29.3.2024
25. března roku 1958 vzlétl z továrního letiště v kanadském Meltonu v provincii Ontario ke svému prvnímu letu stíhací letoun Avro CF-105 Arrow 1.
Avro Arrow v letu_Foto Avro Canada
Jeho pilotem byl Janusz („Zura“) Żurakowski, hlavní zkušební pilot společnosti Avro.
CF-105 Arrow 1 společnosti Avro Aircraft Ltd. byl prototyp stíhacího letounu s dlouhým doletem a maximální rychlostí v oblasti Mach 2 postavený pro Královské kanadské letectvo. Byl to velký dvoumotorový letoun s delta křídlem a vnitřními zbraňovými šachtami. Aby bylo možné dosáhnout vysokých nadzvukových rychlostí, bylo při návrhu trupu použito „pravidlo ploch“.
Slavnostní rollout prvního prototypu CF-105 Arrow
Arrow měl být především účinnou zbraní proti sovětským strategickým jaderným bombardérům. Vzhledem k předpokládané aktuální hrozbě v podobě strategických proudových bombardérů Mjasičev M4 (která však reálně nikdy nenastala), bylo rozhodnuto celý program urychlit tím, že prtotypy vznikaly už na připravované výrobní lince a nebyly vyráběny ručně individuálně, tak jak bylo v té době zvykem.
První prototyp CF-105 byl poháněn dvěma motory Pratt & Whitney J75-P-3. Šlo o dvouproudový axiální proudový motor s přídavným spalováním. Následující letouny Arrow 1 měly být vybaveny podobným motorem J75-P-5, zatímco budoucí sériové Arrow 2 měly používat výkonnější motory Orenda PS.13 Iroquois.
Prototyp CF-105 vyfotografovaný ještě s vysunutým podvozkem během prvního letu nad továrním letištěm
Onoho památného 25. března nechal Żurakowski po vzletu podvozek letounu vysunutý, vystoupal do výšky 1 524 metrů a provedl s prototypem několik základních manévrů, aby zhodnotil jeho ovladatelnost. Když byl spokojen, zasunul podvozek a vystoupal do výšky 3 048 metrů, kde pokračoval v testování letových vlastností CF-105 a kontrole správné funkce jeho jednotlivých systémů. Letoun dosáhl maximální výšky 11 000 stop (3 353 metrů) a rychlosti 463 kilometrů za hodinu. Po přistání v Meltonu byl Żurakowski velmi spokojen. Pokud se dalo soudit z prvního letu, inženýři firmy Avro navrhli vynikající letoun.
Zurakowski přistává s Arrowem po památném prvním letu
Předpokládalo se, že CF-105 Arrow bude dosahovat maximální rychlosti 1,98 Machu. Během letových zkoušek byla nejvyšší rychlost zaznamenaná při vodorovném letu 1,90 Machu, zatímco při střemhlavém letu dosáhl Arrow rychlosti 1,95 Machu.
Všechno v průběhu testů ukazovalo na to, že se zrodil na svou dobu skutečně vynikající letoun s širokým potenciálem a nadějnou budoucností. Ale vše mělo být jinak. Celkem bylo nakonec postaveno jen pět letounů CF-105 Arrow 1, než kanadský premiér John George Diefenbaker dne 20. února 1959 program zrušil a nařídil prototypy a výrobní linku včetně všech přípravků kompletně zničit.
Toto rozhodnutí neznamenalo jen konec jednoho mimořádného leteckého programu, ale i ránu kanadskému leteckému průmyslu, ze které se vzpamatovával velmi dlouho a v oblasti vysokovýkonných bojových letounů se nevzpamatoval již nikdy. Současně také odstartovala vlna různých konspiračních teorií, podle kterých například Żurakowski s jedním z prototypů odlétl a stroj ukryl na neznámém místě. Spekulovalo se například i o Velké Británii a základně RAF Manston.
Tuto dlouho přežívající teorii oživilo v roce 2011 i to, že se v Británii z ničeho nic na aukci objevilo originální vystřelovací sedadlo z Avra CF-105 Arrow, jehož původ se nepodařilo zřejmě nikdy uspokojivě vysledovat. Skutečnost však zřejmě byla méně romantická a všechny prototypy letounu CF-105 byly skutečně zničeny. I tak ale udělali zklamaní a zničení zaměstnanci Avra vše proto, aby i přes oficiální přísný zákaz jejich dílo tak, či onak přežilo. Jeden z kresličů, Ken Barnes, si odnesl celou sestavu výkresové dokumentace CF-105 Arrow, což byl snad bezpečnostně nejcitlivější možný suvenýr a největší možný prohřešek proti nařízení. Schoval je doma a teprve po jeho smrti oznámil Barnesův syn existenci této dokumentace a zapůjčil ji Saskatchewanské univerzitě na mimořádnou výstavu.
Text: Michal Beran
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »