Airbus A310


Výrobce letadla:
Airbus
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Dálkové
Počet sedadel:
201-300
Délka letadla:
45-55m
Rozpětí křídel:
40-55m
Dolet:
do 12 000km
První let:
3.4.1982
Rozpětí křídel (m):
43,90
Délka letadla (m):
46,66
Počet míst:
280
Dolet (km):
9600

a310_titulní_iranair.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardníRegionální
3Proudový tryskový Širokotrupé Pro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
 Základní údaje: 
Výrobce letadla: Airbus
Země: Evropa, finální montáž v Toulouse (Francie)
Výrobce a typ motorů:2xPratt & Whitney JT-9D-7R4 či PW-4156, nebo General Electric CF6-80C2A2 či CF6-80C2A8
Datum prvního letu:3.4.1982 
Počet vyrobených letadel:254Z toho 170 strojů verze -300, vyráběn v letech 1982-1998
IATA kód (hlavní, alternativní):310312, 313
 Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)43,90Verze s winglety
Délka letadla:(m)46,66 
Výška (na zemi):(m)15,80 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)83 100Pro verzi A310-300 s výbavou pro dálkové lety a kabinou s 2 třídami
Maximální vzletová hmotnost:(kg)164 000Pro nejvýkonnější dálkovou verzi, jinak také 157, 142 nebo 136 tun
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 280Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky mezi 172 a 240 ve 2 třídách
Nejvyšší praktický dolet:(km)9 600V nejvýkonnější verzi A310-308 nebo -325 s 2 přídavnými nádržemi
Cestovní rychlost:(km/h)850 
Další informace:
Víte že...

Airbus A310-300 zahájil doslova revoluci v transatlantické letecké přepravě, když se v roce 1986 stal jedním z prvních dvoumotorových letadel, která dokázala bezpečně, spolehlivě a hlavně na tehdejší dobu výrazně ekonomičtěji vozit cestující mezi Evropou a Amerikou? Dnes se s výjimkou největších čtyřmotorových strojů B747, A380 a víceméně dožívajících A340 již s jinými než dvoumotorovými letouny na dálkových linkách prakticky nesetkáme, ale tehdy šlo o vpravdě průkopnický krok.

Airbus A310 je v pořadí druhým typem evropského konsorcia Airbus a spolu s americkými typy Boeing 757-200 a Boeing 767-200 se stal v době svého vzniku jedním z prvních reprezentantů tehdy revoluční nové generace letadel s širším uplatněním počítačů v systémech řízení a údržby letounu a moderních kompozitních materiálů v konstrukci letounu. Vývojově vychází z typu Airbus A300, oproti němuž má kratší trup a zcela nové křídlo.

Původní verze A310-200 s doletem okolo 6000 km byla určena především pro střední tratě, nicméně poptávka leteckých dopravců po náhradě dosluhujících proudových dálkových letadel první generace srovnatelně velkými letadly vedla v polovině 80. let minulého století ke vzniku verze A310-300, u níž byl díky celkovému zesílení konstrukce, použití vylepšených motorů a  především zvýšení zásoby paliva (díky aplikaci složitého, počítačem řízeného automatického systému přečerpávání paliva pro udržení vyvážení letounu se A310-300 stal prvním dopravním letadlem s palivovými nádržemi i ve stabilizátoru vodorovné ocasní plochy a ne pouze v křídlech či trupu jako u běžných letadel té doby) vzrostl praktický dolet na 7500 km a v případě až dvou přídavných nádrží vestavěných na úkor kapacity pro náklad do zavazadlového prostoru v trupu činil dolet u nejvýkonnějších verzí s nejvyšší certifikovanou vzletovou hmotností dokonce téměř 10 tisíc km.

Spolu se zmíněným konkurenčním typem Boeing 767 a větším sesterským typem Airbus A300-600 (vzniklým aplikací technických řešení A310 na původní A300) se tak letoun A310-300 stal v roce 1986 průkopníkem dnes již zcela běžného nasazení pouze dvoumotorových letadel v dálkové zaoceánské letecké dopravě, umožněného na základě vytvoření speciálních bezpečnostních pravidel známých pod zkratkou ETOPS.

Airbus A310-304 kanadské společnosti Air Transat je někdy nasazen namístzo A330 na sezónní linky tohoto dopravce z Prahy do Montrealu a Toronta, provozované od roku 2014.
Airbus A310-304 kanadské společnosti Air Transat je někdy nasazen namístzo A330 na sezónní linky tohoto dopravce z Prahy do Montrealu a Toronta, provozované od roku 2014.

Přesto se stal právě dolet nakonec hlavním nedostatkem A310 - konkurenční Boeing 767, konstruovaný od počátku s výhledem na uplatnění v dálkové přepravě, umožňoval například lety bez mezipřistání mezi západní Evropou a jihovýchodní Asií, čehož A310 ani v nejsilnějších verzích nebyl schopen. Oproti další generaci o něco větších dvoumotorových dálkových letadel (například Airbus A330-200 nebo Boeing 777-200) ztratil typ A310 navíc velmi rychle také ekonomickou konkurenceschopnost i na tratích, které svým doletem zvládl, což vedlo k jeho postupnému stažení z flotily nejvýznamnějších dopravců. Kromě několika provozovatelů zejména z Asie je po přestavbě využíván také v nákladní přepravě.a310text2_tarom.jpg

Airbus A310 OK-WAA se stal dne 13.2.1991 prvním letounem západní provenience v novodobé historii českého dopravce; od roku 2009 létá u íránské společnosti Mahan Air. Původní dvojici strojů A310-304 ve flotile ČSA doplnily v letech 2003, resp. 2004 další dva letouny výkonnější verze A310-325. České aerolinie letouny A310 využívaly až do roku 2010 především na dálkových linkách do USA, Kanady, jižní a jihovýchodní Asie a na chartery do Karibiku a svého času držely dokonce rekord v denním využití tohoto typu, dosahujícím až 16 hodin.
Airbus A310 OK-WAA se stal dne 13.2.1991 prvním letounem západní provenience v novodobé historii českého dopravce; od roku 2009 létá u íránské společnosti Mahan Air. Původní dvojici strojů A310-304 ve flotile ČSA doplnily v letech 2003, resp. 2004 další dva letouny výkonnější verze A310-325. České aerolinie letouny A310 využívaly až do roku 2010 především na dálkových linkách do USA, Kanady, jižní a jihovýchodní Asie a na chartery do Karibiku a svého času držely dokonce rekord v denním využití tohoto typu, dosahujícím až 16 hodin.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Airbus A300/A310

Loading...

Airbus A300/A310

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY:

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 30.10.2013 se stalo...
30.10.2013
Byl definitivně ukončen letecký provoz na jednom z nejstarších letišť na světě, legendárním berlínském letišti Tempelhof. Jako vzletová a přistávací plocha bylo původem vojenské cvičiště Tempelhofer Feld využíváno od samých počátků létání v Německu, status letiště pak Tempelhof získal v říjnu 1923.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »