmotnost až nad 240 tun a díky tomu zvýšit i na plně obsazených letech zásobu paliva.

Na základě A330-200 vznikl i nákladní letoun A330-200F (někdy zkráceně jen A330 Freighter, protože na bázi delší verze -300 nákladní letoun neexistuje), certifikovaný v dubnu 2010 pro přepravu až 70 tun zboží v podpalubí i na hlavní palubě. Kromě absence oken na bocích trupu jej poznáme i podle příďového podvozku - A330-200 totiž na zemi typicky stojí výrazně "z kopce", tedy nakloněný dopředu kvůli krátkému příďovému podvozku. U nákladního letounu by takový podélný sklon komplikoval manipulaci s těžkými kontejnery či paletami v nákladním prostoru, takže bylo nutné dostat letoun do vodorovné polohy. Pouhé prodloužení příďového podvozku nebylo možné, protože by za letu nešel zatáhnout do původní podvozkové šachty; výrobce proto umístil pod příď letounu aerodynamicky tvarovaný "podbradek", k němuž je teprve přimontován původní podvozek a tím je dosaženo zvýšení přídě letadla do požadované polohy vůči zemi.

Kromě nákladní verze existuje i vojenská varianta odvozená od A330-200 pod označením A330 MRTT (Multi-Role Transport and Tanker, tedy víceúčelový trasportní a tankovací letoun). K přepravě vojenských nákladů a tankování jiných letadel za letu jej využívají letectva Francie, Velké Británie, Austrálie, Singapuru, Saudské Arábie a Spojených arabských emirátů.

Stejně jako A330-300, i A330-200 se dočká obdoby v nové generaci pod označením Airbus 330-800neo s modernjěími motory a upraveným křídlem s koncovkami ve stylu A350. Prvním provozovatelem se má stát v roce 2018 Hawaiian Airlines.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Airbus A330

Loading...

Airbus A330

.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 23.11.1916 se stalo...
23.11.1916
V jednom z nejznámějších leteckých soubojů první světové války bylo Manfredem von Richthofenem sestřeleno britské stíhací "eso" Lanoe Hawker, VC.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »