Video: Jak funguje proces řízení letového provozu v kostce
16.1.2017
Právě jste se usadili v letadle na vaší cestě na dovolenou nebo
za prací. Zatímco se vám pilně věnuje palubní personál, piloti
komunikují s řídícími letového provozu. Jak si letadlo předávají
jednotlivé složky Řízení letového provozu při letu z jedné země do
druhé? Nabízíme jednoduchou přehlednou animaci celého procesu, na
jehož konci je vaše bezpečné vystoupení na půdu cílového
letiště.
Jak funguje Řízení letového provozu. Popis jednotlivých kroků si přečtěte v textu pod videem (video neobsahuje zvuk). Zdroj: ŘLP ČR
Co je ATM?
ATM (Air Traffic Management) čili řízení a uspořádání letového provozu je komplex služeb nezbytných pro zajištění bezpečného a efektivního pohybu letadel po celou dobu provozu. Jeho součástí jsou Letové provozní služby (Air Traffic Services, ATS), Řízení toku letového provozu (Air Traffic Flow Management, ATFM) a Letecká informační služba, LIS (Aeronautical Information Service, AIS). (Zdroj: Slovník leteckých pojmů FR)
Na videu vidíte jednoduchý příklad komerčního
letu z jednoho letiště na druhé přes hranice státu.
Podrobnější popis toho, co se na videu odehrává, najdete níže. Pro
přehlednost uvádíme takto strukturovaně.
Letadlo je na letišti ADEP (Departure Airport), pojíždění a
vzlet je řízen z věže letištní službou řízení (TWR).
Informaci o letu (letový plán) s předstihem dostává
přibližovací služba řízení (APP).
Bezprostředně po vzletu z letiště se letadlo pohybuje
v prostoru CTR a je předáno službě APP.
Přibližovací služba řízení (APP) řídí letadlo v prostoru
TMA. Letadlo stoupá.
Informaci o letu s předstihem dostává oblastní středisko
řízení (ACC). APP předává letadlo službě ACC.
Letadlo vstupuje do prostoru CTA (Controlled Area - řízená
oblast) a je řízeno jedním ze sektorů oblastní služby řízení
ACC.
Letadlo dosahuje své cestovní hladiny.
Vzdušný prostor oblastního střediska je rozdělen do několika
sektorů, při dosažení hranice sektoru je letadlo přeladěno na další
sektor v rámci jednoho střediska.
Letadlo se blíží ke státním hranicím (prostor FIR), informace o
letu je s předstihem předána dalšímu středisku – ACC sousední
země.
Letadlo vstupuje do vzdušného prostoru sousední země a řízení
přebírá příslušný sektor oblastního střediska řízení (ACC) dané
země.
Letadlo se blíží k cílovému letišti ADES (Destination
Airport). Letadlo začíná klesat.
Informace o letu je s předstihem předána přibližovací
službě řízení (APP).
Letadlo klesá a vstupuje do prostoru TMA (řízený letový prostor
v blízkosti letiště). Řízení přebírá přibližovací služba řízení
APP, která řadí letadla do sledu na přistání do osy aktuálně
používané dráhy.
Informaci o letu dostává letištní služba řízení (TWR) cílového
letiště.
Letadlo vstupuje do prostoru CTR (řízený okrsek) cílového
letiště a řízení přebírá služba TWR.
Při předání od APP jsou letadla seřazena ve sledu na přistání a
udržují stabilizovaný let v dané výšce.
Po minutí bodu FAF (Final Approach Fix) letadlo klesá přímo na
dráhu, obvykle za použití systému ILS (Instrument Landing System)
pod úhlem 3°. Po dosednutí na dráhu je letadlo instruováno kudy má
pojíždět ke stojánce. Tam váš let končí.
Pozn.: Střediska jednotlivých služeb řízení
mohou být různě dislokována. V ČR sídlí např. služba ACC spolu
s APP Praha v Jenči. TWR LKPR je samozřejmě na řídící
věži v Ruzyni. Na druhou stranu třeba APP Brno je umístěno
v budově řídící věže v Brně spolu s TWR LKTB.