24.1.2021
21. ledna 1976 odstartovaly ve stejný čas letouny Concorde společností British Airways a Air France na první pravidelné linky provozované nadzvukovými letouny.
Concorde F-BVFA patřící Air France vlétl v 11.40 na linku z Paříže do Rio de Janeira se zastávkou v Dakaru, Concorde G-BOAA společnosti British Airways pak ve stejný okamžik pustil dráhu letiště Heathrow na lince do Bahrajnu.
Let společnosti Air France AF 085 provedla posádka ve složení:Cpt. Pierre Jean Louis Chanoine-Martiel v roli velitele letadla, Cpt. Pierre Dudal (šéfpilot divize Concorde) v roli kopilota a letový inženýt André Blanc.
Posádka F-BVFA zleva do prava: kopilot Cpt. Pierre Dudal, letový technik André Blanc, velitel letu Cpt. Pierre Chanoine-Martiel (Foto: Air France/Musée de l’Air et de l’Espace, Aéroport de Paris – Le Bourget)
Let společnosti british Airways BA 300, který měl pro tento let volací znak „Speedbird Concorde“ pak měla na starost posádka vedená Cpt. Normanem Victorem Toddem v roli velitele letadla, role kopilota se zhostil Cpt. Captain Brian James Calvert a letovým inženýrem pak John Lidiard. Letu se pak v kokpitu zúčastnil i zkušební šéfpilot společnosti British Aircraft Corporation, Ernest Brian Trubshaw, C.B.E., M.V.O..
Posádka G-BOAA zleva do prava: letový technik John Lidiard, Cpt. Brian James Calvert, testovací šéfpilot BAE Brian Trubshaw a Cpt. Norman Victor Todd (Foto: British Airways)
Concorde G-BOAA přistál ve své destinaci v Bahrajnu přesně na čas v 15.20, francouszký F-BVFA pak po krátkém zdržení v Dakaru přistál v Rio de Janeiro v 19.00.
Concorde F-BVFA (Foto: Air France)
Oba lety se staly vyvrcholením více než šestnáctiletého snažení francouzské společností Sud Aviation, později Aerospatiale, a britské BAC, později British Aerospace, přivést na trh dopravních letadel spolehlivý nadzvukový dopravní stroj pro dopravu pasažérů.
Zbytek historie první kapitoly nadzvukového dopravního letectví je dobře znám. Zájem leteckých společností z řady důvodů nikdy nedosáhl předpokládané úrovně, a tak bylo rozhodnuto výrobu po dokončení šestnácti strojů ukončit.
Letouny Concorde sloužily velmi spolehlivě na linkách z metropolí obou států do New Yorku až do havárie stroje F-BTSC krátce po startu z Paříže. V roce 2003 se pak oba provozovatelé, British Airways i Air France, rozhodli provoz nadzvukových letounů Concorde ukončit.
Autor článku: Michal Beran
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »