Když Češi plachtí v Jižní Africe, ráji plachtařů

1.3.2017

Orange River je nejdelší řekou JAR, vzhledem ke své poloze je velmi dobrým orientačním vodítkem v téměř celé oblasti. Foto: Ondřej Dupal Orange River je nejdelší řekou JAR, vzhledem ke své poloze je velmi dobrým orientačním vodítkem v téměř celé oblasti. Foto: Ondřej Dupal
Orange River je nejdelší řekou JAR, vzhledem ke své poloze je velmi dobrým orientačním vodítkem v téměř celé oblasti. Foto: Ondřej Dupal
Na startu v Douglas. Foto: Ondřej DupalNa startu v Douglas. Foto: Ondřej Dupal
Na startu v Douglas. Foto: Ondřej Dupal
 Startovací dráha na tomto letišti se výrazně svažuje. Na fotografii to není příliš vidět, ale výškový rozdíl začátku a konce dráhy (viz hangáry v dálce) je 10 metrů. Foto: Ondřej Dupal Startovací dráha na tomto letišti se výrazně svažuje. Na fotografii to není příliš vidět, ale výškový rozdíl začátku a konce dráhy (viz hangáry v dálce) je 10 metrů. Foto: Ondřej Dupal
Startovací dráha na tomto letišti se výrazně svažuje. Na fotografii to není příliš vidět, ale výškový rozdíl začátku a konce dráhy (viz hangáry v dálce) je 10 metrů. Foto: Ondřej Dupal
V okolí letiště Douglas je několik menších diamantových nalezišť, občas se přiletí do oblasti podívat movití zájemci. Foto: Ondřej DupalV okolí letiště Douglas je několik menších diamantových nalezišť, občas se přiletí do oblasti podívat movití zájemci. Foto: Ondřej Dupal
V okolí letiště Douglas je několik menších diamantových nalezišť, občas se přiletí do oblasti podívat movití zájemci. Foto: Ondřej Dupal
Raní příprava před startem, doplnění vodní přítěže, kyslíku… Foto: Ondřej DupalRaní příprava před startem, doplnění vodní přítěže, kyslíku… Foto: Ondřej Dupal
Raní příprava před startem, doplnění vodní přítěže, kyslíku… Foto: Ondřej Dupal
Dopoledne let často začíná v bezoblačné termice z důvodu maximálního využití potenciálu dne. Tahle fáze letu bývá často poměrně komplikovaná - slabé stoupání v bezoblačné termice s úzkými jádry a k tomu  letadlo plné vody (přítěž). Foto: Ondřej Dupal
Dopoledne let často začíná v bezoblačné termice z důvodu maximálního využití potenciálu dne. Tahle fáze letu bývá často poměrně komplikovaná - slabé stoupání v bezoblačné termice s úzkými jádry a k tomu letadlo plné vody (přítěž). Foto: Ondřej Dupal
Hrana trofy. Pokud se dostanete na hranu a „správnou“ stranu, máte před sebou velký plachtařský zážitek a spoustu velmi „rychlých“ kilometrů. Trough bývá v délce několika stovek kilometrů s velmi malým pohybem. Největší problém je ji přesně předpovědět, protože využitelná hrana může být  široká  jen několik kilometrů, jako v případě na této fotografii. Foto: Ondřej Dupal
Hrana trofy. Pokud se dostanete na hranu a „správnou“ stranu, máte před sebou velký plachtařský zážitek a spoustu velmi „rychlých“ kilometrů. Trough bývá v délce několika stovek kilometrů s velmi malým pohybem. Největší problém je ji přesně předpovědět, protože využitelná hrana může být široká jen několik kilometrů, jako v případě na této fotografii. Foto: Ondřej Dupal
 Let u hrany trofy. Foto: Ondřej Dupal
Let u hrany trofy. Foto: Ondřej Dupal
 Let u hrany trofy. Foto: Ondřej Dupal
Let u hrany trofy. Foto: Ondřej Dupal
Pohled na polopoušť na SZ od Douglas, je to poměrně nehostinná oblast, zaujala mne geometrie a organizace osamělé farmy. Foto: Ondřej Dupal
Pohled na polopoušť na SZ od Douglas, je to poměrně nehostinná oblast, zaujala mne geometrie a organizace osamělé farmy. Foto: Ondřej Dupal
Poušť na pomezí JAR-Botswana-Namibia je plachtařská pohádka, bohužel zároveň Kalahari poušť se všemi pouštními aspekty. Přistání zde může znamenat opravdu velké dobrodružství. Foto: Ondřej Dupal
Poušť na pomezí JAR-Botswana-Namibia je plachtařská pohádka, bohužel zároveň Kalahari poušť se všemi pouštními aspekty. Přistání zde může znamenat opravdu velké dobrodružství. Foto: Ondřej Dupal
Orange River je nejdelší řekou JAR, vzhledem ke své poloze je velmi dobrým orientačním vodítkem v téměř celé oblasti. Foto: Ondřej Dupal
Orange River je nejdelší řekou JAR, vzhledem ke své poloze je velmi dobrým orientačním vodítkem v téměř celé oblasti. Foto: Ondřej Dupal
Poušť Kalahari. Foto: Ondřej Dupal
Poušť Kalahari. Foto: Ondřej Dupal
Dromedár práškuje zemědělské plochy v okolí Orange River. Foto: Ondřej Dupal
Dromedár práškuje zemědělské plochy v okolí Orange River. Foto: Ondřej Dupal
Paraglidingem na svahu, konkrétně Willderness na jihovýchodním pobřeží. Foto: Ondřej Dupal
Paraglidingem na svahu, konkrétně Willderness na jihovýchodním pobřeží. Foto: Ondřej Dupal
Paraglidingem na svahu, konkrétně Willderness na jihovýchodním pobřeží. Foto: Ondřej Dupal
Paraglidingem na svahu, konkrétně Willderness na jihovýchodním pobřeží. Foto: Ondřej Dupal
Paraglidingem na svahu, konkrétně Willderness na jihovýchodním pobřeží. Foto: Ondřej Dupal
Paraglidingem na svahu, konkrétně Willderness na jihovýchodním pobřeží. Foto: Ondřej Dupal
Nejznámější vinařská oblast JAR Stellenbosch se nachází 60km SV Cape Townu, kromě vynikajícího vína zde můžete nalézt pohostinnost a ochutnat místní speciality.  V blízkosti se nachází  klubové letiště Worchester na kterém  proběhlo v loňském roce finále plachtařského Grand Prix. Foto: Ondřej Dupal
Nejznámější vinařská oblast JAR Stellenbosch se nachází 60km SV Cape Townu, kromě vynikajícího vína zde můžete nalézt pohostinnost a ochutnat místní speciality. V blízkosti se nachází klubové letiště Worchester na kterém proběhlo v loňském roce finále plachtařského Grand Prix. Foto: Ondřej Dupal
Nejznámější vinařská oblast JAR Stellenbosch se nachází 60 km severovýchodně od Cape Townu. Kromě vynikajícího vína zde můžete nalézt pohostinnost a ochutnat místní speciality.  V blízkosti se nachází klubové letiště Worchester, na kterém proběhlo v loňském roce finále plachtařského Grand Prix. Foto: Ondřej Dupal
Nejznámější vinařská oblast JAR Stellenbosch se nachází 60 km severovýchodně od Cape Townu. Kromě vynikajícího vína zde můžete nalézt pohostinnost a ochutnat místní speciality. V blízkosti se nachází klubové letiště Worchester, na kterém proběhlo v loňském roce finále plachtařského Grand Prix. Foto: Ondřej Dupal
Diamantový důl. Foto: Ondřej Dupal
Diamantový důl. Foto: Ondřej Dupal
Město De Aar v centrální části JAR. Foto: Ondřej Dupal
Město De Aar v centrální části JAR. Foto: Ondřej Dupal
Duha viděná z větroně. Foto: Ondřej Dupal
Duha viděná z větroně. Foto: Ondřej Dupal
 Připoutané větroně na místním letišti. Foto: Ondřej Dupal
Připoutané větroně na místním letišti. Foto: Ondřej Dupal
 Z tohoto mostu se vrhají do údolí vyznavači bungee jumpingu. Foto: Ondřej Dupal
Z tohoto mostu se vrhají do údolí vyznavači bungee jumpingu. Foto: Ondřej Dupal
 Atmosféru Jižní Afriky dokreslují slumy kolem všech větších měst. Foto: Ondřej Dupal
Atmosféru Jižní Afriky dokreslují slumy kolem všech větších měst. Foto: Ondřej Dupal
Cape Town je nejatraktivnější a svou charakteristikou nejbližší městům  v Evropě. Foto: Ondřej Dupal
Cape Town je nejatraktivnější a svou charakteristikou nejbližší městům v Evropě. Foto: Ondřej Dupal
Mapa Jižní Afriky. Foto: Ondřej Dupal
Mapa Jižní Afriky. Foto: Ondřej Dupal

Plachtění  Jihoafrická republika je pro plachtaře a paraglidisty rájem i výzvou. Ideální meteorologické podmínky umožňují dosahovat skvělých výkonů a navíc severozápadní oblast nabízí nádherné pohledy na krajinu pod vámi. Český plachtař Ondřej Dupal to zná z vlastní zkušenosti, nedávno se vrátil ze své poslední jihoafrické mise.

V paměti plachtařů, paraglidistů a všech bezmotorových pilotů je tahle země na jihu Afriky uložená jako místo mnoha rekordních letů. Především legendární plachtařská základna Gariep Dam zaznamenala  v 70. až 90. letech minulého století několik desítek národních i mezinárodních rekordů.

Světový rychlostní rekord 169,7 km/h Helmutha Fischera z roku 1995 (rychlostní let na trojúhelníkové trati 1 000 km) zůstává dodnes nepřekonanou výzvou. Skvělý je i světový dálkový rekord v paraglidingu - ten drží od roku 2008 Hulett Newil a docílil ho v Karoo, ve stejné oblasti jako Fischer. Doletěl až do vzdálenosti 507 kilometrů.

Centrální a severozápadní část Jihoafrické republiky zkrátka skýtá s dostupy okolo 5 000 Amsl, silnými termickými podmínkami a příznivou délkou termického dne pro bezmotorové létání ideální podmínky. Kromě toho JAR nabízí velmi dobrou dostupnost a zázemí rozvinuté země s kompletní infrastrukturou. A především je to mimořádně zajímavá země i z pohledu běžného turisty.

Pokud sem jako plachtař zamíříte, můžete si celkem jednoduše pronajmout kluzák na jednom  z místních plachtařských letišť. V posledních letech je velmi atraktivní možností zapůjčení JS1 špičkového 18/21m  kluzáku vyvinutého a vyráběného právě zde.

 Let u hrany trofy. Foto: Ondřej Dupal
Let u hrany trofy. Foto: Ondřej Dupal

Další možností je poslat svoje vlastní letadlo spolu s dalšími v kontejneru. Do JAR ročně z Evropy doputuje okolo 10 kontejnerů, tzn. okolo 50 kluzáků, především z Německa.   

Já sám jsem poprvé navštívil JAR v roce 1994 a od té doby se sem vždycky rád vracím. V letošní sezoně jsem tu strávil čtyři krásné plachtařské týdny. Počasí v okolí letiště Douglas bylo příznivé, nicméně poměrně proměnlivé, takže dlouhé deklarace bylo obtížné dokončit. V každém případě přes 160 plachtařských hodin a téměř 19 000 nalétaných kilometrů jsou pro mě opět, tak jako vždy, ohromným zážitkem. Snad se mi podaří ho prostřednictvím fotografií z mého létání (klikněte na foto na začátku článku) přenést i na vás. 

Ondřej Dupal

ondřej_dupal.jpg

 

logo_fr_transp.jpg 

sa_11_006_-_kopie.jpg

Flying Revue > Články > Plachtění > Když Češi plachtí v Jižní Africe, ráji plachtařů
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »