27.12.2019
Flying Revue 1/2020 V předcházejícím článku o aktivitách s vývojem modifikace motorového kluzáku L 13 SE s motorem rotax 912 jsme slíbili, že budeme čtenáře informovat o postupu certifikace a přineseme zajímavosti z vývojové fáze.
» Co dalšího si přečtete v prvním čísle Flying Revue ročníku 2020? Klikněte.
Na základě ukončené fáze ověřovacích letů jsme na konci září ohlásili EASE uzavření fáze vývoje a předložili ke schválení certifikační program. Nyní očekáváme schválení certifikačního programu. Rádi bychom dokončili certifikaci v příštím roce před sezonou. Jak proces dosud probíhal?
Na co se ještě také můžete těšit ve FR 1/2020.
Zástavbou motoru Rotax 912 došlo k výraznému zlepšení všech parametrů při rozjezdu, vzletu, stoupání a horizontálního letu. Bylo nutné provést množství měření, která exaktně stanoví jednotlivé parametry v souladu s platnými postupy. S ohledem na skutečnost, že při zástavbě nového motoru nedochází k rozšíření letové obálky za původně stanovená omezení, je možné zkoušky zaměřit pouze na ověření chování letadla po změně pohonné jednotky. Není tedy nutné provádět kompletní zkoušky jako u nového letadla. Z důvodu pořizování objektivního záznamu dat z letů je kluzák vybaven systémem Garmin G3X, který ukládá všechna data na disk a je možné je následně nahrát do počítače a v kanceláři vyhodnotit.
Před vlastním zahájením zkoušek bylo nutné provést kalibraci rychloměrného systému. To představuje sérii letů po předem určené trati předem stanovenými ustálenými rychlostmi, které pokrývají celý rozsah provozních rychlostí od minimální bezpečné rychlosti až po maximální. S ohledem na přesnost měření nesmí být trať příliš krátká a je třeba tuto úlohu létat za příznivého počasí, kdy měření není ovlivňováno větrem nebo turbulencí, ať již termickou nebo od větru.
Tato podmínka ostatně platí pro všechny úlohy. Když vezmete v úvahu, že měření začíná na rychlosti 70 km/h a pokračuje až do rychlosti 210 km/h s odstupem jednotlivých bodů o 10 km/h, vyjde nám 15 kroků, což představuje dobu letu přes 2 hodiny. Zkouška sama o sobě není nikterak složitá, jen vyžaduje letět jednotlivý úsek přesně po trati s ustálenou rychlostí a předepsanou výškou. S ohledem na výsledky zkoušky bylo nutné toto měření opakovat dvakrát, než jsme mohli přistoupit k vlastním zkouškám vlastností a výkonů.
Následovaly zkoušky pádových rychlostí v konfiguraci maximální vzletové hmotnosti jak na přední, tak na zadní centráži, přičemž se ověřoval vliv pohonné jednotky při různých režimech. S ohledem na to, že plocha křídla a celková hmotnost zůstala zachována, nedochází v běžných režimech ke změně pádových rychlostí. Jednotlivé odchylky leží v mezích chyb měření. Pouze na režimu maximálního výkonu motoru dochází k výraznějšímu poklesu hodnoty pádové rychlosti vlivem podstatně většího výkonu nového motoru. Kluzák se nachází těsně před pádem ve výrazně natažené poloze a varuje intenzivním třesením.
Ověření stoupacích rychlostí (tzv. pilové lety) proběhlo následovně a potvrdilo stoupací rychlost v plné konfiguraci na 3,5 m/s.
Velice zajímavé byly zkoušky vývrtek. Zkouší se opět uvádění a vybírání vývrtek na přední a zadní centráži, nejprve o jednu otočku na obě strany, následně o dvě otočky. Z důvodu ověření vlivu vývrtky na chod motoru jsme ověřovali vliv spolehlivosti chodu do tří otoček. Při této zkoušce jsme plně využívali stoupavosti 3,5 metru za vteřinu, která zajistila, že nabírání potřebné výšky probíhalo svižně.
L 13 SE Vivat - technická data
ROZMĚRY | |
rozpětí křídel | 16,80 m |
délka trupu | 8,40 m |
nosná plocha | 20,20 m2 |
HMOTNOSTI | |
prázdný letoun | 470 kg |
max. hmotnost při vzletu | 705kg |
užitečné zatížení | 235 kg |
VÝKONY | |
klouzavost (při 88 km/h) | 28 |
maximální rychlost | 250 km/h |
minimální rychlost | 60 km/h |
vzletová délka | 370 m |
dolet (cca.) | 550 km |
stoupavost | 3,5 m/s |
výkon motoru | 73,5kW / 100 HP |
Text a foto: Václav Křížek
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »