Konvertoplán Bell V-280 doletí dvojnásobnou rychlostí dvakrát dále než konkurenti. Nyní má za sebou první vzlet.

2.1.2018

První vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best CommunicationsPrvní vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best Communications
První vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best Communications
První vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best CommunicationsPrvní vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best Communications
První vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best Communications
První vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best CommunicationsPrvní vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best Communications
První vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best Communications
První vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best CommunicationsPrvní vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best Communications
První vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best Communications
První vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best CommunicationsPrvní vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best Communications
První vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best Communications

Nový konvertoplán Bell V-280 Valor s otočnými rotory nové generace má za sebou první vzlet. Proběhl před vánocemi v texaském Amarillu a v americké armádě by podle představ výrobce měl postupně nahradit vrtulníky UH-60 Black Hawk. 

V-280 Valor má dvakrát větší dolet než klasické vrtulníky a létá až dvakrát rychleji - cestovní rychlost činí 520 km/h. Kromě čtyř členů posádky přepraví 14 vojáků na vzdálenost 1 500 km (včetně návratu). Celkově unese užitečný náklad o hmotnosti až 5 900 kg. Avioniku pro V-280 přejali konstruktéři v první fázi z C-130K Hercules, do budoucna ale počítají s avionikou zcela novou. Letoun je vybaven fly-by-wire řízením, klasickou páku cyklického ovládání už tu nenajdete. 


Bell V-280 Valor - první vzlet

"Letoun je navržen tak, aby poskytoval bezkonkurenční obratnost, rychlost, dolet a nákladovou kapacitu za přijatelnou cenu. První let letounu V-280 představuje významný milník a pokrok v programu vývoje stroje a přivádí Bell Helicopter o krok blíže k vytvoření nové generace letadel s vertikálním vzletem pro americkou armádu," uvádí se v tiskové zprávě společnosti, kterou uveřejnila u příležitosti prvního vzletu.

V-280 navazuje na konvertoplán V-22 Osprey. Na rozdíl od něj se ale při startu přetáčí kolmo k zemi pouze převodovky s rotory, čímž je letoun jednak konstrukčně jednodušší a za druhé nehrozí poničení startovací plochy od proudu horkých spalin z turbovrtulových motorů – ty setrvale zůstávají v horizontální pozici.

Bell V-280 Valor je podle výrobce konstruován tak, aby poskytl americké armádě "nejvyšší úroveň technické připravenosti a funkčnosti". Letoun s dvojnásobnou rychlostí a rozsahem letových schopností, než je běžné u konvenčních vrtulníků, nabízí také výborné manévrovací schopnosti. "Ty umožňují plnit úkoly, při nichž je nutné využít vertikální vzlet i jedinečné letové schopnosti letounu, které v současné době není možné realizovat u jiného letadla. Bell V-280 je multifunkční stroj s vynikajícím výkonem, užitným zatížením, schopností přežití a spolehlivostí, což z něj dělá výjimečný bojový letoun," tvrdí výrobce.

„Je to pro nás pro všechny v Bell Helicopter velmi vzrušující doba a já osobně jsem velmi pyšný na pokrok, jehož jsme prvním letem Bell V-280 dosáhli,“ říká Mitch Snyder, prezident a generální ředitel společnosti Bell Helicopter. „Uskutečněný let potvrzuje náš cíl zaměřit se na priority Ministerstva obrany Spojených států amerických v rámci modernizace a reformy letového parku. Letoun Valor je navržen tak, aby způsobil revoluci ve využívání strojů s vertikálním vzletem v americké armádě. Představuje transformační letadlo pro všechny náročné úkoly, které naše ozbrojené síly plní.“

Nový konvertoplán Bell V-280 nyní čeká roční program testování. Poté armáda vyhodnotí výsledky programu JMR-TD (viz níže) a rozhodne, zda V-280 zařadí do výzbroje. 

Program Bell V-280 Valor je součástí programu Joint Multi-Role Technology Demonstrator (JMR-TD). Program JMR-TD je vědeckým a technologickým předchůdcem programu ministerstva obrany – Budoucnost letounů s vertikálním vzletem. Vývoj V-280 propojil konstrukční a průmyslové schopnosti společností Bell Helicopter, Lockheed Martin, GE, Moog, IAI, TRU Simulation & Training, Astronics, Eaton, GKN Aerospace, Lord, Meggitt and Spirit AeroSystems – dohromady tvořící společný vývojový tým Valor. 

Bell Helicopter, dceřiná společnost konsorcia Textron Inc., je předním průmyslovým výrobcem komerčních a vojenských, pilotovaných i bezpilotních leteckých strojů a průkopník v oblasti otočných rotorových motorů. Stroje z Bell Helicopter slouží zákazníkům ve vice než 120 zemích světa. 

-fr-

Zdroj, foto, video: Best Communictions, Bell.com

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Všechny články > Konvertoplán Bell V-280 doletí dvojnásobnou rychlostí dvakrát dále než konkurenti. Nyní má za sebou první vzlet.
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 27.11.1939 se stalo...
27.11.1939
Posádka kanadského letounu Junkers W-34 patřícího Canadian Airways uskutečnila nejdelší záchranný let v kanadské historii z Winnipegu do Repulse Bay a zpět.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »