Airbus A300


Výrobce letadla:
Airbus
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Dálkové
Počet sedadel:
201-300
Délka letadla:
45-55m
Rozpětí křídel:
40-55m
Dolet:
do 8 000km
První let:
28.10.1972
Rozpětí křídel (m):
44,85
Délka letadla (m):
54,08
Počet míst:
361
Dolet (km):
7540

  Zoom gallery

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardníRegionální
3Proudový tryskový Širokotrupé Pro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
 Základní údaje: 
Výrobce letadla: Airbus
Země: Evropa, finální montáž v Toulouse (Francie)
Výrobce a typ motorů:2xPratt&Whitney JT-9D-59A či PW4158, nebo General Electric CF6-50C2 či CF6-80C2, tah 222-276 kN
Datum prvního letu:28.10.1972 
Počet vyrobených letadel:567Vyráběn do roku 2007
IATA kód (hlavní, alternativní):AB3AB4, AB6
Rozměry a hmotnosti (není-li uvedeno jinak, platí údaje pro nejmodernější verzi A300-600R):
Rozpětí křídel:(m)44,85Verze s winglety
Délka letadla:(m)54,08(původně až do verze A300B4 53,62m)
Výška (na zemi):(m)16,62 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)90 900 
Maximální vzletová hmotnost:(kg)171 700 
Provozní vlastnosti (není-li uvedeno jinak, platí údaje pro nejmodernější verzi A300-600R):
Maximální počet cestujících: 361Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky mezi 220 a 266 ve 2-3 třídách
Nejvyšší praktický dolet:(km)7 540V nejvýkonnější verzi A300-600R
Cestovní rychlost:(km/h)876 
Další informace:
Víte že...

Airbus A300 je nejen prvním letounem zkonstruovaným a vyráběným evropským konsorciem Airbus Industrie, ale především prvním dvoumotorovým velkokapacitním širokotrupým dopravním letounem na světě? Koncept, kterého se drží všechna dnes vyráběná velká doprvaní letadla s výjimkou největších B747 nebo A380, byl v roce 1972 revoluční a první následovníci se objevili až po 9 letech!

Airbus znamená v překladu "vzdušný autobus". A přesně to požadovali francouzští, němečtí a zpočátku britští konstruktéři (Velká Británie od projektu v roce 1969 odstoupila) od svého prvního společného díla, konstruovaného od 60. let minulého století. Filozofie "vzdušného autobusu", tedy letounu schopného přepravit co nejvíce lidí s co nejmenšími náklady mezi dvěma nepříliš vzdálenými body, nakonec dala jméno i konsorciu, které mělo nový letoun vyrábět a které se po postupném zapojení dalších evropských zemí (samozřejmě včetně zmíněné Velké Británie) vypracovalo do pozice jednoho ze dvou hlavních výrobců  dopravních letadel na světě.

Západoevropští konstruktéři vsadili na to, že pokud bude požadovaná kapacita letounu na úrovni zhruba 2/3 prvního připravovaného velkokapacitního letounu světa Boeing 747 a pokud bude od letounu požadován dolet pouze na úrovni traskontinentálních tratí, tak by výsledný letoun mohl být natolik lehký, že by k jeho pohonu při splnění všech bezpečnostních požadavků měly stačit jen dva motory stejné kategorie, jaké pohání zmíněný čtyřmotorový B747.

Stejně zpočátku uvažovali i jejich američtí kolegové ve firmách McDonnell Douglas a Lockheed, takže i jejich první velkokapacitní letadla byla původně uvažována jako dvoumotorová; s ohledem na předpoklad jejich budoucího uplatnění i v dálkové přepravě však nakonec finální modely DC-10 i L-1011 TriStar měly motory tři. Airbus tak zůstal jediným, kdo myšlenku dvoumotorového velkokapacitního letadla dotáhl do konce již v první generaci těchto vzdušných kolosů.

Přes na první pohled zjevnou výhodu A300 v provozních nákladech v poměru k nabízené kapacitě jak vůči svým americkým velkokapacitním protějškům, tak vůči menším letadlům se však letoun prosazoval na trhu kromě "povinných" objednávek od Air France a Lufthansy poměrně těžko - trh na krátkých a středních tratích ještě nebyl připraven pro tak velký letoun. Zlom nastal až s příchodem verze A300B4 s prodlouženým doletem a především s finální verzí A300-600 (původně označené A300B4-600), dodávané od roku 1983, která převzala řadu konstrukčních prvků včetně digitálního kokpitu pro pouze dvoučlennou posádku od novějšího letounu Airbus A310 a která byla podobně jako on již schopna i transoceánských letů. Právě A300-600 se spolu s A310 staly prvními Airbusy, které ve větší míře pronikly i na americký trh.A300 ve verzi pro přepravu cestujících jsou dnes již velmi vzácné, v Praze však byly díky nutnosti doplňování paliva na letech z Evropy v důsledku hospodářských sankcí EU vůči Íránu donedávna častým hostem tyto letouny v barvách společnosti Iran Air.
A300 ve verzi pro přepravu cestujících jsou dnes již velmi vzácné, v Praze však byly díky nutnosti doplňování paliva na letech z Evropy v důsledku hospodářských sankcí EU vůči Íránu donedávna častým hostem tyto letouny v barvách společnosti Iran Air.

Již A300 nastavil standard trupu kruhového průřezu s trypicky 8 sedadly ekonomické třídy v řadě na hlavní palubě a prostorem pro jeden standardní kontejner LD-6 nebo dvojici polovičních LD-3 v podpalubí, kterého se Airbus držel u svých velkokapacitních letounů až do modelů A330/A340. I proto se A300 uplatnil i v přepravě zboží - ať už jde o letouny vyrobené jako nákladní, nebo o přestavby z původních strojů pro přepravu cestujících. Většina dnes provozovaných A300 je právě nákladních.

 Díky rozměrnému trupu jsou dnes starší A300 populární především po přestavbě jako nákladní letadla.
Díky rozměrnému trupu jsou dnes starší A300 populární především po přestavbě jako nákladní letadla.

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Airbus A300/A310

Loading...

Airbus A300/A310

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »