Kalendárium - První let kanadského šípu

29.3.2024

25. března roku 1958 vzlétl z továrního letiště v kanadském Meltonu v provincii Ontario ke svému prvnímu letu stíhací letoun Avro CF-105 Arrow 1.

Avro Arrow v letu_Foto Avro CanadaZoom gallery
Avro Arrow v letu_Foto Avro Canada

Jeho pilotem byl Janusz („Zura“) Żurakowski, hlavní zkušební pilot společnosti Avro.

CF-105 Arrow 1 společnosti Avro Aircraft Ltd. byl prototyp stíhacího letounu s dlouhým doletem a maximální rychlostí v oblasti Mach 2 postavený pro Královské kanadské letectvo. Byl to velký dvoumotorový letoun s delta křídlem a vnitřními zbraňovými šachtami. Aby bylo možné dosáhnout vysokých nadzvukových rychlostí, bylo při návrhu trupu použito „pravidlo ploch“.

Slavnostní rollout prvního prototypu CF-105 ArrowZoom gallery
Slavnostní rollout prvního prototypu CF-105 Arrow

Arrow měl být především účinnou zbraní proti sovětským strategickým jaderným bombardérům. Vzhledem k předpokládané aktuální hrozbě v podobě strategických proudových bombardérů Mjasičev M4 (která však reálně nikdy nenastala), bylo rozhodnuto celý program urychlit tím, že prtotypy vznikaly už na připravované výrobní lince a nebyly vyráběny ručně individuálně, tak jak bylo v té době zvykem.

banner_300x100_predplatne_fr_01_12_2023.jpg

První prototyp CF-105 byl poháněn dvěma motory Pratt & Whitney J75-P-3. Šlo o dvouproudový axiální proudový motor s přídavným spalováním. Následující letouny Arrow 1 měly být vybaveny podobným motorem J75-P-5, zatímco budoucí sériové Arrow 2 měly používat výkonnější motory Orenda PS.13 Iroquois.

Prototyp CF-105 vyfotografovaný ještě s vysunutým podvozkem během prvního letu nad továrním letištěmZoom gallery
Prototyp CF-105 vyfotografovaný ještě s vysunutým podvozkem během prvního letu nad továrním letištěm

Onoho památného 25. března nechal Żurakowski po vzletu podvozek letounu vysunutý, vystoupal do výšky 1 524 metrů a provedl s prototypem několik základních manévrů, aby zhodnotil jeho ovladatelnost. Když byl spokojen, zasunul podvozek a vystoupal do výšky 3 048 metrů, kde pokračoval v testování letových vlastností CF-105 a kontrole správné funkce jeho jednotlivých systémů. Letoun dosáhl maximální výšky 11 000 stop (3 353 metrů) a rychlosti 463 kilometrů za hodinu. Po přistání v Meltonu byl Żurakowski velmi spokojen. Pokud se dalo soudit z prvního letu, inženýři firmy Avro navrhli vynikající letoun.

Zurakowski přistává s Arrowem po památném prvním letuZoom gallery
Zurakowski přistává s Arrowem po památném prvním letu

Předpokládalo se, že CF-105 Arrow bude dosahovat maximální rychlosti 1,98 Machu. Během letových zkoušek byla nejvyšší rychlost zaznamenaná při vodorovném letu 1,90 Machu, zatímco při střemhlavém letu dosáhl Arrow rychlosti 1,95 Machu.

Avro ArrowZoom gallery
Avro Arrow

Všechno v průběhu testů ukazovalo na to, že se zrodil na svou dobu skutečně vynikající letoun s širokým potenciálem a nadějnou budoucností. Ale vše mělo být jinak. Celkem bylo nakonec postaveno jen pět letounů CF-105 Arrow 1, než kanadský premiér John George Diefenbaker dne 20. února 1959 program zrušil a nařídil prototypy a výrobní linku včetně všech přípravků kompletně zničit.

banner_vfr_communication_z1_3_cz.png

Toto rozhodnutí neznamenalo jen konec jednoho mimořádného leteckého programu, ale i ránu kanadskému leteckému průmyslu, ze které se vzpamatovával velmi dlouho a v oblasti vysokovýkonných bojových letounů se nevzpamatoval již nikdy. Současně také odstartovala vlna různých konspiračních teorií, podle kterých například Żurakowski s jedním z prototypů odlétl a stroj ukryl na neznámém místě. Spekulovalo se například i o Velké Británii a základně RAF Manston.

Avro CF-105 po prvním letuZoom gallery
Avro CF-105 po prvním letu

Tuto dlouho přežívající teorii oživilo v roce 2011 i to, že se v Británii z ničeho nic na aukci objevilo originální vystřelovací sedadlo z Avra CF-105 Arrow, jehož původ se nepodařilo zřejmě nikdy uspokojivě vysledovat. Skutečnost však zřejmě byla méně romantická a všechny prototypy letounu CF-105 byly skutečně zničeny. I tak ale udělali zklamaní a zničení zaměstnanci Avra vše proto, aby i přes oficiální přísný zákaz jejich dílo tak, či onak přežilo. Jeden z kresličů, Ken Barnes, si odnesl celou sestavu výkresové dokumentace CF-105 Arrow, což byl snad bezpečnostně nejcitlivější možný suvenýr a největší možný prohřešek proti nařízení. Schoval je doma a teprve po jeho smrti oznámil Barnesův syn existenci této dokumentace a zapůjčil ji Saskatchewanské univerzitě na mimořádnou výstavu. 

Text: Michal Beran

michal_beran_fr_final_876_1.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kalendárium - První let kanadského šípu
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 03.12.2003 se stalo...
03.12.2003
První vzlet prototypu Honda HA-420 HondaJet.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »