23.12.2014
Přestože současná verze legendárního „Jumbo jetu“ má problémy navázat na obchodní úspěchy svých předchůdců, Boeing 747 a jeho konstruktéři si rozhodně zaslouží připomenout v roce, kdy uplynulo čtyřicet pět let od vzniku této ikony letecké dopravy dvacátého století.
Na počátku všeho stál prohraný konkurz na velkokapacitní dopravní letadlo pro USAF, ve kterém byl Boeing poražen Lockheedovým C-5A Galaxy. A pak také Juan Trippe a jeho Pan Am World Airways. Výsledkem snahy konstruktérů Boeingu přivést na svět stroj splňující požadavky Pan Am (dvoupatrové uspořádání, kapacita 400 pasažérů a šířka trupu dostatečná pro umístění dvou nákladních kontejnerů vedle sebe) a využít konstrukčních prvků neúspěšného projektu se stal B 747. Vedoucí projektu Joe Sutter umístil kokpit posádky do druhého patra, společně s krátkým oddělením pro pasažéry umístěným za kokpitem. Šířka trupu pak umožnila splnit požadavek na počet cestujících aniž by bylo nutné protáhnout druhé patro po celé délce trupu.
Stroj, který se vznesl do vzduchu poprvé v únoru 1969, zhruba po čtyřech letech od okamžiku, kdy se zástupci Pan Am a Boeingu dohodli na jeho základních konstrukčních rysech, změnil podstatným způsobem leteckou dopravu druhé poloviny dvacátého století. Byl delší, širší a létal podstatě dále než jakýkoliv jiný stroj té doby. Pasažéři, tedy alespoň ti šťastnější, cestující první třídou, byli hýčkáni elegantními salónky na jeho druhém patře. Létaly zátky od šampaňského, na barech se míchalo Martini. Vítejte do luxusu dvacátého století.
Aerolinky z celého světa klepaly na dveře továrny v Seattlu a žádaly si svá „Jumba“. Po dalších čtyřicet let procházel letecký průmysl a doprava bouřlivým vývojem a mnoha proměnami, ale Boeingu 747 jako by se ani příliš nedotýkaly.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »