Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | Airbus | |
Země: | Evropa, finální montáž v Toulouse (Francie) | |
Výrobce a typ motorů: | 2x | Pratt & Whitney JT-9D-7R4 či PW-4156, nebo General Electric CF6-80C2A2 či CF6-80C2A8 |
Datum prvního letu: | 3.4.1982 | |
Počet vyrobených letadel: | 254 | Z toho 170 strojů verze -300, vyráběn v letech 1982-1998 |
IATA kód (hlavní, alternativní): | 310 | 312, 313 |
Rozpětí křídel: | (m) | 43,90 | Verze s winglety |
Délka letadla: | (m) | 46,66 | |
Výška (na zemi): | (m) | 15,80 | |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 83 100 | Pro verzi A310-300 s výbavou pro dálkové lety a kabinou s 2 třídami |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 164 000 | Pro nejvýkonnější dálkovou verzi, jinak také 157, 142 nebo 136 tun |
Maximální počet cestujících: | 280 | Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky mezi 172 a 240 ve 2 třídách | |
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 9 600 | V nejvýkonnější verzi A310-308 nebo -325 s 2 přídavnými nádržemi |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 850 |
Airbus A310 je v pořadí druhým typem evropského konsorcia Airbus a spolu s americkými typy Boeing 757-200 a Boeing 767-200 se stal v době svého vzniku jedním z prvních reprezentantů tehdy revoluční nové generace letadel s širším uplatněním počítačů v systémech řízení a údržby letounu a moderních kompozitních materiálů v konstrukci letounu. Vývojově vychází z typu Airbus A300, oproti němuž má kratší trup a zcela nové křídlo.
Původní verze A310-200 s doletem okolo 6000 km byla určena především pro střední tratě, nicméně poptávka leteckých dopravců po náhradě dosluhujících proudových dálkových letadel první generace srovnatelně velkými letadly vedla v polovině 80. let minulého století ke vzniku verze A310-300, u níž byl díky celkovému zesílení konstrukce, použití vylepšených motorů a především zvýšení zásoby paliva (díky aplikaci složitého, počítačem řízeného automatického systému přečerpávání paliva pro udržení vyvážení letounu se A310-300 stal prvním dopravním letadlem s palivovými nádržemi i ve stabilizátoru vodorovné ocasní plochy a ne pouze v křídlech či trupu jako u běžných letadel té doby) vzrostl praktický dolet na 7500 km a v případě až dvou přídavných nádrží vestavěných na úkor kapacity pro náklad do zavazadlového prostoru v trupu činil dolet u nejvýkonnějších verzí s nejvyšší certifikovanou vzletovou hmotností dokonce téměř 10 tisíc km.
Spolu se zmíněným konkurenčním typem Boeing 767 a větším sesterským typem Airbus A300-600 (vzniklým aplikací technických řešení A310 na původní A300) se tak letoun A310-300 stal v roce 1986 průkopníkem dnes již zcela běžného nasazení pouze dvoumotorových letadel v dálkové zaoceánské letecké dopravě, umožněného na základě vytvoření speciálních bezpečnostních pravidel známých pod zkratkou ETOPS.
Airbus A310-304 kanadské společnosti Air Transat je někdy nasazen namístzo A330 na sezónní linky tohoto dopravce z Prahy do Montrealu a Toronta, provozované od roku 2014.
Přesto se stal právě dolet nakonec hlavním nedostatkem A310 - konkurenční Boeing 767, konstruovaný od počátku s výhledem na uplatnění v dálkové přepravě, umožňoval například lety bez mezipřistání mezi západní Evropou a jihovýchodní Asií, čehož A310 ani v nejsilnějších verzích nebyl schopen. Oproti další generaci o něco větších dvoumotorových dálkových letadel (například Airbus A330-200 nebo Boeing 777-200) ztratil typ A310 navíc velmi rychle také ekonomickou konkurenceschopnost i na tratích, které svým doletem zvládl, což vedlo k jeho postupnému stažení z flotily nejvýznamnějších dopravců. Kromě několika provozovatelů zejména z Asie je po přestavbě využíván také v nákladní přepravě.
Airbus A310 OK-WAA se stal dne 13.2.1991 prvním letounem západní provenience v novodobé historii českého dopravce; od roku 2009 létá u íránské společnosti Mahan Air. Původní dvojici strojů A310-304 ve flotile ČSA doplnily v letech 2003, resp. 2004 další dva letouny výkonnější verze A310-325. České aerolinie letouny A310 využívaly až do roku 2010 především na dálkových linkách do USA, Kanady, jižní a jihovýchodní Asie a na chartery do Karibiku a svého času držely dokonce rekord v denním využití tohoto typu, dosahujícím až 16 hodin.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »