6.3.2021
První exemplář dvoumotorového dopravního letounu Douglas DC-9 odstartoval ke svému prvnímu letu dne 25. února z letiště Long Beach Airport. Otevřela se tak dlouhá kapitola jednoho z nejúspěšnějších dopravních letounů společnosti Douglas, na jejímž konci bylo při ukončení výroby v roce 1982 úctyhodných 976 letounů.
Historicky první DC-9 sériové číslo 45695 nesoucí imatrikulaci N9DC odstartoval v 11.26 pacifického standardního času pilotován zkušenou posádkou vedenou zkušebním šéfpilotem společnosti Douglas George R. Jansenem. Na místě kopilota se nacházel zkušební pilot Paul H. Patten a tuto dvojici doplňoval letový inženýr Duncan Walker. Let trvající 2 hodiny a 13 minut vedl na základnu Edwards Air Force Base, kde v následujících týdnech a měsících pokračoval testovací program.
První Douglas DC-9 (N9DC) připraven k historickému prvnímu startu z Long Beach Airport dne 25. února 1965. Foto: archiv Douglas Aircraft Corporation
Douglas DC-9 ve své první podobě, retrospektivně označované jako DC-9-10 byl zkonstruován pro krátké a střední tratě a mohl nést až 109 pasažérů. K pohonu sloužily dvojice pohonných jednotek Pratt & Whitney JT8D-5. Letoun dosahoval cestovní rychlosti 907 km/h ve výšce 7620 metrů a mohl se pochlubit doletem 2945 kilometrů.
Douglas DC-9 N9DC v letu. Foto: archiv Douglas Aircraft Corporation
Prvním zákazníkem letounu DC-9-10 se stala společnost Delta Airlines, která svůj první DC-9 sériového čísla 45699 a imatrikulace N3304L obdržela během slavnostního předání v Douglasově výrobním závodu na Long Beach Airport dne 7. října roku 1965. Za pomoci lahve naplněné vodou z celkem dvaceti řek z destinací, kam Delta tehdy létala, pokřtila nový letoun krásná letuška společnosti Delta Airlines, slečna Carol Marie Koberleinová, jménem Delta Prince.
Stewardka Carol Marie Koberleinová křtí první Douglas DC-9 společnosti Delta Airlines. Foto: Delta Digest
První let o délce 4 hodin a 19 minut pak provedla později téhož dne posádka pod vedením legendárního kapitána Delty Thomase Prioleau Balla a přemístila stroj do Atlanty.
Carol Marie Koberleinová u Douglasu DC-9, N3304L po přistání v Atlantě. Foto: Atlanta Journal-Consitution
Poté, co byl ukončen testovací a certifikační program, letoun N3304L byl společností Delta pronajat společnosti Trans Texas Airways, přičemž obdržel imatrikulaci N1301T. U TTA sloužil až do roku 1982, kdy byla TTA převzata společností Continental Airlines. Už v roce 1983 ale byl odprodán první ze série charterových společností, u nichž sloužil v různých částech Spojených států až do roku 1990, kdy jej Emerald Airlines prodaly španělskému dopravci Canafrica Transportes Aereos se základnou v Madridu. Už o rok později ale byl zpět ve Spojených státech a nakonec byl odkoupen svým původním výrobcem, společností McDonnell Douglas Corporation, u kterého skončil jako zdroj náhradních dílů.
DC-9 sériového čísla 45695 již v barvách společnosti Trans Texas Airways. Foto: Ed Coates Collection
Výroba letounů Douglas DC-9, které byly vyráběny v pěti základních civilních variantách, skončila v roce 1982. Kromě toho vzniklo ještě 41 strojů určených pro vojenské složky, které je používalo pod označením C-9A, C-9B a VC-9C.
Autor: Michal Beran
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »