4.2.2024
26. ledna roku 1975 ustanovil major David W. Peterson, zkušební pilot přidělený k jednotce F-15 Joint Test Force působící na základně Edwards AFB, světový rekord v čase potřebném od startu k dosažení výšky 25 000 metrů.
McDonnell Douglas F-15A6 Streak Eagle se jménem „Aquila Maxima“ Foto: USAF
Letoun McDonnell Douglas F-15 představoval ve své době mimořádně pokročilou a jak se dnes ukazuje i nadčasovou konstrukci. Jeho výkony ho přímo předurčovaly k posouvání rekordů, což bylo samozřejmě velmi vhodné i z marketingových důvodů. Postarat se o to měla právě jednotka zkušených testovacích pilotů pojmenovaná F-15 Joint Test Force.
Major David W. Peterson, pilot rekordního stroje dne 26. ledna 1975 Foto: USAF
Program rekordních letů byl spuštěn počátkem ledna roku 1975. Dne 26. ledna 1975 nahodil major David W. Peterson, zkušební pilot amerického letectva přidělený k F-15 Joint Test Force motory letounu McDonnell Douglas F-15A-6-MC (72-0119) pojmenovaného „Aquila Maxima“ a po dosažení provozních parametrů zažehl i přídavné spalování. Jeho stroj však byl tou dobou pevně upoután ke speciálnímu zadržovacímu zařízení na dráze letecké základny Grand Forks v Severní Dakotě, která byla pro tento let vybrána. Po dosažení maximálního tahu byla stíhačka uvolněna a o 161,025 sekund později dosáhla výšky 82 020,997 stop (25 000 metrů), čímž vytvořila další světový rekord Mezinárodní letecké federace (FAI). V tom okamžiku se jednalo se o sedmý rekord v čase potřebném v dosažení předepsané výšky, vytvořený speciálně upraveným letounem F-15 během pouhých deseti dnů.
Streak Eagle na základně Grand Forks Foto: USAF
Použitý stroj byl jedním z prvních sériových letounů F-15A-6-MC Eagle. Šlo o jednomístný dvoumotorový stíhací letoun s délkou 19,43 metrů, rozpětím křídel 13,048 metrů a celkovou výškou 5,624 metrů. Sériový F-15A měl prázdnou hmotnost 11 734 kilogramů a jeho maximální vzletová hmotnost (MTOW) byla 20 184 kilogramů. Stroje F-15A byly poháněny dvěma proudovými motory Pratt & Whitney JTF22A-25A (F100-PW-100) s přídavným spalováním.
Streak Eagle nad městem St. Louis Foto: McDonnell Douglas Corporation
Rekordní F-15 Streak Eagle pojmenovaný „Aquila Maxima“ byl pro rekordní lety speciálně upraven. Odstraněn byl například kanón M61A1 Vulcan 20 mm a navazující zařízení pro manipulaci s municí, radar a systémy řízení palby, dále všechny nepotřebné displeje a část avionických systémů a rovněž jeden z generátorů. Jiná zařízení a systémy však bylo třeba nainstalovat. Zahrnovaly například novou pitotovu trubici na přídi, systém podpory přetlakového skafandru pilota, vybavení monitorující průběh rekordních letů, jako například extrémně citlivé akcelerometry a zapisovače, kameru v kokpitu nahrávající průběh letu i údaje na přístrojích a také přídavné baterie zajišťující energii pro tyto systémy. A samozřejmě i speciální zadržovací zařízení umístěné na místě záchytného háku sériových F-15A. Rekordní letoun nenesl rovněž žádný ochranný nátěr.
McDonnell Douglas F-15A6 Streak Eagle Foto: USAF
Výsledkem byl letoun, který byl přibližně o 817 kg lehčí než standardní sériový F-15A. Díky tomu měl poměr tahu k hmotnosti 1,4:1.
Profil rekordního letu
Letové profily pro pokusy o rekord vypracoval hlavní experimentální zkušební pilot společnosti McDonnell Douglas Charles P. „Pete“ Garrison. Streak Eagle nesl pečlivě propočtené množství paliva pro každý konkrétní rekordní let a dne 26. ledna měl hmotnost 16 650,9 kg. Po dosažení maximálního tahu motorů a uvolnění zámků zadržovacího systému se od letištní dráhy odpoutal během tří sekund.
Streak Eagle v podobě, v jaké je vystaven v muzeu na základně Wright-Patterson v Ohiu Foto: USAF
Dnes je možné rekordní F-15 Streak Eagle vidět v expozici Národního muzea letectva Spojených států amerických na letecké základně Wright-Patterson v Ohiu.
Text: Michal Beran
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »